KAYNAŞTIRMA
EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA
EĞİTİMİNDEKİ ÖĞRENCİLERE VE AİLELERE VERİLECEK REHBERLİK
HİZMETLERİ.
Kaynaştırma nedir?
Kaynaştırma, engelli
öğrencinin normal sınıfa yerleştirmenin yanı sıra çeşitli düzenlemeleri
gerektiren oldukça teknik bir uygulamadır.
Kaynaştırma ile
ilgili bazı varsayımlar:
- Özel gereksinimli öğrencileri normal yaşıtlarından ayırmak insan haklarına aykırıdır.
- Ayrı eğitim ortamlarında sağlanan özel eğitim hizmetleri, özel gereksinimli öğrencilerin normal toplum yaşamına uyum sağlamalarını zorlaştırmaktadır.
- Genel eğitim ile özel eğitim arasında, sanıldığı kadar büyük bir fark yoktur; etkili öğretim yöntemlerinin büyük bir çoğunluğu, tüm öğrencilerde işe yaramaktadır.
- Bazı özel gereksinimli öğrencilerin eğitim gereksinimleri normal eğitim ortamlarında, özel eğitim ortamlarına kıyasla daha iyi karşılanabilir.
Yukarıdaki varsayımları göz önüne
alarak kaynaştırmayı şöyle tarif edebiliriz:
Kaynaştırma; özel gereksinimli
öğrencilerin, normal öğrencilerin devam
ettiği eğitim ortamlarında eğitilmesidir.
Kaynaştırma uygulaması, her türde ve
düzeyde engele sahip öğrenciler için söz konusu olabilmektedir. Özel
gereksinimli öğrencilerin, genel öğrenci nüfusu içindeki oranları dikkate
alındığında, bir sınıfa birkaç özel gereksinimli öğrenciden fazlasının düşme
olasılığı azdır. Dolayısıyla, kaynaştırma uygulamalarının yaygınlaşmasının
önemli bir niceliksel sakıncası bulunmamaktadır.
Hangi öğrencilerin
kaynaştırılacağına karar verirken, en az kısıtlayıcı eğitim ortamı ilkesinden
hareket etmek gerekmektedir.
En az kısıtlayıcı eğitim ortamı
ilkesi, bir özel gereksinimli öğrencinin, hem normal yaşıtlarıyla olabildiğince
fazla bir arada bulunmasını, hem de eğitim gereksinimlerinin en iyi şekilde
karşılanmasını sağlayacak eğitim ortamına yerleştirilmesi gerektiğini öne süren
ilkedir.
Özel eğitim ortamlarını, yaşıtlarla
bir arada bulunma düzeyine göre, en fazla kısıtlayıcıdan başlayıp en az
kısıtlayıcıya doğru şöyle sıralayabiliriz:
*Yatılı özel eğitim okulu,
*Gündüzlü özel eğitim okulu,
*Normal okul bünyesinde özel sınıf,
*Normal okul bünyesinde normal sınıf
( kaynaştırma).
Bir özel gereksinimli örenciyi, en
az kısıtlayıcı eğitim ortamına, diğer bir deyişle, eğitim gereksinimlerinin en
üst düzeyde karşılanacağı ve normal yaşıtlarıyla en fazla bir arada bulunacağı
eğitim ortamına yerleştirmek gerekir. Tüm özel gereksinimli öğrencilerin
özellikleri dikkate alındığında, çoğu özel gereksinimli öğrenci için en
kısıtlayıcı eğitim ortamı kaynaştırmadır. Ancak, eğitim gereksinimleri normal
sınıfta karşılanamayan özel gereksinimli öğrencilerin, daha fazla kısıtlayıcı
eğitim ortamlarından birine yerleştirilmeleri kaçınılmazdır.
Kaynaştırma uygulamalarının
yaygınlaşması, kaynaştırmanın etkililiğine ilişkin bilimsel araştırmaların da
yaygınlaşmasına yol açmıştır. Yapılan araştırmaların çoğu, kaynaştırmanın, pek
çok özel gereksinimli öğrencide, ayrı özel eğitim ortamlarında sağlanan
eğitimden daha yararlı olduğunu ortaya çıkarmıştır.
KAYNAŞTIRMANIN YARARLARI
Kaynaştırma
uygulamasının, gerek kaynaştırılan öğrenciye, gerekse çevresine pek çok
yararları vardır.Bu yararlardan belli başlıları şöyle gruplanabilir:
Kaynaştırmanın özel
gereksinimli öğrencilere yararları:
*Kaynaştırma, özel gereksinimli
öğrencinin, içinde yaşadıkları toplumla bütünleşmelerini kolaylaştırır.
*Normal öğrencilerin davranışları,
özel gereksinimli öğrencilere model olur.
Kaynaştırmanın normal öğrencilere
yararları:
*Kaynaştırma sınıfındaki normal
öğrenciler, bireyler arasında var olan farklılıklara karşı daha hoşgörülü
olmayı öğrenirler.
*Kaynaştırma, normal öğrencilerin
işbirliği ve yardımlaşma becerilerini arttırır.
Kaynaştırmanın normal sınıf
öğretmenlerine yararları:
*Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin
özel gereksinimli öğrencilerle yürüttükleri çalışmalar (örneğin eğitim programlarının
bireyselleştirilmesi), öğretmenlik bilgi ve becerilerine katkıda bulunur.
*Kaynaştırma uygulamaları,
kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin diğer personelle iletişim ve işbirliğini
arttırır.
Kaynaştırmanın anne-babalara
yararları:
*Özel gereksinimli çocuklarının
normal eğitim ortamına devam ediyor olması, anne-babalara moral verir ve onları
çaba göstermeye güdüler.
KAYNAŞTIRMAYI BAŞARIYA ULAŞTIRAN ETMENLER
Kaynaştırma uygulamalarının başarıya
ulaşması için, eğitim ortamının bazı özelliklere sahip olması gerekmektedir.Bu
bölümde kaynaştırmanın başarıya ulaşmasında önemli olan belli başlı etmenler
şunlardır:
1.Öğretmenin ve okul personelinin kaynaştırma yaklaşımını benimsemesi.
Kaynaştırma sınıfı
öğretmeni, kaynaştırmanın özel gereksinimli öğrencilerin hakkı olduğuna inanmalıdır
ve gerekleri yerine getirildiğinde başarıya ulaşacağına güvenmelidir. Ayrıca
öğretmen, kaynaştırmada ortaya çıkabilecek sorunları gidermede gerekli çabayı
göstermeye ve başkalarıyla işbirliği yapmaya hazır olmalıdır.
Benzer şekilde, başta
yöneticiler olmak üzere tüm okul personeli, özel gereksinimli öğrencilerin
normal eğitim ortamlarında eğitilme haklarına saygı göstermeli ve
kaynaştırmanın yararlarına inanmalıdır. Okul yönetimi, kaynaştırma öğrencisi
için gerekli hizmetlerin ve araç-gereçlerin sağlanmasında sınıf öğretmenine
destek olmalıdır. Ayrıca okul personeli, kaynaştırma öğrencisinin tüm okul
tarafından kabulünde de üzerine düşeni yapmalıdır.
2.Kaynaştırma sınıfının hazırlanması.
Kaynaştırmanın
başarılı olmasının en önemli koşullarından biri de, özel gereksinimli
öğrencinin normal sınıfa tam olarak kabul edilmesidir. Sınıftaki öğrenciler,
kaynaştırma öğrencisinin sahip olduğu farklılıkların ( örneğin,işitme
zorluğu,öğrenme zorluğu,konuşma zorluğu,vb.), her insanda var olan bireysel
farklılıklara benzerlik gösterdiğini anlamalıdır. Ayrıca, kaynaştırma
öğrencisinin o sınıfta bulunma hakkının
diğer öğrencilerle aynı olduğu konusunda kuşkular olmamalıdır. Öğrenciler,
kaynaştırma öğrencisine sağlayacakları yardımın, kendilerinin de akademik ve
sosyal gelişimlerine katkı sağlayacağını bilmelidirler. Kaynaştırma uygulaması
başlamadan önce kaynaştırma sınıfının hazırlanması, tüm bunların
gerçekleşmesinde önemli katkılar sağlayacaktır.
Kaynaştırma sınıfı
öğretmeni,kaynaştırılacak özel gereksinimli öğrenci kaynaştırma sınıfına
gelmeden önce, sınıftaki öğrencilerle “özel gereksinime sahip olma” konusunda
bir ders yapabilir.Bu derste, öğrencilerin özel gereksinimli bireylerle
deneyimleri, özel gereksinimli öğrencilerle ilgili duygu ve düşünceleri, özel
gereksinimli bireylerle benzerlikleri, özel gereksinimli bireylere yardımcı
olmak için neler yapabilecekleri gibi genel konular yer alabilir. Daha sonra
ise, sınıfa bir özel gereksinimli öğrencinin geleceği açıklanabilir ve bu
öğrenci ile ilgili bilgi verilebilir. Özel gereksinimli öğrenci ile ilgili
bilgiler aşağıdaki noktaları içermelidir:
- *Kaynaştırılacak öğrencinin yaş, cinsiyet, fiziksel görünüm gibi özellikleri,
- *Kaynaştırılacak öğrencinin zorluk çektiği alanlar,
- *Kaynaştırılacak öğrencinin yaşadığı zorlukları yenmek için sınıfta nelerin yapılabileceği ( örneğin, öğrenciyi en ön sıraya oturtma, öğrencinin düzeyine göre ödev verme,vb.),
- *Öğretmenin kaynaştırma öğrencisinde gerçekleştirmeyi planladığı genel hedefler (örneğin,sınıfa uyum sağlama,okuma-yazma öğrenme,dört işlemi yapma, vb.),
- *Öğretmenin kaynaştırma öğrencisine ilişkin olarak diğer öğrencilerden beklentileri (örneğin, arkadaşlık etme, derslerde yardım sağlama, vb.).
Yukarıdaki önerilere
ek olarak, normal sınıfa kaynaştırılacak özel gereksinimli öğrenciyle ilgili
benzeşim etkinliklerine yer vermek de çok yararlıdır. Benzeşim etkinliklerinde,
diğer öğrencilerin kendilerini kaynaştırılacak öğrencinin yerine koymaları ve
bu öğrencinin sahip olduğu farklılıkları daha iyi anlamaları sağlanmaktadır.
Örneğin, kaynaştırma öğrencisinin gözleri görmüyorsa, görmeyen bir kişinin
neler yaşadığını gösterebilmek amacıyla, sınıfta öğrencilerin gözleri
bağlanarak çeşitli şeyler yapmaları istenebilir. Devinsel gelişimde gerilik
gösteren bir kişinin ellerini kullanırken yaşadığı zorlukları gösterebilmek
için, öğrencilerden ellerine çorap giyerek yazı yazmaları istenebilir. Böylece
sınıftaki öğrencilerin kaynaştırılacak öğrenciye ilişkin bilgilenmeleri ve
gerçekçi beklentiler oluşturmaları sağlanacaktır.
3. Eğitim Programının Bireyselleştirilmesi.
Kaynaştırma sınıfı
öğretmeninin kaynaştırma uygulamasını benimsemiş olması, kaynaştırmanın başarıya
ulaşmasında gereklidir, ancak yeterli değildir. Aynı zamanda, öğretmen
kaynaştırma öğrencisine uygulayacağı öğretim hakkında bilgi ve beceri sahibi
olmalıdır. Bu bilgi ve becerinin başında, eğitim programının
bireyselleştirilmesi yer almaktadır.
Eğitim programını
bireyselleştirmenin ilk aşaması, özel gereksinimli öğrencinin, kaynaştırıldığı
sınıfla ilişkili tüm alanlardaki (
örneğin, okuma-yazma, matematik, müzik, vb) işlevde bulunma düzeyinin
belirlenmesidir. Kaynaştırma öğrencisi, bu alanların tümünde sınıf
ortalamasının altında olabileceği gibi, yalnızca belli alanlarda gerilik
gösteriyor da olabilir.
Bireyselleştirilmiş
eğitim programı hazırlamanın ikinci aşaması, kaynaştırma öğrencisi için, sınıf
arkadaşlarından önemli ölçüde gerilik gösterdiği alanlarda, işlevde bulunma
düzeyini dikkate alarak, amaç saptamaktır. Öğrenci için amaç belirlerken,
öncelikle öğrencinin en çok işine yarayacak beceri ve kavramlara yer
verilmelidir.
Örneğin, ikinci
sınıfta kaynaştırılan bir özek gereksinimli öğrenci 1’den 10’a kadar olan sayıları okuyabiliyorsa
ve bu sayılara kavram olarak da sahipse ancak saati okuyamıyorsa, bu öğrenci
için matematik dersinde belirlenebilecek uzun dönemli amaçlarda biri de “saati
okumak” olabilir. Bu uzun dönemli amaca yönelik olarak ise aşağıdaki kısa
dönemli amaçlar belirlenebilir:
- *Öğrenci, akrep ve yelkovanı gösterir,
- *Öğrenci, saat tamları gösterdiğinde saatin kaç olduğunu söyler,
- *Öğrenci, saat buçukları gösterdiğinde saatin kaç olduğunu söyler,
- *Öğrenci, saat çeyrek geçeleri gösterdiğinde saatin kaç olduğunu söyler,
- *Öğrenci, saat çeyrek lalaları gösterdiğinde saatin kaç olduğunu söyler,
- *Öğrenci, her durumda saatin kaç olduğunu söyler.
Öğrencinin
saptanan amaçlara ulaşabilmesi için ise
okulda ve evde yapılabilecek etkinlikler belirlenmelidir ve evde yapılacak
etkinliklerle ilgili olarak aile bilgilendirilmelidir.
4.Etkili Sınıf Yönetimi Tekniklerinin Kullanılması
Kaynaştırma
öğrencisinin normal sınıfta başarılı olabilmesinin en önemli koşullarından biri
de öğretmenin etkili sınıf yönetimini sağlıyor olmasıdır. Etkili sınıf
yönetiminin belli başlı öğeleri şöyle sıralanabilir:
*Sınıf kurallarının
öğretilmesi : sınıf kuralları ve bu kurallara uymanın sonuçları belirlenmeli ve
tüm öğrencilere öğretilmelidir. Uzmanlar sınıf kurallarının en fazla yedi tane
olması durumunda akılda kalabileceğini belirtmektedirler.
*Öğrenci
davranışlarının değiştirilmesi: öğrencilerin uygun davranışlarını arttırmak
için , etkili ödüllendirme sistemleri ; uygun olmayan davranışlarını azaltmak
için ise etkili caydırma sistemleri benimsenmelidir.
*Eğitim ortamının
çekici kılınması: Eğitim ortamının tüm öğrenciler için zevkli ve ilginç hale
gelmesine, dolayısıyla öğrencilerin dikkatlerinin ders dışına kaymasının
önlenmesine yardımcı olacak araç- gereç ve etkinlikler hazırlanmalıdır.
5. Destek Özel Eğitim Hizmetleri
Kaynaştırma
uygulamalarının yukarıda açıklanan gereklere uygun ve umulan yararları
sağlayacak şekilde yürütülmesinde destek özel eğitim hizmetlerinin önemli bir
işlevi vardır.
Destek özel eğitim
hizmetleri, kaynaştırılan özel gereksinimli öğrenciye veya kaynaştırma sınıfı
öğretmenine sağlanan özel eğitim hizmetleridir. Belli başlı özel eğitim
hizmetlerinin özellikleri ile yarar ve
sınırlılıkları şunlardır:
*Kaynak odada eğitim
Kaynaştırılan özel
gereksinimli öğrencinin eğitim gereksinimlerinin tümünün normal sınıfta
karşılanamadığı durumlarda öğrenci belli derslerde normal sınıftan çıkarılarak
kaynak odada eğitim görebilir. Kaynak odadaki eğitim özel eğitim öğretmeni
tarafında bireysel ya da küçük gurup eğitimi olarak yürütülür. Ancak, kaynak
odadaki eğitimin amacına ulaşabilmesi için normal sınıf öğretmeni ile kaynak
oda öğretmenin yakın iletişim ve işbirliği içinde olmaları gerekir. Bunların
sağlanamadığı durumlarda normal
sınıftaki eğitimle kaynak odadaki eğitim arasında tutarsızlıklar
olabilmektedir. Ayrıca kaynak odada öğretmenle daha yakın çalışma fırsatı bulan
öğrenci, normal sınıfta da benzer yakınlığı beklemeğe başlayabilmektedir. Bu da
kaynaştırma öğrencisinin normal sınıfta zorlanmasına yol açabilmektedir.
*Sınıf İçi Yardım
Gerektiğinde
kaynaştırma uygulamasının yürütüldüğü
sınıfta özel eğitim öğretmeni ya da
yardımcı öğretmen tarafından sınıf içi yardım sağlanabilir. Sınıf içi yardım
kaynaştırma öğrencisine yönelik olduğunda sınıf öğretmeni sınıfın geri
kalanıyla öğretim yaparken, yardım sağlayan öğretmen kaynaştırma öğrencisiyle bireysel çalışır.
Bunun tersi de olabilir. Sınıf öğretmeni kaynaştırma öğrencisiyle bireysel
çalışırken yardım sağlayan öğretmen
sınıfların geri kalanıyla ders yapabilir. Örneğin matematik dersinde tüm
sınıfla problem çözme üzerinde çalışırken kaynaştırma öğrencisiyle sayı kavramı
üzerinde çalışılabilir. Bu tür sınıf içi yardım çalışmaları kaynaştırma
öğrencisi için çok yaralı olabilmekle birlikte ortamın iyi düzenlenmemsi
durumunda önemli sakıncalara yol açmaktadır. Örneğin dersliğin fiziksel özelliklerinin uygun
olmaması durumunda kaynaştırma öğrencisiyle sınıfta yürütülen bireysel
çalışmalar diğer öğrencilerin dikkatlerini dağıtabilmektedir.
6.Özel Eğitim Danışmanlığı
Özel eğitim
danışmanlığı, sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan normal sınıf
öğretmeninin, kaynaştırma öğrencisine ilişkin olarak aldığı danışma hizmetidir.
Özel eğitim danışmanlığı, bu konuda uzmanlaşmış özel eğitim öğretmenleri
tarafından sağlanabilir.Öğretmen, özel eğitim danışmanına, kaynaştırma öğrencisinin
öğrenme ya da davranış sorunları için başvurabilir. Danışman ve öğretmen,
birlikte çalışarak, kaynaştırma öğrencisinin sorunlarının olası nedenlerini
irdelerler ve bu sorunların çözümüne yönelik öneriler geliştirirler. Öğretmen
bu öneriler doğrultusunda, kaynaştırma öğrencisiyle sınıfta yürüttüğü
çalışmaları farklılaştırır.
Özel eğitim
danışmanlığı, kaynaştırma öğrencisinin davranış ve öğrenme sorunlarının
çözümünün, sınıf öğretmeninin kendisi tarafından gerçekleştirilmesini sağlar.
Dolayısıyla, sınıf öğretmeninin öğretmenlik bilgi ve becerilerinin gelişmesine
yol açar. Böylece öğretmen, benzer sorunlarla ileride de karşılaşması
durumunda, bu sorunları kendi başına çözme olasılığı artmış olur.
Anadolu Üniversitesi
Engelliler Araştırma Enstitüsü tarafından yürütülen bir araştırmada, sınıfında
kaynaştırılmış zihin engelli öğrenciler bulunan öğretmenlere, öğrencilerinin
ilk okuma-yazma sorunları ile ilgili özel eğitim danışmanlığı hizmeti
verilmiştir. Bu çalışmada, fiş okuma- yazmada
önemli sorunları olan öğrenciler yer almıştır. Araştırma kapsamındaki
öğrencilerin tümüne, özel eğitim danışmanının yönlendirmesiyle, sınıf
öğretmenleri tarafından resimli fişler aracılığıyla fiş okuma- yazma çalışması
yaptırılmıştır. Bu çalışmaların, araştırmada yer alan tüm öğrencilerde fiş
okuma-yazma becerilerini geliştirdiği bulunmuştur.
Kaynaştırma
uygulamalarının Türkiye’deki durumuna baktığımızda, kaynaştırmanın tüm engel
gruplarında giderek yaygınlaştığı destek eğitim hizmetlerinin aynı hızla
yaygınlaşmadığı görülmektedir. Dolayısıyla kaynaştırmanın başarıya ulaşması
için, Türk Eğitim Sisteminin özelliklerine en uygun destek özel eğitim
hizmetlerinin bir an önce belirlenmesi ve uygulamaya konması
gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder