-Yinetici,
hedefi ve ona giden yolları tespit eden, bu yolları saptarken içinde bulunduğu
avhvalin durum muhakemesini yapan bu yoldan geçişin zamansal ve parasal plan ve
programlarını düzenleyen, bu planları uygulayan ve bu uygulamada pratik zeka ve
tükenmez enerjisini kullanan kişidir.
-Yönetici,
hedefe götüren yolları seçerken uygun bir ekibi bir araya getiren, bu ekibi
ahenk içinde sürtüşmeden koordine eden, işi yönetme hevesine kapılmadan
kişileri yöneten ve bu konuda insan zaaf ve davranışlarını bilerek
emrindekilere hedefi ve işleri tarif
ederek hedefe varmalarını sağlayan kişidir.
-Yönetici,
emri altındakilerin klikleşmesini, klanmaşmasını önlemeye çalışan kişidir.
-Yönetici,
ekibini "Başarıda on şarat" olarak öteden beri tanımladığım:
1.Fikir
üretimi,
2.İş bitirme
azim ve heyecanı,
3.Çalışkanlık,
4.Bilgi,
5.Tecrübeli,
6.Organizasyon
ve planlama gücü
7.Finans gücü,
8.Denetim
gücü,
9.Çevre ile
içte ve dışta iyi ilişkiler kurma özelliği,
10.Şans
karakterlerini kapsayacak ve bir araya getirecek insanlardan teşkil eden kişidir.
-Yönetici,
ekibinin öğreticisi, eğiticisi, yol göstericisi, gözeticisi olan kişidir.
-Yönetici,
insan unsuruna önem veren, kişilerin benliğini tahrik eden fakat asla tahrip
etmeyen, küçük görmenin, alay etmenin gücendirmenin affedilmez olduğunu bilen,
insanların kendi nazarlarında büyük yetenek ve değer taşımakta olduklarını
sandıklarını hisseden ve buna göre hareket eden kişidir.
-Yönetici,
insanların hareketlerini, davranışları, ses tonu ve hatta hiddetiyle
etkileyerek saygı uyandıran kişidir.
Burada şiddetin yineticinin ekibine telkin ettiği hürmeti sanıldığı
kadar sarsmadığı ve hatta bazan aradığını da gözden uzak tutmamalıdır.
-Yönetici,
etrafının fikirlerini mantık ve aklı selim sözgeçlerinden geçirerek vardığı
karar doğrultusunda kendi istek ve iradesini diğer kişilere, onların saygı,
güvenlik, itaat ve bağlılıklarını kazanarak kabul ettirme yeteneğine sahip olan
kişidir.
-Yönetici,
engeller ve sorunlar karşısında soğukkanlılığını kaybetmeyen, muayyen bir
problemin saplantısına kapılmadan ağaçlar yerine ormana bakabilen kişidir.
-Yönetici,
şirketin menfaati için ve hedefine varabilmek için ormana ağaçları feda
edebilen, hisle mantığı en iyi şekilde dengeleyebilen, zamanına göre rahip,
zamanına göre cellat olabilecek kişidir.
-Yönetici,
yukarıda tadat ettiğimiz özelliklerin yanısıra departmanının beyni, itici
kuvveti, güdücü, öğretici, eğitici, emredici, karar verici, derin ve geniş
görüşü büyük bir fikir gücüne sahip bilgili iyi bir insan olan güç ve enerji
kaynağı kişidir.
-Yönetici,
yalnız rütbe ve makamına dayanmayan, bilgisi ile, kuvveti iradesi ile adaleti
ile tutum ve davranışı ile ekibine sahip çıkma, departmanını peşinden sürükleme
hasletlerine sahip olan cesur, cüretkar
ve dolayısıyla talihli kişidir.
-Yönetici,
korku yerine güven tevlit eden bildiği kadar nasıl yapılacağını gösteren,
emrettiği kadar rica edip ikna eden otoritesinin yanısıra işbirliği mefhumunu
kullanan, endişe körükleme yerine heyecan tahrik eden kişidir.
-Yönetici,
dikkatlilikle açıkgözlülüğü yumuşaklılıkla sertliği, bekçilikle hırsızlığı, eli
açıklıkla cimriliği, müsrifliği ve hesaplılığı, sabırsızlıkla serinkanlılığı en
iyi şekilde dengeleyebilen kişidir.
Yukarda
sıralanan özellikleri haiz olanlarımızın başarı'ya ulaşacakları kesindir.
Sevgi
ve Saygılarımla,
Dr.
Yük. Müh. Üzeyir Garih
Giriş
Kendine
güvenmemek de kendine güvenmek kadar etkili bir silahtır, ama ters yönde,
ölümcül yönde tepen bir silah.
Atılım Gücü Nasıl Geliştirilir?
Milyoner Adayı
Mükemmele,
başarıya ve zenginliğe nasıl ulaşılacağı konusunda yıllar yılı yaptığım
araştırmalar boyunca derlenip ortaya çıkan bir cevap. Mektubu alınca, milyoner
adayımın lehine işleyecek bir kaç kozu olduğunu farkettim. Herşeyden önce
elinde 100 bin doları vardı. Ama bunun yanı sıra, zözlere ve rakamlara
indirgenebilecek gerçekci bir hedef seçmişti. Hedefine varmak için gerçekci bir
zaman sınırı koymuştu... İstekli ve hırslıydı.
....
Mükemmele
ulaşmayla ilgili ikinci gerçek de şudur: Yöneticilikte başarılı olmak için
gerekli niteliklerin her biri sonradan kazanılabilir, geliştirilebilir ya da
daha mükemmele, daha iyiye doğru düzeltilebilir.
....
Ama bu enerji
ve atılım gücü, olması gereken yerde, yani beyindedir.
Hiç kimse,
sadece karar vermekle Max'ın efsanevi başarısına ulaşamaz. Ama bu yöntem, yani
sadece karar vermek, iş alanında başarıya giden dokuz adımda büyük gelişmeler
sağlamanın yoludur.
Olayları Yaratan Kişiler
Aşağıdaki altı
azami müştereki uygulayarak olmasını istedikleri şeyleri gerçekleştirdiler:
1. Direnme
2. Uzun bir
geçmişi paylaşan çalışma arkadaşlarına vefa
3. Eli sıkılık
ve harcamaların sıkı denetimi
4. Para üretme
dürtüsü
5. İşleri
basitleştirme ve basit temeller üzerine iş kurma
6. Yanlışları
kabul etme ve yanlışlardan ders alma yeteneği (Little, "100 Milyon Dolar
Nasıl Kaybedilir ve Başka Yararlı Bilgiler" diye bir kitap bile yazdı.)
.....
Biliyordu ki,
bir şirket, herhangi bir pazarın büyük payını ne oranda elinde tutarsa, kötü
yönetilmeye, yani gevşemeye, ehliyetsizliğe, sabit değer ve düşüncelerin
çökertici etkilerine o oranda açıktır.
.....
Aynı
yanlışlara düşmemek ve yarattığı alternatif yaklaşımı etkili kılabilke için
büyük rakibinin dağıtım sistemindeki zayıf noktaları araştırdı. Malına daha
çarpıcı bir moda ögesi kattı. Bulabildiği en yetenekli kişileri işe aldı.
Kendi İşinin Sahibi Olmak
Hemen her
zaman en iyi yatırım, içinde çalıştığınız, inceliklerini yakından tanıyıp
bildiğiniz bir işe yapılan yatırımdır.
Robert Redford Adayları
İrade, hemen
herkeste vardır. İradeli olmadıkça yöneticilikte çok az şey başarabilirsiniz.
Hele hele hiç bir zaman beş yılda milyoner olamazsınız.
Bir Tek "İtin Teki"ne Hizmet Edin
Başarısız
yöneticilerin karşısına bile daha iyi fırsatlar çıkıyorsa, kendi alanlarında
başarılı onların karşısına kim bilir ne fırsatlar çıkar?
Zorluklar
psikolojiktir. Değişim, hele hele yıllardır bilinen, tanınan bir işten hiç
bilinmeyen bir yere giderek yaşanan değişim sarsıcıdır.
.....
Ayrıca, üç
yılı aşkın hizmet süresinin gereğinden fazla uzun olduğunu savunan bir düşünce
tarzı da gündemdedir. ..... Birinci yıl, işi öğrenmekle geçer, ikinci yıl
yinetici başarının doruğundadır. Üçüncü yıl yavaş yavaş sıkılmaya başlar. O
yüzden üçüncü yılın sonunda artık oradan ayrılmanın zamanı gelmiş demektir.
Önder Olmanın On Temel Taşı
Önderliğin on
temel taşı; güven, ekip çalışması,
ortam, amaçlar, açık seçiklik, destekleme, çalışma, insancıl tavar, inanç ve
saldırıdır.
Ondört Ölümcül Yanlış
1. İnsan
kaynağının boşa harcanmaması ve yöneticiliğin ilk ilkelerinden biri olan
"güç tasarrufu" ilkesinin farkına varılması. (Bu konudaki
başarısızlıkda, planları hızla uygulayamamanın ve aşağıda belirtilen belirli
düşünce tarzlarının payı vardır.)
2. Köklü
tutuculuk ve çağ dışı geleneklere bağlılık ile geçmiş deneylerden yararlanmayı
bilmemek (bu yanlış, bir ölçüde geçmişteki yanlışları kabullenmemekten, bir
ölçüde de mevcut teknolojiyi iyi kullanmamak veya yanlış kullanmaktan
kaynaklanır.)
3. İşe
gelmeyen ya da önyargılarla çelişen bilgileri reddetme veya görmezden gelme
eğilimi.
4.
Karşınızdakileri yeterince önemsememe ve kendi yeteneklerinizi abartma eğilimi.
5. Kararsızlık
ve karar veren kişi rölünden kaçma eğilimi.
6. Bir işin
alehinde sağlam kanıtlar olmamasına karşın, inatla onu sürtürme tutumu.
7. Elde edilen
avantajı kullanmak ve saldırıya geçmek yerine "kuvvetleri geri çekme"
eğilimi.
8. Pazarı veya
endüstri dalını yeterince incelememek.
9. Çoğu kez
karşı tarafın en güçlü noktasına cepheden saldırıya geçme yolunu seçmek.
10. Kurnaz
sitrateji veya taktik uygulama yerine kaba kuvvetin geçerlilbiğine inanmak.
11. Şaşırtmaca
ya da aldatmacadan yararlanmamak.
12. Sorunların
ve sıkıntıların sorumluluğunu başkalarının üzerine atma eğilimi.
13. Tatsız
haberleri gizlemek veya saptırmak. Gerçekleri moral ya da güvenlik bahanesiyle
değiştirmek.
14. Tevekkül
etmek.
General Motors'un Büyük Generalleri
Ne karşı
tarafın gücünü küçümser, ne de kendi gücünü önemser.
Süper
yönetici, kararlı davranır. Karar alırken de (en önemlisi) kararı uygularken de
sorumluluktan kaçınmaz. Kararlı gücün en belirgin görünümü, izlenen yol çok
hoşa gitse bile, olumsuz işaretler veriyorsa bundan hemen vazgeçebilmektir.
Buna karşılık, belirtiler olumluysa, süper yönetici bu avantajı sonuna kadar
zorlar.
.....
Araştırma
yapmadan, rakibin zayıf noktalarını ancak rastlantıyla öğrenebilirsiniz.
Zaman Paradan Daha Değerlidir
Zamanı daha
iyi kullanabilmek için, işe bir zaman çizelgesi yaparak başlamak ve şu anda
zamanın nasıl harcandığını saptamak gerekir. Başta başkalarının yüzünden
verilen aralar olmak üzere gereksiz zaman harcamalarını ortadan kaldırarak
iyiye yönelinebilir. Yapılan araştırmalara göre, başkalarının yüzünden veriler
aralar, üstlerden çok astların neden olduğu zaman harcamalarıdır. Bu yüzden de,
kişinin kendi altında çalışanlar tarafından rahatsız edilmeyi engellemesi çok
daha kolaydır.
1. Günlük
planınızı önceden yapın. Fazla dikkat gerektirmeyen işleri, başkaları
tarafından rahatsız edilme olasılığının bulunduğu saatlere kaydırın.
2. Sizin
yapmanızı gerektirmeyen işleri başkalarına verin. Bunu yaparken de, istediğiniz
sonucu alabilmek için, işi verdiğiniz kişilere günü gününe sorumluluk yükleyin.
3. Birlikte
çalıştınızı kişilerle aranıza bir paravan koyun. Bu bir sekreter olabilir.
Paravan durumundaki kişi, sizi arayanlara muhatab olarak zaman kaybınızın
bir bölümünü önleyebilecek, örneğin
telefonlara cevap verecek ve sizinle görüşmek isteyenlere, buna ayırdığınız
süre içinde randevü verecektir.
4. Yanınızda
çalışanlara, sizinle görüşmeleri için belirli bir saat tanıyın ve önceden
planlayarak bütün sorunların bu süre içinde ele alınmasını sağlayın.
5. Zamanınıza
hasis davranın. Hatta Makyavelist bir tavır takının. Austin bu konuda şunu
öneriyor: Kendi büronuz yerine toplantıları başkalarının odalarında yapın.
Böylece veda edip çıkmak kolay olur. Kendi büronuzda ise, yıllardır denenmiş
bir yönteme başvurarak, sekreterinizin hayali bir ikinci randevuyu
hatırlatmasıyla, ilk ziyaretçiyi uğurlayabilirsiniz.
6. Yolculuk
sırasında ya da beklerken zamanı değerlendirebilmek için, yanınıza kitap veya
iş alın.
7. Şube
sorumlularıyla ve astlarınızla yapacağınız toplantıları, kurul toplantılarını
ancak gerektiği zaman yapın. Toplantılara sadece gerekli kişileri çağırın.
.....
Eğer siz
başkalarının zamanını harcamıyorsanız, onların da sizin zamanınızı
harcamamalarını istemek en doğal hakkınızdır... Bastırılmış duyguların karşı
konulmaz gücü işin içine girerse de, yöneticilik her şeyden önce zihinsel bir
etksinliktir.
Zekiler Tembel Olur.
1. Bir şey
öğrenirken ya da bir takım belgeleri okurken, bu çalışma süresinin başındaki ve
sonundaki bölümler daha iyi akılda kalır. Bir de, önemli noktalar ve vurgulanan
yerler hatırlanır.
2. Herhangi
bir inceleme veya öğrenme sırasında düzenli aralar vermek, hatırlama olanağını
artırır. En güçlü hatırlama süreçlerinin teknik terimleri olan "öncelik,
yenilik ve hatırda tutma" olguları, dinlenmek için veriler aralardan büyük
yarar sağlar. En azından kırk dakikada bir çalışmanıza ara verin ve her
seferinde 5-10 dakika dinlenin. Bu süre içinde hiç bir şey yapmayın; kendinizi
gevşetin ve biraz temiz hava alın.
3. Verdiğiniz
aradan sonra en son okuduğunuz ya da
çalıştığınız bölümü kısaca gözden geçirin. Bu sizin zihinsel
"ısınmanızı" ve konuyu zihinsel açıdan "benimsemenizi"
sağlayacaktır. İş çok iyi gidiyor gibi görünse de, ara vermek yararlıdır.
Anlamak demek, hatırlamak demek değildir.
4. Anlık
hatırlama, yaklaşık yedi bilgi "dizi"siyle sınırlıdır. Çoğu kişi,
peşpeşe yedi rakamı, yedi rengi, yedi biçimi veya başka herhangi bir şeyin yedisini bir arada hatırlayabilir.
Eğer yediden fazla maddeyi hatırlamanız gerekiyorsa, o zaman bu maddeleri daha
ufak diziler ya da kümeler haline getirmelisiniz.
8. Liste
halindeki maddeleri hatırlamak için basit bir sistem vardır. Sayı kafiyesi diye
adlandırılan bu sistemde birden ona kadar sayılara, bir-mir, iki-miki gibi
hatırlanması kolay kafiyeli imajlar verin ve listedeki her maddeyi bu
imajlardan birine bağlayın. Elinizde kalem kağıt yoksa ya da içinizden
geldiğince konuşarak dinleyicilerinizi etkilemek istiyorsanız, bu yöntem kolay
hatırlanmayacak şeyleri hatırlamak için bire birdir. Hatırlama kuralları,
yabancı bir dilin gramerini ve sözcüklerini öğrenirken, kişilerin yüzlerini
hatırlamaya çalışırken ve genelde dalgınlığı önlemek için kullanılabilir.
....
Birinci
Adım'da değindim bazı önemli noktaları özetleyelim:
1.
Yineticilikte başarı için gerekli niteliklerin her biri sonradan edinilebilir,
gliştirilebilir veya düzeltilebilir.
2. İstek ve
amaçlarınızı gerçekleştirme girişiminde
bulunmadan önce, bunları açık seçik tanımlayın.
3. Bulduğunuz
işte verim gücünüzü tam olarak gösteremiyorsanız, bunu başarabileceğiniz bir
işe atlayın.
4. İşveren
adayını, sanki o şirketi satınalacakmışsınız gibi titizlikle inceleyip
değerlendirin.
5. İyi ve
başarılı önderlik on temel taşı üzerinde duru: Güven, ekip çalışması, ortam,
amaçlar, açık seçikcilik, destekleme, çalışma, insancıl tavır, inanç ve saldırıdır.
6. Başarısız
önderlik, olumsuz psikoloji ve yanlış düşünce tarzından kaynaklanır. Olumsuz
düşünceleri bir yana atar ve amaçlarınızı belirlerseniz olumsuzluklar olumluya
dönüşür.
7. Mükemmele
ulaşmanın tek ve en önemli sırrı, böyle bir şeyin gerçekte olmadığını
bilmektir. Süper yöneticiler, amaçlarına ulaşmak için katı ve esnek pek çok
yaklaşımı bütünleştirirler. Ve yöntemlerini sadece bu nedenle seçerler.
8. Süper
yönetici, fiziksel ve zihinsel yönden gerektiği gibi sağlıklı olabilmek için,
kendisini de şirketini yönetir gibi
yönetir.
9. Her şeyden
önce, zamanınızı iyi yönetin; a-Günlük zorunlu işleri yaptıktan sonra kendinize
zaman ayırın. b-Olağanüstü baskıların üstesinden gelebilmek için işe ara verin.
c-Okumak, bireysel gelişiminizi sağlamak, yeni beceriler öğrenmek ve kişisel
ilişkiler kurmak için zaman ayırın.
10.
Başkalarının zamanını boşa harcamayın. Böylelikle, siz de onlardan sizin
zamanınızı harcamamalarını isteyebilirsiniz.
11. Yönetim,
düşüncenin eyleme dönüşmüş biçimidir. Zeki olduğunuz için tembel olabilmenin
yolu, zihinsel etkinliklerinizi yönetebilmekten geçer.
Riski Olmayan Riskleri Nasıl Göze Almalı?
Kazanacak Kişiyi Bulmak
Yöneticilik
alanında nesnel yargı ve ölçülerin kesinlikle olanaksız olduğu tek yer, adam
seçimidir; yapılacak iş için doğru adamı
bulmaktır.
General Electrc'in Basit Stratejileri
1. Kazanacak
düzeyde ulaşacağınızda8n kesinlikle emin değilseniz zarar eden bir işte
direnmeyin.
2. Her zaman,
kazanacağı açık seçik belli olan işlere yönelin.
3. İnsanları
sahip oldukları niteliklere göre değil, onlara yaptırmak istediğiniz işlere
göre seçin.
4. İçinizden
gelen sese kulak tıkamayın, ama o sesin yeterli olduğuna da inanmayın.
5. Çeşitli
seçenekler arasında karar vermeden önce bunları iyice tartın ve daima başka bir
seçenek bulunduğunu unutmayın.
6. Bir işi,
bölümlere ayırın. Bu bölümler kendilerini kutrarabilirse yüzsün, kurtaramazsa
batsın. Ama bunların yüzmelerini sağlamaya çalışın.
7. Yan işlere
kısa vadeli güç, size de mutlak bir denetim sağlayacak biçimde, özerklik ile
yetki arasında denge kurun.
8. Kendinizi
öylesine organize edin ki, organizasyon sizin çevrenizde organize olmasın.
9. Rakabette
üstün durumdaysanız, bundan sonuna kadar yararlanın. Daima en yüksek üretim ve
rekabet gücü düzeyine ulaşmaya çalışın.
10. Dalaylı
rekabet olanağını hiç gözardı etmeyin. Ama ilk fırsatta ürün, strateji ve
taktik yönünden saldırıya geçin. Fiyat politikasıyla rekabete girmeyin.
11. Karşı
tarafın pazarında avantajlı durumda değilseniz, güçlü olduğunuz pazarlara
ağırlık verin.
12. Rekabet
edemiyorsanız direnmeyin. Rekabetten çekilin ve uzak kalın.
13. İşin
güncel amaçlarını, gücünü, zaaflarını, olanaklarını ve tehlikelerini iyice
bilip bilmediğinizi her zaman kontrol edin.
14. Her
fırsatta, en büyük pazar payı ile en yüksek fiyatı elde etmeye çalışın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder