Y. Doç. Dr. Sibel Kazak Berument*
Gelişimsel
psikopatolojinin tarihsel gelişimi
Bugün
ayrı bir disiplin olarak kabul edilen gelişimsel psikopatoloji alanının
temelleri, deneysel psikoloji, gelişim psikolojisi, klinik psikoloji,
psikiyatri, etiyoloji, embriyoloji ve sinirbilimi (neuroscience) alanlarındaki
kuramcılar tarafından atılmıştır. Bu kuramcılar, gelişimin normal gelişimden
sapmaları araştırarak daha iyi anlaşılabileceğini, ve normal gelişimi anlamada
ilerleme sağlandıkça da patolojinin daha iyi anlaşılabileceğini
savunmaktadırlar (Cicchetti & Cohen, 1995). Ayrıca bu kişiler patolojiyi
normalin abartılmış veya bozulmuş hali olarak kabul edip, bu alandaki
araştırmanın normal süreçlere ışık tutacağını ileri sürmüşlerdir (Cicchetti,
1984).
Gelişim
psikolojisi alanındaki ilerlemeler sonucunda, gelişimsel normların
belirlenmesi, normalden sapmaları değerlendirebilme olanağı sağladığı için,
gelişimsel psikopatolojiye doğrudan katkıda bulunmuştur. Ayrıca psikobiyolojik,
algısal, bilişsel, linguistik, sosyal, sosyal-bilişsel, duygusal ve
motivasyonel süreçlerle ilgili temel bilgilerde sağlanan ilerlemeler,
gelişimsel psikopatologların psikopatoloji süreçlerinde yeni keşifler
yapabilmeleri için güçlü bir temel sağlamıştır (Cicchetti & Cohen, 1995).
Gelişimsel
psikopatolojinin ayrı bir alan olarak ortaya çıkmasında gelişim psikolojisinin
önemli bir rolü olmasına rağmen, 1960 ve 1970’li yıllarda gelişim psikologları
daha çok temel teorik ve deneysel konularla ilgilenmişlerdir (Cicchetti, 1984).
Aynı yıllarda bazı gelişim psikologları ise sosyal politikalar konusuyla
ilgilenmeye başlamışlardır. Örneğin, yaşlanma ve olumsuz koşullardaki çocuklara
erken yaşta uygulanan destek programlarının değerlendirilmesi gibi uygulamalı alanlardaki
ilk araştırmaları başlatmışlardır. Gelişim psikolojisinde uygulamaya yönelim
arttıkça gelişim psikolojisi içinde uygulamalı gelişim psikolojisi adıyla yeni
bir alt alan oluşmuştur. Gelişim psikologları kuram ve araştırma
yöntemlerindeki uzmanlıklarını; yoksulluğun, boşanmanın, istismar ve ihmalin
çocuğun gelişimine etkisi, tek ebeveynle yetişen çocukların ve çalışan
annelerin çocuklarının gelişimi gibi sosyal problemleri çalışmaya
yöneltmişlerdir (Cicchetti ve Cohen, 1995). Böylece gelişimsel süreçleri
anlamada birey çevre etkileşimi önem kazanmış ve gelişim psikolojisi gelişimsel
psikopatolojinin doğuşunu hazırlamıştır.
Gelişimsel
psikopatolojinin tarihsel dönüm noktaları ise Achenbach’ın 1974’te yayınladığı
“Developmental Psychopathology” (Gelişimsel Psikopatoloji) kitabı, Rutter ve
Garmezy’ nin (1983) “Handbook of Child Psychology” (Çocuk Psikolojisi El
Kitabı) kitabındaki bir bölüm, “Child Development” (Çocuk Gelişimi) dergisinin
1984’te çıkan özel sayısı ile nihayet 1989 yılında yayınına başlanan tamamen bu
alana ait olan “Development and Psychopathology” (Gelişim ve Psikopatoloji)
dergisidir (Cicchetti ve Cohen, 1995).
Gelişimsel
psikopatolojinin tanımı
Achenbach
1974’te yayınladığı Gelişimsel Psikopatoloji kitabında, bu kitabın hemen hemen
var olmayan bir alan hakkında olduğunu söylemişti (Achenbach, 1974). Daha sonra
Sroufe ve Rutter (1984) gelişimsel psikopatolojiyi “başlangıç yaşı ne olursa
olsun, nedeni ne olursa olsun, davranışsal özelliklerde ne gibi farklılaşmalar
olursa olsun ve gelişimsel süreci ne kadar karmaşık olursa olsun, davranışsal
uyumsuzluğun kökenlerinin ve sürecinin çalışılması” (s.18) olarak
tanımlamışlardır. Rolf ve Read (1984) ise gelişimsel psikopatolojiyi “anormal
davranışın, kalıtsal, birey düzeyinde yapısal (ontogenic), biyokimyasal,
bilişsel, duygusal, sosyal açıdan veya herhangi bir gelişimsel etkinin
ölçüldüğü bir durumda incelenmesi” (s.9) olarak tanımlamışlardır. Lewis ve
Miller’ın tanımında da (1989) gelişimsel psikopatoloji, “uyumsuz davranışların
gelişimini ve süreçlerini tahmin etmenin çalışılmasıdır” (s. xiii). Gelişimsel
psikopatolojinin tanımlarına daha pek çok örnek verilebilir. Fakat bütün bu
tanımlamalarda amaç gelişimsel psikopatolojiyi ayrı bir alan yapan özellikleri
vurgulamaktır.
Gelişimsel
psikopatolojinin temel özellikleri
Gelişimsel
psikopatolojinin en önemli özelliklerinden biri klasik gelişimsel kuramın
ilkelerini, normalden sapmış durumları anlamak için kullanmasıdır. Bu sayede
patolojik durumlar daha iyi anlaşılabildiği gibi normal gelişim kuramları da
ilerleme göstermektedir. Diğer bir özelliği de gelişimsel, klinik yaklaşımları
diğer disiplinlerin de (örn. fizyoloji, biyoloji, sinirbilimi vb.) bakış
açılarıyla bir araya getirerek, bütüncül bir yaklaşım oluşturmasıdır (Luthar,
Burack, Cicchetti & Weisz, 1997).
Gelişimsel
psikopatolojiyi ayrı bir alan olarak belirleyen bir özelliği de çalışma
konularıdır. Gelişimsel psikopatologlar gelişimsel çizgileri (developmental
pathways) ve bu yolların belirlediği sonuçları ortaya çıkartmaya çalışırlar.
Örneğin, hangi farklı gelişimsel çizgilerin benzer gelişimsel sonuçlara
ulaştırdığını (farklı çevre koşullarının ve yaşam özelliklerinin aynı davranış
problemlerine yol açması gibi), bu sonuçlardaki bireysel farklılaşmaları ve
bunların nedenlerini araştırırlar (Ross & Jennings, 1995). Aynı zamanda
gelişimsel psikopataloglar aynı yolların nasıl farklı sonuçlara (aynı çevresel
koşullarda yetişen iki bireyin farklı davranış özellikleri göstermesi gibi) yol
açtığını da anlamaya çalışırlar. Örneğin özellikle pek çok risk faktörüne maruz
kalanlar arasında diğer bireylerden farklı olarak dayanıklılık gösterenlerin
ortak özelliklerini araştırırlar. Bu çalışmaların sonuçları, risk faktörleriyle
karşı karşıya olan bireylerin olumlu yönde gelişmeleri için geliştirilen destek
programlarına çok önemli veriler üretmektedir. Gelişimsel psikopatolojinin
diğer bir ilgi alanı da boylamsal çalışmalarla davranışların, özellikle
patolojik durumların sürekli olup olmadığını ortaya çıkartmaktır. Örneğin,
saldırgan davranış gösteren çocuğun bu davranışı gençlik yıllarına ve
yetişkinliğine kadar süreklilik gösterecek midir? Bu konudaki araştırmalar eğer
davranış süreklilik gösteriyorsa buna katkıda bulunan faktörleri de ortaya
çıkartmaya çalışırlar. Gözden kaçırılmaması gereken bir nokta da sürekliliği
değerlendirirken davranışların gelişimsel bir bakış açısıyla incelenmesidir
(Achenbach, 1989). Dört yaşındaki bir çocuğun bilişsel ve sosyal gelişim
düzeyi, 10 yaşındaki çocuktan, 10 yaşındakinin de bir yetişkinden farklıdır. Bu
nedenle, aynı durumda ya da patolojide gözlenen davranış özellikleri yaşa göre
farklılık gösterebilir.
Gelişimsel
psikopatolojinin diğer alanlarla karşılaştırılması
Gelişimsel
psikopatoloji, yetişkinliğe kadar gelişimsel süreçleri incelemesiyle, aynı
zamanda teşhis ve tedaviye fazla odaklaşmamasıyla, klinik çocuk
psikolojisinden; normal dışı gelişimin yanında normal gelişime de önem
vermesiyle, anormal psikolojiden; ve normalden sapmalara daha fazla önem
vermesiyle de gelişim psikolojisinden ayrılmaktadır (Ross & Jennings,
1995).
KAYNAKLAR
Achenbach, T. (1974). Developmental psychopathology. New
York: Wiley.
Achenbach, T.
(1989). Conceptualization of developmental psychopathology. Lewis, M. &
Miller, S. M.(Eds). Handbook of
developmental psychopathology. New Yok: Plenum Press.
Cicchetti, D.
(1984). The emergence of developmental psychopathology. Child Development, 55, (1), 1-7.
Cicchetti, D. &
Cohen, D. (1995). Perspectives on developmental psychopathology. Cicchetti, D
& Cohen, D. (Eds.) Handbook of
developmental psychopathology theory and methods. Vol.1. New York: Wiley
& Sons, Inc.
Lewis, M. &
Miller, S. M. (1989). Handbook of
developmental psychopathology. New York: Plenum Press.
Luthar, S.S.,
Burack, J.A., Cicchetti, D. & Weisz, J.R. (Eds.) (1997). Developmental psychopathology perspectives
on adjustment, risk and disorder. Cambridge: Cambridge University Press.
Rolf, J. &
Read, P.B. (1984) Programs advancing developmental psychopathology. Child Development, 55, (1), 8-16.
Ross, S. &
Jennings, K.D. (1995). Development and psychopathology. M. Hersen & R.T.
Ammerman (Eds.). Advanced abnormal child
psychology. New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass.
Rutter, M. &
Garmezy, N. (1983). Developmental psychopathology. P. H. Mussen (Series Ed.)
& E. M. Hetherington (Vol. Ed.), Handbook
of child psychology: Vol.4. Socialization, personality, and social development
(4th ed.). New York: Wiley.
Sroufe, L. A. &
Rutter, M. (1984). The domain of developmental psychopathology. Child Development, 55, (1), 17-29.
·
ODTÜ Psikoloji Bölümü
·
Türk Psikoloji Bülteni 4 (10) 93-94
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder