BOŞ ZAMAN EĞİTİMİ
Boş zaman, kişinin uyku,yeme,içme,zaruri
ihtiyaçlarını karşılama,ders çalışma, iş saatleri, gezme, eğlenme dışında
kalan, özgürce kullanabileceği, kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda
kullanacağı zamandır.
Toplumun maddi unsurları hızla gelişmekte ve
manevi alanların gelişmesi gecikmektedir. Aradaki boşlukta kültürel gecikmedir.
Maddi yön, sanayiye gereksinim duyulan insan gücünün, okullarda
yetiştirilmesini oluşturur. Manevi yönünü
oluşturan boş zaman eğitimi de okullarda gecikmektedir.
EĞİTİM
: Bireyin yaşadığı toplumda,
yeteneğini,tutumlarını, olumlu yöndeki değerlerini değiştirme sürecidir.
Eğitimin amacı uzaktır. Birçok öğesinde zorunluluk vardır.
Boş zamanlarda gönüllülük esastır,
bireysellik önemlidir. Okuldan sonra katılacağı bir araçtır. Beceriler, anlama
ve değerlendirme eğitimin programını temsil eder. Boş zaman ise kullanma aracı
olarak temsil eder.
Boş zaman eğitimi, bireyin boş zamanını
akıllı bir şekilde değerlendirilmesi eğitimidir. Bireyin boş zamanını akıllı
bir biçimde değerlendirmesi, estetik ve ahlaksal değerlerin kendisine mal
edilmesinde, kendini yaratıcı olarak ifade edebileceği etken, fikir edinmesine
yardımcı olan bir eğitimdir. Kültürün aktarılması ve geliştirilmesi yönünden
boş zamanları değerlendirmenin de büyük rolü vardır.
AMACI : Toplumsal ve kişisel refah bakımından, boş
zamanları kişisel gelişme ve toplumsal düzeni geliştirme olarak kullanılması,
boş zaman eğitimidir. İyi bir yaşama hazırlama ve kişiliğini geliştirme
açısından yararlı bir fırsattır.
Boş zamanın, özel bir eylemle
değerlendirilmesi bireyin; ilgi, yaş, cinsiyet eğitimi, öğrenim, kültürel ve
toplumsal durumuna bağlıdır.
Boş zamanın yararsız olarak kullanılması
sağlığın bozulmasına , aile yaşamının aksamasına, mesleksel etkinliğin
azalmasına, yurttaşlık bilincinin tahribine yol açar.
Boş
Zaman Eğitiminin Genel Amaçları:
1. Bireylere
temel bilgi edindirmek
2. Kişiliğin
geliştirilmesi
3. Meslek,
Toplumsal yaşam gibi hayat durumlarına hazırlama
Boş zaman eğitimi, kişisel yaşamların
zenginleştirilmesi, ilgilerin yaratılması, becerilerin geliştirilmesi ve yaşam felsefesini de
içine alır. Birey, doyum sağlamalı ve kişisel gelişmelerine katkıda bulunmalıdır.
AİLENİN
ROLÜ :
Rastlantısal ve dağınık olarak aileye öğretir. Boş zaman eylemleri daha çok
ailenin maddi durumuna bağlıdır. Bu eylemlere katılması ana-baba otoritesiyle
olmaktadır. Kentsel alanlarda birey bu faaliyetlerini daha özgürce seçebilmektedir.
Okullarda
Boş Zaman Eğitimi :
1. Okullar
bireyi hayatı kazanması ve hayatta yaşamaya da hazırlar.
2. Boş
zaman ilgilerini uyandırmak, motive etmek. Bu konuda tutum ve değer geliştirir.
3. Bazı
beceriler vücut geliştirir. Hareketlilik ve motor koordinasyonunu sağlar.
Çeşitli oyunlar , atletizm , sporlar ve halk oyunları gibi. Koşma
,okçuluk,tenis,voleybol,basket v.b. okulların vereceği kimi beceriler bireyin
güvenliğine, hayatta kalmasına katkıda bulunarak zevk verir ve doyum sağlar.
Mesela yüzme gibi.
Kimileri ise ellerin yaratıcı olarak
kullanılmasını sağlar. Resim, heykel, ağaç işleri gibi.
Kimileri bireye etkin haberleşmeyi sağlar.
Edebiyat, yazma, okuma gibi.
4. Boş
zaman değerlendirme olanak ve hizmetleri sağlamak
5. Fiziksel
kaynaklarını boş zamanların değerlendirilebilmesi için geliştirmek ve
yararlanmak. Bireyi boş zaman önderliği
için hazırlamak.
6. Diğer
toplum kurumları ile sorumluluklar, ilgiler, kaynaklar, yönünden işbirliğine
gitmek.
BOŞ
ZAMAN EĞİTİMİ İÇİN İZLENEBİLECEK YOLLAR
a ) Resmi
müfredat programlarına bazı dallar alınabilir. Fiziksel eğitim, lisan, grafik
sanatlar, toplumsal incelemeler, el sanatları, ev işi…
Değişik ülkelerin boş zaman eğitimine
yaklaşımları da kumar, alkol, suçluluk, uyuşturucu madde alışkanlığı gibi
toplumsal sorunların işlenmesi biçimidir.
b ) İnformal
eğitim biçiminde : Okul saati ve sınıf çalışmaları dışında gerçekleştirilir.
Uçuş, kayak eğitimi, dalgıçlık v.b. gibi…
c ) xxx
merkezli boş zamanları değerlendirme merkezleri : Okul, tüm topluluğun
gereksinimini sağlayan bir merkezdir. Programlar her yaşa ve cinse göre hizmet
verecek şekilde hazırlanır. Günün her saatinde hizmete açıktır.
Topluluk merkezli okul tipi, çocuğu
yönelmiştir. Onun kendini ifade etmesine yardımcı olur. İlgilerden
yararlanılması, program planlama ve bireysel özgürlük esastır.
d ) Diğer
kurumlar tarafından sağlanan topluluk boş zaman değerlendirme olanaklarını
yerine getirmek. Okullar programı hazırlar, sorumluluk belediyeye aittir.
e ) Okullar
personeli hazırlar, önderleri yetiştirirler, önderlik gelişmiş ülkelerde bir
meslek haline gelmiştir. Üniversite düzeyinde bir eğitim görmektedir. Çocuklar,
gençler ve yetişkinler için başka başka önder yetiştirilir.
• Okulların
tüm topluluk kaynaklarını harekete geçirmesi, koordine etmesi, kurumlarla
planlama bakımından işbirliğine gitmesi, konularda araştırma yapması üstünde
durulur. Ve okullar boş zaman hizmetine uygun şekilde inşa edilir.
• Okullardan
başka dinsel kurumların, devletin, gönüllü kuruluşların, sosyal refah
gruplarının rolleri de vardır.
• Eğitimimizin
amaçlarında okullarımıza sorumluluklar yüklenmiştir. Müfredat verilmediği için
amaç gerçekleşmemiştir. Okullarımızdaki eğitsel kol eylemleri de yetersiz
kalmaktadır. Eğitsel kolların çoğu okul saatleri dışına çıkamamaktadır. Ayrı ders saati olarak koyulmamıştır. Bunları
gerçekleştirecek olanaklar hazırlanmamıştır.
•
Okul saati dışında bunları yönetecek ve eğitecek önderler yoktur. Okullarımızda
yer alabilecek olan beden eğitimi, resim, müzik, el işleri gibi alanlar ya
yoktur ya da haftada iki saatle sınırlı olarak yer almaktadır. Sayının çok
olması, faaliyete alınacak öğrenci sayısının sınırlı olması nedeniyle tüm
istekli öğrencilerin hepsi bu faaliyete katılamamaktadır.
• Eğitsel
kollar için belli bir saat ayrılmamıştır. Çoğu da sürekli bir çalışma
sürdürmemektedir.
• Ağaçlandırma
kolu da kurulabilir.
• Spor
temsil, resim, folklor kolunun çalışmaları okul saati dışında yapılmaktadır.
• Eğitsel
kolların çoğu yönetmelik gereğince kurulup, çalışmalar göstermelik
yapılmaktadır.
• Boş
zaman eğitimi, yetişkinler içinde ele alınmalıdır. Okuma yazma ve teknik
dersler buna örnek olabilir. Bu kurslarda daha çok bir mesleğin öğretilmesine
yöneliktir.
• Gelişmiş
ülkelerde gece okulları, mektupla öğretim, vatandaşlık öğretimi, ana baba
eğitimi, ilk ve orta öğretim kursları, üniversite kurslarıdır. Ayrıca edebiyat,
sanat değerlendirme, resim, heykeltıraş, müzik,dans, dikiş, fotoğrafçılık gibi
yetişkinler için eğitim programı da vardır. Birde işletme ve aktüel konuları
içeren programlar vardır. Diploma alınırsa yetişkinler eğitimi olur.
Bazı programlar öğrenciler tarafından
programlanıp yürütülür. Kimileri fakülte ve yönetimsel üyelerle işbirliği
yapılır. Dernekler , kulüpler, dinsel kuruluşlar, öğrenci birlikleri bu
çalışmalarda etkin rol oynarlar.
ÜLKEMİZDEKİ
BOŞ ZAMAN EYLEMLERİ : Erkeklerin çaba sarf etmeyen, yapıcı,
yaratıcı olmayan, seyretme, amaçsız dolaşma, dinlenme gibi özellikler
taşır. Boş zaman eğitimi bireyleri
yapıcı, etkin eylemlere yöneltir.
• Boş
zaman faaliyetleri örgütlenmemiştir. Gerek gönüllü, gerekse resmi örgütlerin
kurulmasını amaçlar.
• Kadın
erkek ayrımı,boş zamanları değerlendirme alanlarında daha çok ortaya çıkar.
• Giderek
çalışma saatleri kısalmakta, boş zaman artmaktadır. Okullar bu konuda merkez
olarak değerlendirilmelidir.
• Gruplara
sunulacak eylemler programlanmalıdır.
• Maliyet
planlanmalıdır.
• Gönüllü
kuruluşların desteği sağlanmalıdır.
• Öğretmenler,
yetenekleri yönünde boş zaman önderleri kursuna alınmalıdır.
• Okul
merkezli faaliyete tüm okul personeli katılmalıdır.
• Kamu
kuruluşlarının, meslek birliklerinin, sendikaların, dinsel kuruluşların desteği
sağlanmalıdır.
BOŞ
ZAMAN EYLEMLERİNİN TİPOLOJİLERİ :
Yaratıcı Katılım : Model yapma, beste
yapma,yazma, yaratma.
Üretken Katılım : Modelin kopya edilmesi (
Görevini yapar, basket oynar, şarkı söyler, çalar)
Duygusal Katılım : beğenen Kişi ( Dinler,
resim sergisini gezer… )
Edilgen Katılım : Can sıkıntısı, çare, seyirlik, incitme veya
zarar verme. Aşırılıklar, suç,suçluluk, zamanı öldürme, gerçeklerden uzaklaşma.
EYLEMLERİN
GRUPLANMASI :
Fiziksel : yürüyüş, seyahat,spor.
Sanatsal : Güzel sanatların çeşitli
dallarıyla ilgilenme.
Pratik işler : El sanatları, el işleri.
Entelektüel : Okuma
Toplumsal : Eğlence, ziyaret.
Boş zamanlarını katılımcı olarak
değerlendiren öğrenci sağlıklı, dinç, sağlam bir kişilik geliştirmektedir.
Bütünleşmeyi sağlar, farklı yörelerin
folklorunu öğrenen birey o yörelerin kültürünü paylaşır, benimser, sever,
yaygınlaşması da bütünleşmeyi sağlar.
Kiliseler boş zaman eğitimini
üstlenmişlerdir. Etkin kişileri bu yolla kiliseye çekerek kilise yaşamına daha
geniş ölçüde katılımı sağlamaktadırlar. Gençlere ve topluluk üyelerine özel
programlar hazırlarlar. Amaç dinsel yaşama yeni üyeler çekmektir. Kamp,
konferans, piknik vs.
Modern kiliselerin boş zaman değerlendirme
odaları,spor salonları, müzik şenlikleri, sanat galerileri eleştirilmektedir.
İslam dininde gençlere dinsel eğitim
sağlamaları, dinsel musikinin geliştirilmesi, hattatlık, mimari süsleme
yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi yönünden katkısı olmuştur.
Kızılay, yaz kampları açarak, müzik,folklor,
resim, elişi çalışmalarını ve yeni arkadaş edinimleri sağlamaktadır.
Sınıfta yapılması gereken eğitim sınıfta,
doğada yapılması gereken de doğada yapılmalıdır. Bu tür eğitimin yapılmadığı
durumlarda insanın eğitiminde doldurulamayacak bir boşluk kalır. Okul yaşamının
yanında mutlaka her gencin bir kamp yaşamı olmalıdır. Fransa iki aylık yaz
kampı ve eğitimini öngörmüştür.
Semtlerde bu faaliyetler için çalışma
alanları oluşturulmalıdır. Dil ve edebiyat, güzel sanatlar, müzik, resim,
süsleme sanatları, konserler, folklor, sergiler açar,fotoğrafçılığa teşvik
eder, sporun her dalını yayar, yarışlar düzenlemek, temsiller hazırlamak,
yayında bulunmak, yardımlarda bulunmak, gezici doktorlar getirmek, kitaplık
açmak çalışma amaçları arasında olabilir.
Okullardaki
ilgiler saptanmalı, çok kişinin katılabileceği atletizm, yüzme, güreş,
dalgıçlık gibi sporların gelişmesine katkıda bulunmalıdır.
Okul dışı gençlere de hitap edilmelidir.
Yaz kampları düzenlenmelidir.
Ana ve babalar kısa süreli kurslarla
eğitilmelidirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder