-----------------------------------------------------------------------
Sevgili Öğrenciler
İnsan, yaşamını
sürdürebilmek için, çok değişik türde doğru bilgilere gereksinme duyar. Bir
anlamda insan bilgileriyle yaşar. Çünkü insanın yaşamını sürdürmesi için
yapması gereken davranışları iyi bilmesi gerekir. Bu da bilgi edinme ile olur.
İnsan için bu denli önemli
olan bilgi nasıl elde edilir? Bunun çok değişik yöntem ve teknikleri vardır.
Öncelikle, bilginin elde edilmesi bilimsel araştırmalarla ya da kendinizin ve
başkalarının deneyimlerinden yararlanmakla olur. Ancak, siz öğrenciler,
okullarda ya da dershanelerde bilgiyi bilimsel araştırmalarla elde etmekten
çok, başkaları tarafından üretilmiş ve çeşitli kaynaklarda yer almış bilgileri
öğrenmeye çalışmaktasınız.
İşte bu nedenle, burada
sizlere hazır bilgilerin hangi yollarla elde edileceğini göstermeye
çalışacağız. Bu bilgileri edindikten sonra daha başarılı olacağınızı umuyoruz.
Çünkü, öğrenci başarısızlıklarının çoğunun temelinde bilgi edinme yollarının
bilinmemesi yatar. Körü körüne, bilinçsizce yapılan çalışmalar yerine,
bilgilerin nereden ve nasıl elde edileceğini bilerek yapılan bilinçli
çalışmalar sizleri daha başarılı yapacaktır.
Başarılar dileriz.
DOĞRU BİLGİLERİ BULMA YÖNTEMİ -1
§Bugüne değin yaşamış en
büyük hayvan hangisidir?
§Dinozor mu?
§Hayır, böyle sanıyorsanız
yanılıyorsunuz...
§Doğru yanıt, bugüne dek
yaşamış olan en büyük hayvanın balina olduğudur.
§Atatürk nerede doğdu?
§Edirne’de mi?
§Yanlış.
§Doğrusu Atatürk’ün
Selanik’te doğmuş olduğudur.
§İstiklal Marşı’mızı kim
yazdı?
§Tevfik Fikret mi?
§Hayır.
§Doğrusu, İstiklal Marşı’nı
yazan ozanın Mehmet Akif Ersoy olduğudur.
Bazen bir sorunun yanıtını
tahminle bulmaya çalışmak insanı eğlendirir. Ancak böyle bir yanıt yanlış
olabilir. Bize ise doğru bilgiler gereklidir.
Bilgi, her şeyden önce doğru
olmalıdır. Bilgi, ya bir nesneyi betimler, ya bir olayın ne zaman olduğunu
belirtir, ya da o olayla ilgili başka bir gerçeği anlatır. Bize,öğrenmek
istediğimiz bir konuya ilişkin verileri sağlar ya da bir sorunun doğru yanıtını
verir. Birçok soruyu doğru olarak yanıtlayabilmek için aradığımız bilgileri
nasıl bulacağımızı bilmemiz gerekir.
Bilgi Türleri
Bilginin birçok türü vardır.
Bazı bilgiler insanlarla, bazıları yerlerle, bazıları eşyalarla, bazıları
zamanla, bazıları düşüncelerle, bazıları da açıklamalarla ilgilidir.
Bilgi aramaya başlamadan
önce, aradığınız bilginin türünü bilmelisiniz. Hangi tür bilgi aradığınıza
değgin bir ipucu bulmak için tıpkı bir dedektif gibi çalışmalısınız. Eğer
dikkatle bakarsanız, yanıtını bulmaya çalıştığınız soru genellikle size bu
konuda bir ipucu sağlar.
“Kim?” sorusunun
aradığı bilgi genellikle bir insan adıdır. Aşağıdaki soruların her biri insan
adı olan bir bilgi ile yanıtlanmıştır.
§Elektrik ışığını ilk bulan
kimdir? §Thomas Edison.
§Türkiye Cumhuriyeti ‘nin 2.
Cumhurbaşkanı kimdi? §İsmet İnönü.
§“İnce Memed” adlı romanın
yazarı kimdir? §Yaşar Kemal.
“Nerede?” sözcüğünün içeren sorular genellikle bir yerle ilgili verileri ararlar.
Bir soruda “nerede” sözcüğünü duyduğumuz zaman bulmak zorunda olduğumuz
bilginin bir yer adı olduğu hemen hemen kesindir.
§Amazon ırmağı nerededir?
Güney Amerika’da.
§Chopin nerede doğmuştur?
Polonya’da.
“Ne?” sorusu genellikle cansızlar ve hayvanlarla ilgili veriyi
arar. Bu tip veriler hayvanlarla, bitkilerle, makinalarla, kayalarla,
yıldızlarla, ya da herhangi bir başka şeyle ilgili olabilir.
§Çipura nedir? Bir tür
balıktır.
§Isparta’nın ünlü çiçeğinin
adı nedir? Gül.
§Ay tutulmasının nedeni nedir?
Güneş ile ay arasına dünyanın girmesi.
“Ne zaman?” sorusu zamanla ilgili bilgiyi araştırır. Bu tür bilgi yıllarla,
aylarla, haftalarla, günlerle, saatlerle, dakikalarla, ya da başka zaman
birimleriyle ilgili olabilir.
§Atatürk ne zaman doğdu? 1881 yılında.
§Cumhuriyet ne zaman ilan
edildi? 29 Ekim 1923 tarihinde.
§Gençlik ve Spor Bayramı’nı
ne zaman kutluyoruz? 19 Mayıs’ta.
“Ne kadar?” ya da “kaç tane?” soruları hemen her zaman sayılarla, ölçülerle ilgili
bilgiyi araştırırlar.
§Bi filin ağırlığı ne
kadardır? 6 tonun üzerindedir.
§Bir metreküpte kaç litre
vardır? 1000 litre.
§İstanbul-Ankara arası
karayoluyla kaç kilometredir? 438 kilometre.
“Hangi” sözcüğüyle başlayan sorular için bir kaç veri içinden seçim yapmanız
gerekir. Böyle bir soruyu yanıtlamak için genellikle birden fazla gerçeği
araştırmak ve doğru yanıtın hangisi olduğunu saptamak zorunda kalırsınız.
§Hangisi daha büyüktür?
İtalya mı, Fransa mı? Fransa
§Hangisi daha yüksektir?
Himalayalar mı, Ağrı dağı mı? Himalayalar.
§Hangi ırmak daha uzundur?
Kızılırmak mı, Yeşilırmak mı? Kızılırmak.
§“Niçin?” ve “Nasıl?”
soruları açıklama istemek için sorulur.
§Aşağıdaki soruların
karşılığı olan açıklamaları yapabilmek için birçok bilgiye gerek vardır.
§Kuşların çoğu kışın niçin
güneye uçarlar?
§Atom motorları nasıl
çalışır?
§Uçurtma nasıl yapılır?
Yukarıdaki sorulara
verilecek yanıtlar kısa olabilir. Ama okul ödevinizi yaparken, uzun ve karmaşık
yanıtlar gerektiren sorularla da karşılaşabilirsiniz.
§Roma İmparatorluğu niçin
yıkıldı?
§Atatürk Cumhuriyeti kurarken
gençlik üstüne ne düşünüyordu?
Şunu aklınızdan
çıkarmayınız: Bir soru ister basit, ister güç ve karmaşık yanıtlar gerektirsin,
gene de size aramakta olduğunuz bilgilerin tümüne ilişkin ipuçları verecektir.
Bilgi ararken bir anahtara gereksinmeniz vardır
Aradığınız bilginin türünü
bilmeniz yetmez, bu bilgiyi nerede arayacağınızı da bilmelisiniz. Bir kapıyı
açmak için nasıl bir anahtar gerekirse, aradığınız bilgiyi bulmak için de bir
tür anahtara gereksinmeniz vardır. Önce anahtarı bulmalı, sonra da bu anahtar
yardımıyla istediğiniz bilgiyi aramalısınız.
Aradığınız yanıtlara ulaşmak
için kullanacağınız anahtar ya bir sözcük ya da bir sözcük grubudur. Hemen her
zaman gerekli anahtar sözcükler, yanıtını aradığınız sorularda gizlidir.
Telefonu kim buldu?
Bu bir “kim?” sorusu olduğundan, aranılan bilgi bir kişinin adı olacaktır.
Ancak kişinin adını bilmediğiniz için, onu bulacak bir anahtara gereksinmeniz
vardır. Telefonu bulan kişinin adını öğrenmek için telefonla ilgili bir kitap
ya da yazıya bakmanız gerekir. Bu nedenle anahtar sözcük “telefon”dur.
Şili nerededir?
Bu soruyu yanıtlayacak
veriyi bulmak için, Şili ile ilgili bilgiler edinmelisiniz. Anahtar sözcük
“Şili” dir.
Dünya niye döner?
Bu soruyu yanıtlamak için
dünya üzerine bilgi toplarsınız. Anahtar sözcük “dünya”dır.
Aşağıdaki sorulara bakarak
her birini yanıtlayacak bilgiyi bulmanıza yardımcı olacak anahtar sözcüğü
saptamaya çalışın:
1.Gana nerededir?
2.Bir filin ağırlığı aşağı
yukarı ne kadardır?
3.Memeli hayvan ne demektir?
4.Uçakla ilk uçan insan
kimdir?
5.Ay neden parlar?
Anahtar sözcükleri bulmaya
çalışın. Yanıtlarınızı 4. sayfanın sonundaki doğru anahtar sözcüklerle
karşılaştırarak denetleyin.
Bazen birkaç anahtar
bulmanız gerekiyor
Gerçekleri ararken çoğu kez
birkaç anahtara birden gereksinmeniz olacaktır.
Fransa’nın en büyük beş
kentinin başlıca ürünleri nelerdir?
İlk anahtar Fransa’dır.
Fransa ile ilgili bir kitap ya da yazı bulup en büyük beş kentin listesini
çıkarmanız gerekir. Bunu yaparken her birini doğru yazdığınızdan emin
olmalısınız. Bu beş kentten her birinin adı bir anahtar olacaktır. Başlıca
ürünleri bulmak için her kentle ilgili bilgiyi aramanız gerekir.
Çalı çırpıdan yuva yapan üç
çeşit kuş adı verin.
İlk anahtar kuşlardır.
Kuşlarla ilgili bir kitap ya da yazıya bakmalısınız. Sonra bu kitap ya da
yazıdaki yuvarlarla ilgili bölüme bakmanız gerekir. Orada yuvalarını çalı
çırpıdan yapan birkaç tür kuş adını bulabilirsiniz.
Fransa’nın ilk cumhurbaşkanı
kimdir?
İlk anahtar Fransa’dır.
Fransa ile ilgili kitap ya da yazıyı bulduktan sonra, cumhurbaşkanlarıyla
ilgili bölümü aramalısınız.
Doğu Anadolu’nun en yüksek
üç dağı hangisidir?
İlk anahtar Doğu
Anadolu’dur. Doğu Anadolu ile ilgili bir kitap ya da yazı bulup yörenin doğal
yapısı ve dağları ile ilgili bölüme bakmalısınız.
Unutmayın ki, karmaşık
sorularla ilgili yanıtları ararken birden çok anahtar kullanmak zorunda
kalabilirsiniz.
3. sayfadaki soruların anahtar sözcükleri:
1. Gana
2. Fil
3. Memeli hayvan
4. Uçak
5. Ay
Bilgi nerelerde bulunur?
Aradığınız
bilginin türünü öğrendikten ve gerekli anahtar sözcüğü bulduktan sonra bu
bilgiyi nerede arayacağınıza karar vermelisiniz. Bilgiler genellikle kitaplarda
bulunur, ama bazen buralara geçmemiş de olabilirler.
Bazı
bilgiler çok yeni oldukları için kitaplarda bulunmayabilir. Örneğin,
cumhurbaşkanının ne yaptığını öğrenmek isterseniz, bu bilgiyi ancak bir
gazeteden ya da radyo ve televizyon haberlerinden edinebilirsiniz.
Bazı bilgilerin kitaplarda
bulunmayışının nedeni, yalnızca bölgesel bir önem taşımalarıdır. Örneğin, Konak
Milli Eğitim Müdürü’nün adını öğrenmek için İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü’ne
telefon açabilirsiniz.
Bazı
bilgiler kitaplara geçirilmeyi gerektirecek kadar çok sayıda insanı
ilgilendirmez. Öğretmeninizin gözleri ne renktir? Yatak odanızın genişliği ne
kadardır? Babanızın göbek adı nedir?
Bu
çeşit bilgileri öğrenmek için gözlem yapmanız ve soru sormanız gerekir.
Genel
önem taşıyan bilgileri bulmak için en iyi yol bir başvuru kitabına bakmaktır.
Başvuru kitaplarının birçok çeşidi vardır. Bazıları yalnızca bir konu ile
ilgili bilgileri içerirler. Kuşlarla ilgili bir kılavuz ya da Kırım Savaşı ile
ilgili bir başvuru kitabı buna örnek olabilir. Ancak önemli bir bulguyu
araştırmaya başlarken en kestirme yol ansiklopedi, sözlük, atlas ya da takvim
gibi genel başvuru kitaplarına bakmaktır. Evinizde, sınıfınızda bu çeşit
kitaplar yoksa, okul ya da kent kitaplığına gidip, ilgili memurdan
istemelisiniz.
“Ansiklopedi”
binlerce insan,yer, madde ve düşünce ile ilgili yığınla bilgiyi içeren bir
kitap ya da kitap grubudur. Bir ansiklopedi her dalda tüm önemli konulara
ilişkin birçok bilgiyi kapsar; bu nedenle de karşılaşabileceğiniz hemen her
soruya yanıt aramak için iyi bir başlangıç noktasıdır.
Ansiklopedilerden
aşağıdaki tür soruları yanıtlamak için yararlanabilirsiniz:
Gökkuşağı neden olur?
Uçak nasıl uçar?
İzmir’de bugüne dek görev
yapan valilerin adları nelerdir?
“Sözlük”
günlük yaşamda kullanılan sözcüklerle ilgili bilgileri bulmanızı sağlayan bir
başvuru kitabıdır. Bir sözcüğün doğru yazılış biçimini, doğru söylenişini,
anlamını ve kaynağını verebilir.
Sözcüklerle ilgili bilgileri
gerektiren soruları yanıtlamak için sözlüğe başvurursunuz.
Örneğin:
§Doğu yazılış biçimi hangisidir: “kibrit” mi
yoksa “kirbit” mi?
§“Sundurma” ne demektir?
“Atlas” yerlerle ilgili bilgileri gösteren cetvel ve haritaların bulunduğu bir
başvuru kitabıdır. Atlas kullanarak bir yerin nerede bulunduğunu, değişik
yerlerin birbirlerinden uzaklığını, belirli bir bölgede kaç kişinin yaşadığını
ve bu yerlerle ilgili daha birçok bilgiyi öğrenebilirsiniz.
Haritaya
bakmayı biliyorsanız, şu tür soruları yanıtlamak için bir atlastan
yararlanabilirsiniz:
§Ankara ile İzmir’in arası
kaç kilometredir?
§İstanbul Boğazı’nın en geniş
yeri kaç metredir?
“Yıllık” birçok bilgiyi kısa yazılar,
listeler ve şemalar halinde veren bir başvuru kitabıdır. Ayrıca belirli bir
takvim yılı içindeki olguları ve gökbilimi konusunda o yılın günleri, haftaları
ve ayları ile ilgili birçok bilgiyi de içerebilir. Örneğin 1996 yıllığı bir önceki
yıl olan 1995 ile ilgili bir çok bilgiyi kapsayabilir.
Aşağıdaki
tür soruları yanıtlamak için bir yıllıktan yararlanabilirsiniz:
§1964 yılında Türkiye’de ne
kadar buğday üretildi?
§Türk hükümetinin 1960’da topladığı vergi ne kadardır?
“Ajanda”larda ve masa
takvimlerinde de bazı bilgileri bulabilirsiniz.
Örneğin:
§Miladi ve Hicri yıllar.
§Resmi tatil günleri.
§Ulusal bayramlar, ulusal ve
ünlü günler.
§Dinsel bayramlar.
§Dinsel günler.
Vergi beyannamelerinin ve
taksitlerin ödeme günleri.
§Yılların çevrilmesi.
§Sürekli takvim.
§Saat farkları.
§Kurtuluş günleri.
§Kullanılan ölçüler.
Uluslararası alışverişte
kullanılan önemli terimler.
§Santigrad ve Fahrenhayt ısı
ölçüleri arasında karşılaştırma cetveli.
§Romen sayıları.
Uluslararası motorlu kara
araçlarının yabancı ülke işaretleri.
§Motorlu kara taşıtlarının
plaka işaretleri.
§D.D. Yolları İstasyonlar
arası uzaklıkları.
§T.C. haritası.
§T.C. şematik haritası.
Banka şubeleri.
“Telefon rehberleri”
alfabetik bir düzenle hazırlanır.
İsim , meslek, makamların
sıralanış biçimini göstermek için aşağıya iki değişik örnek alıyoruz.
§PTT
§Başmüfettişlik
§Müfettişlik
§Müfettişlik
§Müfettişlik
§Araştırma Laboratuvarı
Müdürlüğü
§Santral
§Santral
§Müdür
§Müdür Evi
§İrtibat Bürosu
§Fabrika Müdürlüğü
§Sanatoryum ve Hastane
§Telefon Başmüdürlüğü
§Tesellüm ve Depo Müdürlüğü
§Bölgesel Eğitim Merkezi
§Bölge Müdürlüğü
..................................
..................................
..................................
YEREL MERKEZLER VE ŞUBELER
§Acıbadem Şb.
§Adliye Sarayı
§Akbaba Şb.
§Aksaray
§Alibeyköy
§Anadoluhisarı
§Anadolukavağı
§Arnavutköy
§Ataköy Şb.
§Ayazağa Şb.
§Bağcılar Şb.
§Bağlarbaşı Şb.
Şimdi bakalım aşağıdaki
soruları yanıtlamak için gereken başvuru kitabını seçebilmek misiniz?
Yanıtlarınızı bir kağıda yazın, sonra 9. sayfanın sonundaki yanıtlarla
karşılaştırın.
§Asayiş sözcüğünün doğru
söylenişi nedir?
§Bir roket nasıl uçar?
§Adana’dan Van’a uzaklık kaç
kilometredir?
§Kaç tane gezegen vardır?
§1972’de yurdumuzda ne kadar
arpa üretildi?
§ İnsanlarla ilgili
bilgiler
Aradığınız anahtar sözcük
bir kişinin adıysa, o kişiyle ilgili bir yazı ya da kitaba bakmalısınız. Böyle
bir yazı ya da kitaba özgeçmiş denir. Kısa bir özgeçmiş bir kişi ile ilgili az
bir bilgi verir; uzun bir özgeçmiş ise, o kişi ile ilgili birçok şeyi anlatır.
Şimdi kısa bir özgeçmişte ne gibi bilgiler bulabileceğimizi görelim:
Thomas Alva Edison Amerikalı
bir mucitti. 1847 yılında Ohio’nun Milan kentinde doğdu. Çocukluğunda okula
gitmedi ama kendi başına birçok kitap okudu ve deneyler yaptı. 1870’te piyasaya
çıkardığı ilk buluşu borsa fiyatlarını şeride yazmak için geliştirilmiş bir
aygıttı. Bu buluşundan kazandığı parayla otomatik telgraf araçları yapan bir
atölye açtı. 1877’de gramofonu icat etti. İki yıl sonra da ilk dayanıklı
elektrik ampulünü geliştirdi. Edison dünyanın en büyük endüstri firmalarından
biri haline gelecek olan General Elektrik Şirketinin de kurucularındandır.
1931’de New Jersey eyaletinin West Orange kentinde öldü.
§Edison nerede doğdu?
Ohio’nun Milan kentinde.
§Edison’un en önemli buluşu
nedir? Gramofon ve elektrik ampulü.
§Edison’un kurulmasına
yardımcı olduğu büyük endüstri şirketinin adı nedir? General §Elektrik Şirketi.
Özgeçmişi
okuyarak kolayca bulabileceğiniz bilgilerin yanısıra “gizli” gerçekleri de
keşfedebilirsiniz.
§Edison öldüğünde kaç
yaşındaydı?
§Bu sorunun yanıtını bulmak
için doğum yılını ölüm yılından çıkarmanız gerekir:
§Edison’un ölüm yılı : 1931
§Edison’un doğum yılı : 1847
------------------------------------------------------------------------
§Öldüğü zamanki yaşı : 84
Edison ilk dayanıklı ampulü
ne zaman geliştirdi? Yazıda, Edison’un gramofonu 1877’de bulduğu, iki yıl sonra
da elektrik ampulünü geliştirdiği belirtilmektedir. Aradığınız bilgiyi bulmanız
için 1877’ye iki eklemek gerekir:
§Gramofonun bulunuşu : 1877
§İki yıl sonrası : 2
§Ampulün geliştirilmesi :
1879
§Gramofonu bulduğunda Edison
kaç yaşındaydı?
Bu bilgiyi bulmak için,
doğum tarihini buluş tarihinden çıkarmak gerekir.
§Gramofonu buluşu : 1877
§Doğum yılı : 1847
§Gramofonu bulduğu zamanki
yaşı : 30
Edison’la ilgili birçok
bilgi böyle kısa bir özgeçmişte bulunamaz. Aşağıdaki soruları yanıtlayan
bilgileri bulmak için daha uzun bir özgeçmiş gereklidir.
§Edison çocukluğunde niçin
okula gitmedi?
§Edison’un ilk işi neydi?
§Edison’un tüm buluşları
nelerdir?
§Edison’a niçin “Menlo Park
Büyücüsü” deniyordu?
§Edison ampulü nasıl
geliştirdi?
8.
sayfadaki sorular için gerekli olan başvuru kitapları:
1. Sözlük,
2. Ansiklopedi,
3. Atlas,
4. Ansiklopedi,
5. Atlas ya da Yıllı k.
Yerlerle ilgili bilgiler
Ev ödevinizi yaparken
gereksinme duyduğunuz bilgilerin çoğu yerlerle ilgilidir. Aradığınız yer Asya,
Afrika gibi büyük bir anakara, çok az kişinin yaşadığı minicik bir köy ya da
kasaba olabilir. Dünyada on binlerce yer vardır ve bu yerlerden her biri
ötekilerden farklıdır.
Bir yerle ilgili en önemli
bilgi yerin adıdır. Bir yerin adını ve nasıl yazılacağını bilmiyorsanız,
orasıyla ilgili fazla bilgi edinemezsiniz.
Birçok yerin adı aynı olduğu
için dikkat edilecek bir başka nokta, doğru yer hakkında bilgi toplamaktır.
Örneğin, yurdumuzda Aksaray adlı birçok yer bulunmaktadır. Bilgi toplarken elde
ettiğiniz bilgilerin aradığınız Aksaray’la ilgili olmasına özen
göstermelisiniz.
Bazı yerlerin birkaç adı
vardır. Bilgi edinmek için başvurduğunuz çeşitli kitaplarda bu adların hepsini
ayrı ayrı aramanız gerekir. Örneğin, başkenti Moskova olan ülkenin resmi adı
eskiden Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği idi. Ancak birçok kişi bu ülkeye
Rusya ya da Sovyetler Birliği derdi.
Bilgi edinmek için başvurduğunuz
çeşitli kitaplarda bu adların hepsini ayrı ayrı aramanız gerekir. Bir yerle
ilgili bir yazı genellikle farklı adları bir liste halinde verir. Bu değişik
adları not ederseniz, her adın altındaki bilgileri bulmak için değişik başvuru
kitaplarından yararlanabilirsiniz.
Herhangi bir yerle ilgili
önemli bir başka nokta da o yerin konumudur. Bir yerin nerede olduğunu
bulduktan sonra nasıl olduğunu anlamak da kolaylaşır. Bir yer çok kuzeyde,
kutup bölgesindeyse orada kışların uzun ve soğuk geçeceği kuşkusuzdur. Bir
başka yerin tropik bölgede, ekvator yakınlarında olduğunu öğrenirseniz, orada
iklimin yıl boyunca sıcak olacağı düşünülebilir.
Ayrıca o yerin yüksek bir
dağ üzerinde olup olmadığını da araştırmalısınız. Eğer öyleyse, ekvator
yakınında bile olsa serin olması olasıdır.
Bir yerin büyüklüğü, o yeri
daha iyi anlamanız için gereken bir başka önemli ipucudur. Büyüklük genellikle
o yerin kapladığı kara parçasının alanı belirtilerek gösterilir. Örneğin ABD de
Oregon kentinin yüz-ölçümü 251.000 km. karedir. Böyle büyük bir sayının
kapsadığı alanı anlamak güç olacağından, bunu bildiğiniz bir yerin büyüklüğü
ile kıyaslamanız yararlı olur.
Ankara’da oturduğunuzu
varsayalım. İçinde yaşadığınız için Ankara’nın büyüklüğüne ilişkin genel bir
fikriniz vardır. Ankara’nın 30.653 km. kare bir alanı kapladığını da kolayca
öğrenebilirsiniz. Amerika’daki Oregon eyaletinin yüzölçümünü Ankara’nınkine
bölerek Oregon’un Ankara’dan 8,2 kat büyük olduğunu bulabilirsiniz. Bu da size
Oregon’un yüzölçümünün 251.000 km. kare olduğu gerçeğinden çok daha fazla bilgi
sağlar.
Bir yerde yaşayan insan
sayısına “nüfus” denir. Bir yerin nüfusunu biliyorsanız, bir başka önemli
bilgiye sahipsiniz demektir.
Oregon’un nüfusunun iki
milyon olduğunu okuduğunuzda bu sayıyı Ankara’nın 2,5 milyonluk nüfusuyla
karşılaştırabilir ve Oregon’da Ankara’dan daha az insan yaşadığını öğrenmiş
olursunuz. Oregon’un Ankara’dan 8,2 kat büyük olduğunu göz önüne alırsanız, bu
eyaletteki nüfus yoğunluğunun Ankara’dakinin 10 kat daha az olduğu sonucunu
çıkarabilirsiniz.
Bir yeri her yönü ile
tanımak için o yerle ilgili daha çok bilgi toplamak gerekir. O yerde yaşayan
insanların dilleri, uğraşıları ve yaşam biçimlerinin bizimkilerden farklı
yanları ile ilgili gerçeklerini öğrenmelisiniz. O yerin önemli ürünleri ve
yönetim biçimi üzerinde bilgi edinmelisiniz. Böylece o yerin tarihi ile ve
yıllar boyunca geçirdiği değişikliklerle ilgili bilgileri de bulmanız
gerekecektir.
Maddeyle ilgili bilgiler
Maddeyle
ilgili bilgilerin sayısı sınırlandırılmayacak kadar çoktur. Çünkü madde terimi
en uzak yıldızdan dünyayla ilgili her şeyi kapsar. İnsanın bugüne dek yaptığı
ya da merak duyduğu her şey madde ile ilgili bilgi dağarcığımızı oluşturur. Her
gün yeni bir şey bulunmakta ve bu dağarcık gittikçe zenginleşmektedir.
Maddelerle
ilgili doğru bilgilerin bulunmasını ve öğrenilmesini kolaylaştırmak için
insanlar bu bilgileri konulara ve bilim dallarına göre ayırmışlardır.Örneğin,
okulda okuduğunuz derslerin konulara ayrılmasının amacı birbiriyle ilgili bilgi
ve kuramları bir araya toplayıp daha kolay kavranmalarını sağlamaktır.
Fen
derslerinizde dünya ve evrendeki birçok şeyle ilgili bilgileri öğrenirsiniz.
Doğa bilimi aslında daha sınırlı ve küçük birçok bilgi dalından oluşur. Bu
küçük dallardan biri olan biyoloji, canlılarla ilgili gerçekleri bir araya
getirir. Kimya, dünyada ve evrendeki her şeyi oluşturan maddelerle ilgilidir.
Bu küçük dallar da bazen daha küçük dallara ayrılır. Örneğin, biyolojinin iki
ayrı dalı vardır; bitkileri inceleyen botanik ve hayvanları inceleyen zooloji.
Görülüyor ki, maddelerle
ilgili başka bilgileri edinebilmek ve gerçeğe ulaşabilmek için fen bilimleri
dalında genelden özele doğru bir yol izlemek gerekir. Başka bir deyişle, doğru
bilgi ya da gerçeği havuza atılan bir taşa benzetirsek, ona ulaşmak için
izleyeceğimiz yolu ve genelden özele doğru başvurmak zorunda kaldığımız bilim
dallarını havuzun yüzeyinde bu taş çevresinde oluşan iç içe halkalara
benzetebilirsiniz. Tıpkı devekuşunun en büyük kuş olduğu gerçeği gibi.
Buradaki
gerçeği havuza atılan taş dersek, taşın çevresinde oluşan ilk halka,
devekuşlarıyla ilgili tüm araştırma ve incelemeler; ikinci halka kuşlarla
ilgili bilim dalı ornitaloji, daha sonraki üçüncü halka; tüm canlıları
inceleyen biyoloji ve en dıştaki büyük halka da genel anlamda fen bilimleridir.
Başka bir deyişle, devekuşunun en büyük kuş olduğu gerçeğine ulaşabilmek için
bilim dallarında dıştan içe ve genelden özele doğru bir yol izledik. Önce fen
bilimlerine, daha sonra sırasıyla biyoloji, zooloji ve ornitolojiye ve son olarak
da devekuşları ile ilgili tüm araştırma ve incelemelere başvurduk. Böylece
istediğimiz doğru bilgiyi elde edebildik.
Maddelerle
ilgili gerçekleri araştırırken genellikle daha geniş bir bilgi dalından daha
dar kapsamlı bilgi dallarına geçeceğiz. Ama bazen tam tersi de olabilir; dar
kapsamlı bir bilgi dalından, daha geniş kapsamlı bir bilgi dalına geçmemiz
gerekebilir. Örneğin, elinize geçen bir kireçtaşı parçası ilginizi çekebilir.
İlk önce kireçtaşıyla ilgili bir yazıya bakarsınız. Buradan kireçtaşının bir
tür tortu kaya olduğunu öğrenince, başka hangi tür kayalar olduğunu merak eder
ve daha geniş kapsamlı bir bilim dalı olan kimyaya başvurmanız gerekecektir.
Sonuç
olarak şunu belirtelim; maddeyle ilgili gerçekleri araştırırken bu gerçeklerin
hangi daha geniş ya da hangi daha dar kapsamlı bilgi dalının konuları arasına
girdiğini hep göz önünde bulundurmanız ve araştırmalarınıza ona göre yön
vermeniz gerekir.
Başvuru
kitabının ilk kez kullanılışı
Bir başvuru kitabını ilk kez
kullanmadan önce daima birkaç dakika harcayıp o kitap üstüne bilgi
edinmelisiniz. Bunu yaparsanız kitabı kullanmanız kolaylaşır, aradığınız
bilgileri daha çabuk bulabilirsiniz.
Kitabı açtığınızda kitabın
adını, yazarını ve yayınevini belirten bir sayfa göreceksiniz. Bu sayfaya “baş
sayfa”denir.
Baş
sayfayı çevirin. Arkasında “yayın hakkı (copyright)” sayfasını bulacaksınız. Bu
sayfa, size kitaptaki verilerin güncelliği üstüne bilgi verdiği için önemlidir.
Çünkü tarih belirtilmiştir. (c) simgesini ya da copyright sözcüğünü izleyen bir
ya da birkaç tarih göreceksiniz. Bu sayfada belirtilen en son tarih kitabın ne
zaman yayımlandığını gösterir.
Bu sayfadaki en son tarih
“1940” ise kitabın atom enerjisi, uzay yolculuğu ya da İkinci Dünya Savaşı ile
ilgili fazla bilgi ve veriyi kapsamayacağı kuşkusuzdur. En son tarih 1950 ise
kitap 1955 Nobel Ödülü ile ilgili herhangi bir bilgi veremez. En son tarih 1960
ise içinde Muammer Karaca’nın ölümüne ilişkin bir bilgi bulamazsınız. Tarih
1979 ya da daha sonrasını göstermedikçe kitapta İran devrimi ve Humeyni
yönetimiyle ilgili bilgi yok demektir.
Ancak şunu da unutmayın ki,
yakın bir yayım hakkı tarihi, başvuru kitabındaki bilgilerin kesinlikle güncel
olduğunu göstermez. Kitabın gerçekten güncel olup olmadığını ancak içinde
verilen bilgiye bakarak anlayabilirsiniz.
Yayın
hakkı sayfasından sonra “önsöz” denilen birkaç sayfa ile karşılaşabilirsiniz.
Bu bölümde, kitabı yazan ya da yayımlayan kişiler, kitapta ne çeşit bilgilerin
bulunduğunu ve bunların nasıl elde edildiğini açıklarlar. Bazen de kitabın
düzeni üzerine bilgi verirler ve kitabın nasıl kullanılacağı ile ilgili olarak
yararlı açıklamalar yapılır.
Bundan
sonra bakacağınız sayfa “konular” ya da “içindekiler” sayfasıdır. Bu sayfada
kitaptaki ana bölümler listelenmiştir. Buradaki maddelere bakarken her bölümü
açıp içinde ne çeşit verilerin bulunduğunu araştırmalısınız. Böylece kısa
sürede o kitapta ne gibi bilgiler bulabileceğiniz konusunda iyi bir fikir
edinmiş olursunuz,
Artık bilgi aramaya hazırsınız.
Alfabetik düzende anahtar sözcükler nasıl aranır?
Genellikle bir başvuru
kitabında anahtar sözcüğü bulmanın en kestirme yolu, kitabın arkasındaki
“dizin”e (fihrist) bakmaktadır. Dizin, kitapta kullanılan en önemli anahtar
sözcüklerle birlikte bu sözcüklerin bulunduğu sayfa numaralarını da veren bir
listedir.
Dizini kullanarak sizi
aradığınız bilgiye götürecek anahtar sözcüğü listede kolayca bulabilirsiniz. Dizinler, anahtar sözcüklerin
yazılışına göre alfabetik olarak düzenlenmiştir. Bir anahtar sözcüğü ararken,
doğru yazılışını iyice bilmeniz gerekir.
Sözcükler
alfabetik olarak düzenlendiği zaman “a” ile başlayanlar önce gelir. Daha sonra
“b” ile, “c” ile başlayanlar, vb. gelir. Anahtar sözcüklerin hepsi aynı harf
ile başlıyorlarsa ikinci harflerine, üçüncü harflerine, vb. göre alfabetik
olarak düzenlenirler. Aşağıdaki sözcükler ilk, ikinci ve üçüncü harfleri aynı
olduğu için dördüncü harflerine göre sıralanmışlardır:
§hancı
§hançer
§handiyse
§hane
§hangi
§hanım
§hani
§hanlık
§hantal
İki
sözcüğün ilk birkaç harfi aynıysa, iki farklı harf buluncaya dek bakmanız
gerekir. Aşağıda ilk yedi harfi aynı olan üç sözcüğün alfabetik olarak
düzenlenişini görüyorsunuz:
§Anadolufeneri
§Anadoluhisarı
§Anadolukavağı
Çeşitli
başvuru kitaplarına baktığımızda iki ayrı alfabetik düzenleme yönteminden ya
birinin ya da ötekinin kullanıldığını görürüz: 1) Harf harf düzenleme; 2)
Sözcük sözcük düzenleme. Bütün sözlüklerde kullanılan “harf harf” dizgesinde
anahtar sözcük grupları bir tek sözcük sayılır. Rehberlerde ve birçok
ansiklopedide kullanılan “sözcük sözcük” dizgesinde ise anahtar sözcük
grupları, gruptaki ilk tam sözcüge göre alfabetik sıraya dizilin .
Aşağıda
aynı sözcüklerin her iki dizgeye göre düzenlenişlerini görüyorsunuz:
§Harf Harf Sözcük Sözcük
§Kara Ahmet Kara Ahmet
§Karabağ kara buğday
§kara buğday Kara Kağan
§karaciğer Kara Kırgızhan
§Karadeniz Kara Mustafa Paşa
§Karagöz Karabağ
§Kara Kağan karaciğer
§Kara Kırgızhan Karadeniz
§Karamanoğulları Karagöz
§Kara Mustafa Paşa
Karamanoğulları
§karanfil karanfil
Kullandığınız başvuru kitabının
alfabetik düzenlemesinin harf harf yöntemine göre mi, sözcük sözcük yöntemine
göre mi yapıldığını öğrenmelisiniz. Yoksa anahtar sözcüğünüzü yanlış yerde arar
ve bulamazsınız.
(Telefon rehberinden)
§Er. Adviye
§Er-Ben Giyim San.A.Ş.
§Er Bekir
§Er-Biçki ve Dikiş Yurdu
§Er-Bo Plastik
§Er-El Pazarlama
§Er Emel
§Er Ertan
§Er Ertuğrul
§Er Esengül
§Er Fatma
§Er Fatma
§Er Fazıl
§Er-Fen San. ve Tic. A.Ş.
§Er Filiz
§Er Filiz
§Er Gülhan
§Er Günseli
Anahtar sözcüklerin yazılışı
aynı olduğu zaman
Bazen
değişik anlamdaki sözcükler aynı biçimde yazılırlar. Başka başka başvuru
kitapları da bu tür sözcükleri değişik biçimlerde sıralarlar. Kullandığınız
başvuru kitabına dikkatle bakıp, yazılışları aynı olan sözcüklerin sıralanış
biçimini anlamaya çalışın.
Bazı
başvuru kitapları aynı olan sözcükleri (1) insan adları, (2) yer adları, (3)
başka şeyler olarak sıralarlar. Bu düzenlemeye göre bir insanın adı bir yerin
adı ile aynı biçimde yazılıyorsa alfabetik düzenlemede o insanın adı yerin
adından önceye alınır. Aşağıdaki listede yazılışları aynı olan sözcüklerin (1)
İnsan adları, (2) yer adları ve (3) başka yerler düzenine göre sıralanışı
gösterilmiştir.
ARAS, Tevfik Rüştü, Türk doktoru, siyaset adamı ve
diplomatı.
ARAS; Erzurum ilinin Horasan ilçesine bağlı bir
bucak.
ARAS, Doğu Anadolu’da bir ırmak.
ARAS sıradağları.
Bazı
başvuru kutupları bu sözcükleri sıraya dizerken insanların ilk adlarını anahtar
sözcüklerin bir parçası sayarlar. Böyle bir düzenlemede yukarıdaki sözcükler:
§ARAS (yer)
§ARAS (ırmak)
§ARAS (sıradağları)
§ARAS, Tevfik Rüştü
olarak sıralanırlar.
Bazı başvuru kitapları da
ırmak ve dağların tam adlarını anahtar sözcüklerin bir parçası sayarlar. Bu
durumda yukarıdaki sözcükler:
§ARAS (bucak)
§ARAS; Tevfik Rüştü
§ARAS IRMAĞI
§ARAS SIRADAĞLARI
biçiminde dizilirler.
Çeşitli
başvuru kitapları, yazılışları aynı olan anahtar sözcükleri değişik biçimde
sıraladıkları için bu konuda son derece dikkatli olmanız gerekir.
İnsan adları nasıl aranır?
Aradığınız
anahtar sözcük bir kişinin adıysa, bunu kişinin soyadına göre yapılmış
alfabetik düzenlemede bulabileceğinizi anımsayın.
Bazı
kişilerin soyadlarının önünde da, de, la,le, von, van gibi kısa sözcükler
vardır. Bazı başvuru kitapları adları soyadına göre, bazıları da soyadı
önündeki kısa sözcüğe göre alfabetik olarak sıralarlar. Aşağıda böyle bir liste
görüyorsunuz.
Bir alfabetik düzenlemeye göre:
§DA GAMA, Vasco
§LE LESSEPS, Ferdinand
§VAN GOGH, Vincent
§VON KARMAN, Thedor
§Başka bir alfabetik
düzenlemeye göre:
§GAMA, Vasco da
§GOGH, Vincent van
§KARMAN, Thedor von
§LESSEPS, Ferdinand de
İnsanların
soyadı ya da aile adları almaları son birkaç yüzyılın olgusudur. Daha önceleri
kişi yalnız ilk adıyla bilinirdi. Bazen de, aynı adı taşıyan bir başkasından
ayırt edilebilmek için adının önüne doğduğu kasabanın adı, uğraşı ya da
babasının adı eklenirdi. Bu nedenle bazı başvuru kitapları, uzun yıllar önce
yaşamış bu kişileri ilk adlarına göre sıraya sokarlar.
Bazı
başvuru kitapları, sanatçı Leonardo da Vinci’yi, “L” harfi altında (ilk adına
göre) bazıları ise “V” harfi altında verirler. (Vinci, Leonardo da). Yine aynı
nedenle bazı başvuru kitaplarında sanatçı Andrea del Sarto ilk adı olan “A”
harfine göre, bazılarında ise “S” harfine göre sıraya sokulur.
Asya
ülkelerinin çoğunda aile adı ilk başta, ilk ad sonda yazıldığı için bu
ülkelerin insanları başvuru kitaplarında da ilk adları gibi görünen aile adına
göre yer alırlar. Aşağıda yıldızla gösterilen adların alfabetik düzenine dikkat
ediniz.
§CHAMBERS, John
§(*) CHIANG Kai-shek
§HARRISON, Benjamin
§(*) HO Chi Minh
Bazen bir kişinin “göbek
adı” gibi görünen ad, gerçekte onun aile adıdır.
Örneğin:
§DELLO JOIO , Norman
§MENENDEZ PIDAL, Ramon
§PONCE DE LEON, Juan
Bir
başvuru kitabında bir kişiyle ilgili bilgi ararken, alfabetik sırada soyadına
göre aramalısınız. Bulamadığınız zaman göbek adına, yine bulamazsanız ilk adına
göre arayabilirsiniz.
Aşağıda
adı verilen kişilerin alfabetik sıraya göre dizerek kendinizi deneyin. Doğru
yanıt için 36. sayfaya bakın.
§Ali Niyazi Çetin
§Hilmi Seferoğlu
§Mümtaz Zeki Erenel
§Osman Nuri Demiray
§Melek Işıltan
§Namık Kemal Gürlü
§Müge Başarır
§Deniz Eroğlu
§Arif Hikmet Temel
§Gül Atakan
İnsanlar aynı adı taşıdıkları zaman
İnsanlar
aynı adı taşıdıkları zaman, çeşitli başvuru kitapları da bu adları alfabetik olarak
düzenlerken değişik yollar izlerler.
Büyük
ansiklopedilerde Türklerin adları soyadlarına göre sıralanmıştır. Soyadı
yasasından sonra da eski adlarıyla anılmaları sürenlerin bu adlarından
soyadlarına göndermeler yapılmıştır. (Abdülhak Hamid, bk. Tarhan)
Tarihsel
adlarda küçük ve ilk ad esas alınmıştır. Bu adlardan daha fazla tanınır
değilse, aile adları, lakaplar, takma adlar ve mahlaslar madde başlığından
hemen sonra belirtilmiştir. Arapların adları “bin” bağlantısı ile yalnız baba
adlarıyla birlikte verilmiştir. (Cafer bin Yahya).
Eski
harflerle yazılmış adlarda eski söyleyiş esas alınmıştır (Ahmed, Celaleddin
gibi). Günümüzde ise o kimsenin kendi adını yazış biçimine uyulmuştur.(Mehmed,
Mehmet, hatta Memet).
Tek
ve aynı adla ün yapmış çeşitil kimseler, alfabe düzeninde, doğum tarihlerine
göre sıralanmıştır. Hükümdar adları, bir sayıyla birlikte anılıyorsa, bu sıraya
göre verilmiştir.
§(Mahmud I, Mahmud II).
§Ahmed, mimar (IX yy. başı).
§Ahmed, Büyük Selçuklu
Devleti emirlerinden (XI. yy.).
§Ahmed, Maren’li Ebubekir
oğlu, Türk mimarı (XI.yy.).
§Ahmed, Mevlit yazarlarından
(XV. yy.).
§Ahmed, Geylan padişahı,
Azeri şairi (XVI. yy.).
§Ahmed I, Melik El-Mansur,
Artukoğulları beyi (1367).
§Ahmet I, Osmanlı padişahı
(1590-1617)
§Ahmed II, (Şehabettin).
Melik - üs Salih, Mardin Artuklular boyunun son hükümdarı (?-1407)
§Ahmet II, Osmanlı padişahı
(1643-1695).
§Ahmet III, Osmanlı padişahı
(1830-1876).
Başka bir örnek:
§Abdülaziz, Osmanlı padişahı
(1830-1876).
§Abdülaziz bin Mervan, Emevi
Halifesi Mervan I.’in oğlu (?-704).
§Abdülaziz bin Mevla Hasan,
Fas sultanı (1878-1943)
§Abdülaziz bin Muhammed bin
Suud, Orta Arabistan Vehhabi hükümdarı (?-1803)
§Abdülaziz bin Musa I bin
Nasr, Samani hanedanından (X. yy.).
§Abdülaziz Çelebi, ünlü Türk
musikisi bilgini (XV.yy. ortaları).
§Abdülaziz dağı.
§Abdülaziz efendi
Karaçelebizade, Şeyhülislam, (1575-1618).
§Abdülaziz efendi
Karaçelebizade, Şeyhülislam ilim adamı, tarihçi ve şair. (1591-1658).
Kısa bir yazıda bilgiler nasıl aranır?
Aşağdaki soruları yanıtlayacak
bilgileri aradığımızı düşünelim.
§Gökova nerededir?
§Gökova’dan geçen en büyük
akarsuyun adı nedir?
Her
iki sorunun yanıtını bulmanız için doğru anahtar sözcük Gökova’dır. Bu konuda
kısa bir yazı bulmak için genellikle ansiklopediden yararlanırsınız. İlgili
bölümde şunlar yazılıdır:
GÖKOVA:
Güneybatı Anadolu’da, Kerme Körfezi ile onun uzantısı olan Gökova Körfezi’nin
yanında bir ovadır. Ovanın kuzeyinde dağlar, güneyinde tepeler vardır.
Gökova’ya çevredeki dağ ve tepelerden birtakım dereler iner. Bunlar arasında
kuzeyden gelen en büyük akarsu Çaydere’dir. Ovanın güneyinden de Karadere iner.
Gökova
ve çevresinde köyler vardır. Muğla’yı Marmaris’e bağlayan yol Gökova’dan geçer.
Ova ve çevresi doğuda Köyceğiz’e de karayolu ile bağlıdır.
Açıklamanın
ilk birkaç tümcesini okuyarak her iki soruyu yanıtlayacak bilgileri
bulabilirsiniz. Soruları yanıtlamak için ansiklopedideki bilgilerden
yararlanıyorsanız, elden geldiğince kendi sözcüklerinizi kullanmanız gerekir.
Soruların yanıtları şöyle olabilir;
1) Gökova, Güneybatı Anadolu’da, Kerme Körfezi’yle
Gökova Körfezi’nin yanındadır.
2) Gökova’dan geçen en büyük akarsuyun adı
Çaydere’dir.
Şimdi aynı yazıdan yararlanarak daha başka iki
soruya yanıt verip veremeyeceğimizi görelim:
1) Gökova çevresinde dağ ve tepeler var mıdır?
2) Gökova’dan hangi karayolu geçer?
Yanıtlarınızı kendi
sözcüklerinizi kullanarak bir kağıda yazın. Denetim için 24. sayfaya bakın
Uzun yazılarda ve kitaplarda bilgiler nasıl aranır?
Bir-iki
soruyu yanıtlamak için yalnızca birkaç veriye gereksinmeniz varsa, konuyla
ilgili bir kitabın tamamını ya da uzun bir yazıyı okumak istemezsiniz.
Aradığınız bilgiyi çabucak bulmak için kısa yoldan gitmelisiniz.
Aradığınız
doğru bilgileri kapsayan bölümleri bulmak için de, kitabı ya da yazıyı hızla
gözden geçirirsiniz. “Dizin” bölümü yoksa, kitabın “konular” ya da
“içindekiler” bölümü aradığınızı bulmanıza yardımcı olacaktır. Bazen
ansiklopedilerdeki uzun maddelerin başında bir özet yer alır. Bu özet size
aradığınız bölümü bulmakta yol gösterebilir.
Aşağıdaki
soruları yanıtlamak için, Danimarka üzerinde yazılmış bir kitabı ya da uzun bir
yazıyı gözden geçirdiğinizi düşünelim.
§Danimarka’nın en önemli
tarım ürünleri nelerdir?
§Danimarka ordusunun mevcudu
ne kadardır?
Kitabın “konular” ya da “içindekiler” bölümü ya da
yazının özeti aşağıdaki ana bölümleri verir:
HALK DOĞAL YAPI
§Nüfus Bölgeler
§Yaşam biçimi İklim
özellikleri
§Eğitim Doğal kaynaklar
EKONOMİ YÖNETİM
§Endüstri Siyasal bölümler
§Tarım Hükümet
§Balıkçılık Yerel yönetim
§Maliye Siyasi partiler
§Haberleşme Ulusal savunma
§Ulaşım
§Dış ticaret
TARİH
Danimarka üzerine yazılmış
kitabın ya da yazının özetini okuyarak, ilk sorunun yanıtını “tarım” bölümünde,
ikinci sorunun yanıtını da , “ulusal savunma” bölümünde bulabileceğinizi
görürsünüz.
Şimdi
aynı özetten yararlanarak, aşağıdaki soruların yanıtlarının verildikleri
bölümleri bulmaya çalışın. Doğru yanıtlar 23. sayfadadır.
1) Danimarka’dan en çok mal alan ülke hangisidir?
2) Danimarka’da kaç akademi ve üniversite vardır?
3) Danimarka’da ilk televizyon istasyonu ne zaman
kuruldu?
4) Danimarka’nın en önemli doğal kaynakları
nelerdir?
5) Danimarka parlamentosunun kaç üyesi vardır?
Daha çok bilgi elde etmenin yolları
Bir
ansiklopedideki yazı, yine aynı ansiklopedide bulunan aradığınız konuyla ilgili
başka yazı ve maddeleri de bulmanıza yardımcı olabilir. Buna “aynı kitapta
başka yazı ya da maddelere gönderme yapmak” denir. Bu yöntem bir konu üstüne
yalnızca bir yazı ya da maddeden bilgi edinmekle kalmayıp daha başka yazılar
okumanızı sağlar.
Bir ansiklopedide şuna benzer bir tümceyle
karşılaşabilirsiniz:
Chicago’daki Lirik Opera Maria Callas’ı (bk.)
Amerikan opera sahnesinde sundu.
(bk.) kısaltması, aynı
kitapta bir başka yere başvurulacağını, aynı ansiklopedide Maria Callas’la ilgili
başka bir bölüm olduğunu gösterir. Küçük boyuttaki büyük harflerle yazılan
sözcükler, daha fazla bilgi edinebileceğiniz yazı maddelerin adlarıdır. O
konuda daha başka yazılar bulunduğunu belirtirler.
Bazı
yazı ve maddelerin sonunda, aynı kitapta başvurulacak öteki bölümlerin listesi
bulunur. Örneğin, “Savaş” maddesinin sonunda şöyle bir liste görebilirsiniz:
Ek Başvuru Yazıları
HAVA GÜCÜ, DONANMA, DENİZDE VE KARADA SAVAŞ, TAKTİK,
ORDU, ASKERİ STRATEJİ, ULUSLARARASI HUKUK, SAVAŞ SUÇLARI
Böyle bir liste, ansiklopedide savaşla ilgili daha
başka yazıların bulunduğu belirtir.
Kimi kitaplar ise (bak) ya da (bk.) kısatlmaları
yerine (bkz.) kısaltmasını yeğlerler. Bir örnek verelim:
“Ondördüncü yaş ile başlayan
üçüncü dönemde, us tam olarak işlevini yerine getirmeye başlar; gencin kendi
kişiliğinin bilincine varmasını sağlar. Hayran olma ve saygılı korku, yerini
bağımsız olma isteğine ve eleştirisel yargılara bırakır. Daha geniş bilgi için
bkz.: San, İnci, Rudolf Steiner ve Waldorf Okulları, Eğitim Fakültesi Dergisi,
Cilt 8 Sayı 1-4, Ankara 1976.”
Bu tür göndermelerin sizi kendi başınıza
düşünemeyeceğiniz yazı ve maddelere yönelten ipuçları olduğuna dikkat ediniz.
Çizelgeden bilgi nasıl aranır?
Önemli bilgilerden birçoğu
başvuru kitaplarındaki cetvel, tablo ya da listelerde bulunabilir. Bu tablo ya
da listeler yerden tasarruf sağlarlar. Bir cetvel ya da listedeki bilgilerin
her biri bir tümce olarak yazılsaydı, küçücük bir yere sığdırılmış olan
bilgileri vermek için yüzlerce sözcük kullanılması gerekecekti. Aşağıda, bir
turizm araştırma raporundan alınan bir tablo örneği görüyorsunuz.
Yıllar
§Girişte
§Turizm
§Amacı
§Beyan
§Edenler
§(1000 gün)
§Turist
§Başına
§Beyan
§Ortalama
§Geceleme
§(gün)
Geceleme sayısı
§(1000 gün)
§1965
§1966
§1967
§1968
§1969
§1970
§1971
§1972
§1973
§1974
§1975
§1976
§1977
§295
§375
§382
§375
§424
§434
§465
§500
§540
§580
§625
§670
§714
§11,7
§-
§-
§-
§10,1
§10,8
§10
§10
§10
§10
§10
§10
§10
§3.451
§-
§-
§-
§4.282
§4.687
§4,650
§5.000
§5.400
§5.800
§6.250
§6.700
§7.140
TABLO : 1
Turist Sayısı ve Geceleme Talebi Projeksiyonu
21.sayfadaki soruların yanıtları için bakılması
gereken bölümler:
1) Dış ticaret,
2) Eğitim,
3) Haberleşme,
4) Doğal Kaynaklar,
5) Hükümet
Bazı tablolarda bulunan küçük sayılar ve yıldızlar
alttaki dipnotlara bakılacağını gösterir. (Tablo 2’de olduğu gibi). Bu
dipnotlar tablo ya da listede verilmeyen özel bilgileri kapsarlar.
YILLAR
§1977(*)
§1978(*)
§1979 (1)
GELİR
§204.877
§230.398
§280.727
GİDER
§268.528
§102.476
§95.070
FARK
§-23.651
§+127.922
§+185.657
(*) Maliye Bakanlığı kaynaklarına göre.
(1) Merkez Bankası kaynaklarına göre
TABLO :2
Türkiye Turizm Gelir ve Giderleri
(1000 dolar olarak)
Şimdi tabloya bakarak bazı
verileri anlayıp anlamadığınızı; tablodaki çeşitli sayıları karşılaştırıp
birbirleriyle oranlayarak daha çok bilgi elde edip edemeyeceğinizi sınayınız.
Her sorunun yanıtını bir kağıda yazarak, yanıtlarını 31. sayfadaki doğru
yanıtlarla karşılaştırın.
1) Turistik amaçla yurdumuza geldiklerini bildiren
yabancıların sayıca eşit oldukları yıllar hangileridir?
2) Turist başına ortalama geceleme sayısı hangi
yılda en düşük olmuştur?
3) Geceleme sayısı hangi yılda en düşük olmuştur?
Tablodaki küçücük bir yerde
ne kadar bilgi verildiğini görüyor musunuz? Bu tablodaki her konuya ilişkin bilgili
birkaç tümcede yazabilir ve gene de tablodakinden daha çok bilgi veremezsiniz.
20. sayfadaki soruların yanıtları:
1) Gökova’nın kuzeyinde dağlar, güneyinde tepeler
vardır.
2) Gökova’dan Muğla-Marmaris karayolu geçer.
Resimlerde, şemalarda ve haritalarda
bilgiler nasıl aranır?
Aradığınız bilgileri çoğu
zaman kullandığınız kitaplarda ve yazılarda bulunan resim, şema ve haritalarda
görebilirsiniz.
Resimler,
nesnelerin gerçek biçimlerini gösterir. Daha önce gördüğünüz kuşlara hiç benzemeyen bir kuş
gördüğünüzü varsayalım. Bu kuşun adını öğrenmek istiyorsunuz. Eğer kuş maviyse,
mavi olan kuşlarla ilgili bilgi toplarsınız. Ancak kuşun resmini görmeden
topladığınız bilgilerin aradığınız kuşa ait olup olmadığını kesinlikle
bilemezsiniz.
Thomas Edison’un nasıl biri
olduğunu öğrenmek isterseniz, ona ait bir resim, onu anlatmaya çalışan bir sürü
sözden daha etkili olur.
Michelangelo gibi ünlü bir
sanatçı üzerine araştırma yaptığınızı düşünelim. Tablolarının ve heykellerinin
resimlerini görmedikçe yapıtları üzerine bir fikir edinemeziniz.
Şemalar, bilgileri
anlamanıza yardımcı olmaları için sanatçılar tarafından yapılan özel
resimlerdir. Bir şeyi olduğu gibi göstermek yerine onu açıklamak için
çizilirler.
Bir
motorun işleyişini gösteren şema, motorun her parçasının birlikte nasıl
çalıştıklarını anlamamıza yardımcı olur. Şemaya bakmadan, yalnızca sözle bir
anlatımla bir motorun işleyişini kavramak çok güçtür.
Bir
çiçeğin öğelerini öğrenmek isterseniz her öğeyi gösteren ve adını veren bir
şema çok yararlı olur. Oysa yalnızca sözlü bir tanımlamayla bir çiçeğin
öğelerinin neye benzediğini anlamak çok zordur.
Haritalar yerlerle ilgili
bilgilerin veren özel şemalar ya da resimlerdir. Haritalara bakmayı
öğrendiğinizde, siz pek çok bilgi verebileceklerini göreceksiniz.
Mısır-İsrail
Savaşı konusunda bilgi edinmek istediğinizi düşünelim. Savaş alanını gösteren
bir harita, orduların gerçek yerlerini ve çarpışma sırasında birbirlerine hangi
yönlerden saldırdıklarını anlamanızda yardımcı olacaktır.
Afrika
üstünde bir çalışma yapıyorsanız, fiziksel bir harita, dağların ve çöllerin
yerini görmenizi sağlar. İklim haritası ise Afrika’nın hangi bölgesinin daima
sıcak olduğunu, en çok yağmurun hangi bölgeye düştüğünü belirtir. Bir nüfus
haritası, bu anakaranın hangi bölgesinin kalabalık, hangisinin tenha olduğunu
anlamanıza yardımcı olur. Siyasal bir harita ise, Afkira’da bulunan değişik
ülkelerin yerlerini gösterir. Tarihsel haritaların amacı Afrika’nın değişik
bölgelerinde, değişik zamanlarda var olan devletleri öğrenmenizi sağlamaktır.
Daha fazla bilgi toplamak
için kaynakçalardan nasıl yararlanılır?
Belirli bir konu ile ilgili
bilgileri bulmak için yararlandığınız kitap ya da yazıda aradığınız tüm bilgiyi
bulamayabilirsiniz. Ancak daha fazla bilgi elde etmenizi sağlayacak bir başka
ipucuna rastlayabilirsiniz. Bu ipucu, “Kaynakça” denilen kitap listesidir.
Örneğin, folklorla ilgili bir kitapta şöyle bir kaynakça bulunabilir:
§And, Metin : Türk Köylü
Dansları, 1964, İstanbul, İzlem Yayınları.
§Erdem, Kadri: Kütahya
Düğünleri, 1948, Kütahya, İl Basımevi.
§Musahipzade, Celal : Eski
İstanbul’da Yaşayış,1946, İstanbul , Türkiye Basımevi.
§Boratav, Pertev: Folklor ve
Edebiyat, 1939, 1945, İstanbul, Recep Ulusoğlu Matbaası.
Böyle bir kaynakça sizi
folklor konusunda başka bilgi kaynaklarına yöneltir.
Kaynakçadaki her maddenin
başında yer alan ad, folklorla ilgili bir kitabın yazarının (ya da yazarlarının) adı, bazen de takma
adıdır. Yazarın adını kitabın adı, basım tarihi, basıldığı kent ve yayınevinin
adı izler.
Kaynakçaya bakarak size en
yararlı olabilecek kitapları seçebilirsiniz. Örneğin, halk oyunlarıyla ilgili
bir inceleme yapıyorsanız önce Metin And’ın Türk Köylü Dansları adlı kitabına
başvurmak size zaman kazandırabilir.
Kaynakçada size yararlı
olacağına inandığınız bir kitap bulduğunuzda o kitapla ilgili tüm bilgileri bir
kağıda not etmelisiniz. Bu notu okul ya da kent kitaplığına götürüp,
kütüphaneciden size yardımcı olmasını isteyebilirsiniz. Aradığınız kitabı
bulmasa bile aradığınız konuyu içeren başka birkaç kitap salık verecektir.
Kitaplık görevlisinden kart
kataloğunun nasıl kullanılacağını size göstermesini rica edin. Bu katalog
yalnızca yazar ve kitap adına göre değil, ayrıca konulara göre de
düzenlenmiştir. Aradığınız bilgileri bulmakta size çok yardımı dokunabilir.
Bilgiler de değişir?
Bulduğunuz bilgilerin
geçerliliğini koruyup korumadığına dikkat etmelisiniz. Çünkü bilgiler de
zamanla değişirler.
Bir zamanlar insanlar
dünyanın düz olduğuna inanıyorlardı. Ancak bugün dünyanın yuvarlak olduğu gerçeğini
biliyoruz.
Bir zamanlar güneşin
dünyanın çevresinde döndüğü sanılırdı. Bugün ise dünyanın güneşin çevresinde
döndüğünü biliyoruz. Yeryüzünün biçimi ve hareketi ile ilgili eski gerçekler
yeni buluşlar nedeniyle değişmişlerdir. Aynı biçimde bugün inandığımız
gerçeklerin çoğu da yarın değişebilir.
Zaman tek başına doğruları
değiştirir. “Kaç yaşındasın?” Şu anda onbir yaşındaysanız, bu sorunun yanıtı
“onbir yaşındayım” tümcesidir. Ancak aynı soru iki yıl sonra sorulursa gerçek
değişmiş olacaktır.
Aşağıda doğru yanıtları zamanla değişen bazı sorular
görüyorsunuz:
§Erkek izciler kaç kişidir? (Bu sayı her yıl
değişebilir.)
§Türkiye’nin nüfusu ne kadardır? (Türkiye’deki
insan sayısı ölüm ve doğumlar nedeniyle her gün değişir).
§Dünyada kaç ülke vardır? (Sömürgeler
bağımsızlaştıkça ve iki ülke birleşip tek ülke durumuna geldikçe bu sorunun
gerçek yanıtı değişir.).
§Buluşlar da gerçekleri değiştirir. İnsanlar
yeni şeyler ve yeni araçlar icat ettikçe doğru yanıtları ya da bilgileri
değiştirirler. Aşağıda yanıtları yeni buluşlar nedeni ile değişen bazı sorular
görüyorsunuz:
§Edirne’den Ardahan’a haber göndermenin en
kısa yolu nedir?
(Önce telgrafın, daha sonra da telefonun icadı, bu
sorunun doğru yanıtını değiştirmiştir.)
§İstanbul’dan Adana’ya en çabuk biçimde nasıl
gidilir?
(İlkin trenin, sonra otobüs seferlerinin, sonra da
uçak seferlerinin başlaması bu sorunun doğru yanıtını değiştirmiştir).
§Kadın çorabı yapmak için en çok yararlanılan
madde nedir?
(Bir zamanlar bu sorunun
doğru yanıtı ipekti, ancak naylonun bulunuşuyla yanıt değişti. Yeni yapay
maddelerin bulunuşuyla yine de değişebilir).
§Bilimsel araştırmalar bir zamanlar doğru
bilinen bilgileri değiştirir. Dünyanın biçimi ve hareketi ile ilgili
bilgilerin, bilim adamlarının dünyayla ilgili bilgileri arttıkça değiştiklerini
daha önce belirtmiştik. Labaratuvarlarda çalışan ve çevremizdeki dünyayı
inceleyen bilim adamları sürekli olarak verileri değiştirebilecek yeni buluşlar
yapmaktadır. Aşağıda yanıtları yeni buluşlar nedeniyle birçok kez değişen birkaç
soru yer alıyor:
§Kaç element vardır? (Bilim adamları yeni
elementler keşfettikçe bu sorunun yanıtı da değişmektedir).
§Dünya kaç yaşındadır? (Bilim adamları,
kayaların yaşını bulmak için yeni yollar keşfettikçe bu sorunun yanıtı da
değişmektedir.)
§Kaç çeşit kuş türü vardır? (Bilim adamları
yeni kuş ve hayvan türleri keşfettikçe ve bunları daha iyi sınıflandırmayı
başardıkça, yaşayan canlılarla ilgili sorunların yanıtları sürekli olarak
değişmektedir).
§Çiçek hastalığı önlenebilir mi? (Aşının bulunuşuyla
bu sorunun yanıtı değişmiştir. Aynı biçimde, birçok hastalığın korunma ve
tedavisiyle ilgili bilgiler de her yıl değişir ).
Olaylar
doğru bilgileri değiştirir. Gazeteler her gün bu bilgileri değiştiren bir sürü
olaydan söz ederler. Bir yazar yeni bir kitap yazdığı zaman bu kitap onun
yaşamıyla ilgili gerçekleri değiştirir. Kitap yeterince önemliyse o ülke
edebiyatı ile ilgili gerçekleri de değiştirir. Bir ülkenin devlet başkanı
ölürse, hem onun yaşamıyla ilgili bilgiler, hem de o ülkenin tarihi ile ilgili
bilgiler değişir. Bir il ya da ilçeye yeni bir yönetici atanması bu ilin tarihi
ile ilgili bilgileri değiştirir. Bir savaşın çıkması ya da sona ermesi, o
savaşa katılan ülkelerin her biriyle ilgili bilgileri değiştirir. Bir barajın
yapılması o barajın çevresindeki yerlerle ilgili bilgileri değiştirir. Kısacası
her olay bazı bilgilerin değişmesine neden olur.
Son
birkaç ay içindeki olaylara ilişkin bilgi arıyorsanız, bir kütüphane ya da
gazeteye gidip dergi ve gazetelerin eski sayılarına bakabilirsiniz.
Bulduğunuz
bilgilerin güncelliklerini korumalarına dikkat ediniz. Son yıllardaki
buluşların, keşiflerin, araştırmaların ve olayların dikkate alınıp alınmadığını
araştırın.
Bilgiler bazen çelişir
Bazen
bir yerde okuduğunuz bilgilerin bir başka yerde bulduğunuz bilgilerle
çeliştiklerini görürsünüz. Daha önce de belirttiğimiz gibi bu durum bilgilerden
bazılarının güncelliklerini yitirmelerinden doğabilir. Bazen güncelliklerini
koruyan bilgiler de birbirleriyle uyuşmazlar, ya da uyuşmaz gibi görünürler.
Bu
çeşit çelişkiler genellikle dağların yükseklikleri, ırmakların uzunlukları,
ülkelerin yüzölçümleri, kıyı şeritlerinin uzunlukları gibi doğal yapıya ilişkin
ölçümlerde ortaya çıkar.
Ağrı
Dağı’nın yüksekliğini araştırdığımızı düşünelim. Bu yükseklik bir haritada 5161 m., bir
başkasında 5169m., daha başka bir haritada da 5165 m. olarak verilmiş olabilir.
Bunların hangisi doğrudur? Gerçekte her üç ölçüm de aynı derecede doğru
olabilir.
İlk
önce, bir dağın yüksekliğini ölçmenin bir odanın yüksekliğini ölçmekten çok
daha güç olduğunu kavramanız gerekir. Bir gözlemci bulunduğu yerle dağın tepesi
arasındaki açıyı bir araçla gözleyip ölçer. Değişik yerlerden bunu bir kaç kez
yineler. En sonra dağın yüksekliğini matematikten yararlanarak hesaplar. Eğer
üç gözlem yapıp 5158 m., 5169 m. ve 5156 m. bulduysa, bu üç ölçümün
ortalamasını alıp dağın 5161 m. olduğunu rapora yazabilir. Onu görevlendirmiş
olan devlet dairesi de resmi haritalarında dağın yüksekliğini 5161 m. olarak
gösterebilir.
Belki bu sırada bir
havacılık kuruluşu da pilotlar için Doğu Anadolu’nun bir haritasını yapmaya
karar verir. Uçakların dağa çarpmasını kesinlikle önlemek için haritasına
yukarıdaki sayıların en büyüğünü yazmayı yeğ tutar. Bu havacılık kuruluşunun
haritasında Ağrı Dağı’nın yüksekliği 5169 m. olarak görünür.
Birkaç
yıl sonra başka bir gözlemcinin yeniden Ağrı Dağı’nın yüksekliğini ölçtüğünü
düşünelim. Bu gözlemcinin ölçümlerine göre dağın yüksekliği 5165 m. olacaktır.
Devlet yeni bir resmi harita çıkarmak için vakti erken bulabilir, ancak özel
bir kuruluş yeni bir yol haritası basmak üzereyse, dağın yüksekliği gösteren bu
yeni sayıyı kullanmak isteyebilir. Böylece her üç haritada da Ağrı Dağı’nın
yüksekliği değişik olarak gösterilmiş olur. Gerçekte hepsi doğrudur, ama aralarında
uyuşmazlık vardır.
Bazen
de yerlerin nüfusuyla ilgili konularda verilen bilgilerin çeliştiği görülür.
Nüfusla ilgili bilgilerin ayrılıklar göstermelerinin çeşitli nedenleri vardır.
Bir
haritanın dizininde ya da bir cetvelde Karaköse’nin köylerinden birinin nüfusu
87 olarak gösterilebilir. Bir başka cetvelde ise bu sayının 55 olduğunu
görürsünüz. Köyde bulunduysanız, orada ancak iki-üç dükkan ile dört-beş ev
bulunduğunu bilir ve bu nedenle onbeş-yirmi kişiden fazla nüfus olamayacağını
düşünebilirsiniz.
Bu
bilgilerin niçin uyuşmadıklarını anlamak için nüfus sayılarının nasıl elde
edildiğini anlamanız gerekir. Bildiğiniz gibi, Türk hükümeti ülkemiz sınırları
içindeki insanları beş yılda bir sayımlarını yapar. Ancak çok az kişinin
yaşadığı kasaba ve köylerin nüfusunu bu listeye koymaz. Bu nedenle cetvel yapan
bir kişi, bir köyde kaç kişinin yaşadığını mektupla o köyün muhtarından
sorabilir.
Muhtar
köy seçimlerinde oy kullanılabilecek ailelerin tüm bireylerini sayıp köyde 87
kişinin oturduğunu söyleyebilir. Bu ailelerden bazıları köyden oldukça uzakta
oturmalarına karşın muhtarın seçim bölgesinde yer alabilir, dolayısıyla köy
nüfusunu kabartır.
Başka
bir cetvel yapımcısı ise aynı bilgiyi kentteki nüfus memurundan sorabilir.
Nüfus kayıtları eski olduğu ve yeni doğan çocuklar nüfusa henüz geçirilmediği
için memur köyde 55 kişi olduğu yanıtını verir. Yapımcıların aldıkları değişik
yanıtlar nedeniyle iki cetvelde köyün nüfusu başka başka gösterilecektir.
Bazı
geri kalmış ülkelerdeki kentlerin nüfusları çeşitli atlaslarda değişik olarak
verilir. Bir Güney Amerika ülkesinin başkentinin nüfusu bir atlasta 206.634,
bir başkasından 219.100, bir başkasında da 260.000 olarak gösterilebilir.
Bu
nüfus sayılarının niçin çeliştiklerini anlamak için bunların nereden elde
edildiğini öğrenmeniz gerekir. Küçük ülkelerin genellikle her beş yılda bir
nüfus sayımı yapmak için gerekli paraları yoktur. Bu nedenle nüfus sayımını
yinelemek için bazen yirmi-yirmibeş yıl geçmesini beklerler. Bazı ülkelerde ise
hiç nüfus sayımı yapılmaz. Bazen de nüfus sayımı yapıldığı halde, sayıları bir
araya getirip nüfus listeleri hazırlamak için gerekli para bulunmaz.
Yukarıdaki
örnekte söz edilen Güney Amerika ülkesi son nüfus sayımını 1950’de yapmış ve
başkentin nüfusunu 206.634 olarak saptamış olabilir. Bir atlas yapımcısı son
nüfus sayımında belirlenen sayının en doğrusu olduğunu varsayarak atlasında bu
sayıya yer verir.
1958’de
bu Güney Amerika ülkesinin hükümeti sayımda elde edilen sayıyı doğum ve ölüm
yüzdesine göre oranlayarak başkentin nüfusunu tahmin etme yoluna gitmiş
olabilir. Böylece 1958’den sonra resmi tahminlerde başkentin nüfusu 219.100
olarak gösterilir. Bir başka atlas yapımcısı da atlasında bu sayıyı kullanmaya
karar verir.
1966
yılında bir üçüncü atlas hazırlanırken yapımcı daha güncel bir sayı kullanmak
isteyebilir. Doğum ve ölüm oranlarından yararlanarak yeni, ama resmi olmayan
bir değerlendirme yapabilir. Bu şekilde elde ettiği sayı 260.000 ise
yayımladığı atlasta başkentin nüfusu olarak 260.000 sayısı yer alır. Böylece üç
ayrı atlastaki nüfus sayılarının hepsi doğru olur, ama birbirleriyle
uyuşmazlar.
Bir
başka uyarı: Nüfus sayıları uyuşmadığı zaman iki sayıdan daha büyük olanının
daha yeni bir sayımı göstereceğini ummayın. Çünkü yanılabilirsiniz. Bazı kent ve
kasabaların bugünkü nüfusları on ya da yirmi yıl öncekilerden azdır. Nüfus
sayısını doğru olarak vermeniz gerekiyorsa nüfusun saptandığı tarihi belirten
kaynakları araştırmanız ve bu sayının gerçek bir nüfus sayımından mı yoksa bir
değerlendirmeden mi elde edildiğini öğrenmeniz gerekir.
Bir
olayın geçmiş olduğu tarihi belirten bilgilerin de bazen uyuşmadıkları görülür.
Aşağıdaki iki bilgiyi karşılaştırın:
Jones
1966 yılında Nobel Barış Ödülü’nü aldı. 1965 Nobel Barış Ödülü Jones’a verildi.
Bu
iki bilginin çelişirmiş gibi görünmeleri yalnızca yüzeysel bir olgudur. Aslında
1965 Nobel Ödülleri’ni veren komite ödül kazananları açıklamak için 1966 yılına
kadar beklemiş olabilir. Bu nedenle gerçeğin tamamı şu şekilde açıklanabilir:
1965
Nobel Ödülü 1699 yılında Jones’a verildi.
------------------------------------------------------------------------
24.
sayfadaki soruların yanıtları:
1. 1966 ve 1968
2. 1965’de
3.1971’den 1977’ye kadar olan yıllarda
Aşağıdaki
bilgileri de karşılaştıralım.
Ahmet
1937 yılında elektrikli bir konserve kutusu açacağı geliştirmek için çalışmaya
başladı.
Ahmet
1939’da elektrikli bir konserve kutusu açacağı yapmayı başardı. Ahmet
elektrikli konserve kutusu açacağı buluşunun patentini 1940 yılında aldı.
“Ahmet elektrikli konserve açacağını ne zaman icat etti?” sorusunu yanıtlamaya
çalıştığımızı düşünelim. Bunu ilk kez düşünmeye başladığı 1937 yılını, açacağı
yapmayı ilk olarak başardığı 1939 yılını, ya da patentini alarak buluşunun
devletçe resmen tanındığı tarih olan 1940 yılını yanıt olarak verebilirsiniz.
Eğer yanıtınızın tümüyle doğru olmasını istiyorsanız her üç tarihi de vermeniz
ve bu tarihlerdeki hangi aşamaların ve olguların önemli olduğunu açıklamanız
gerekir.
Daha
binlerce bilginin uyuşmadığı ya da uyuşmaz gibi göründüğü kuşkusuzdur. Bilim
adamları belirli bir kuşun ya da yılanın bilimsel adı konusunda anlaşmazlığa
düşebilirler.
Tarihçiler
arasında bir olayın tarihi üzerinde görüş ayrılığı çıkabilir, çünkü o olayın
geçtiği çağlardan kalma kayıtlar çelişkili, eksik ya da yitirilip gitmiş
olabilir.
Bilginler
de başka dillerden çevrilen metinlerin anlamı konusunda tam anlaşmayabilirler.
Çelişki
gösteren ya da öyle görünen bilgilerle karşılaştığınızda bunların niçin
uyuşmadıklarını araştırmalısınız. Böylece kullanmak istediğiniz gerçeğin
hangisi olduğu hakkında bir karara varabilirsiniz. Başvuru kitapları yazan
kişiler de bazen yanılgıya düşerler. Çeşitli kitaplarda, belirli bir bilgi
konusunda çelişik varsa, hangi kitaptaki bilgilerin doğru olduğunu bulmaya çalışmalısınız.
Doğru olduğu sanılan bazı bilgiler yanlış
olabilir
Bilgi
ararken, doğru gibi görünen ancak doğru olmayan bilgiler karşısında yanılgıdan
kaçınmalısınız. Bazı “bilgiler” konusunda dikkatli olmanızı sağlayacak ipuçları
yakalamak için bir dedektif gibi çalışmanız gerekir.
Büyük
halk gruplarını ya da birçok hayvan ya da maddeyi kapsayan sözleri kuşkuyla
karşılayın. Böyle sözlere “genelleme” denir. Genellemelerden bazıları doğru,
ama bazıları da yanlıştır. Aşağıda gerçeği tam olarak yansıtmayan bazı
genelleme örnekleri görüyorsunuz:
§Çimen yeşildir. (Gerçek, çimenin bazen
kahverengi, bazen sarı, bazen de daha başka renklerde olduğudur).
§Romalı askerler yiğitti. (Gerçek, bazı Romalı
askerlerin yiğit olduğu, bazılarının da olmadığıdır).
§Kuşlar uçan hayvanlardır. (Gerçek, bazı
kuşların uçmadığıdır).
§Kadınlar fareden korkar. (Gerçek, bazı
kadınların fare beslediği ve her kadının fareden kormadığıdır).
§Hayvanların, bitkilerin, maddelerin insan
gibi düşünüp davrandığı izlenimi veren bilgilerden kuşku duyun. Örneğin:
§Yılan öfkeyle adama saldırdı. (Gerçek,
yılanın adama saldırdığıdır. Ancak yılanın öfkeli olup olmadığı bilinmez).
§Ağaç yağmura susamıştı. (Ağacın suya
gereksinmesi olabilir. Ancak susamış olamaz.)
§Kaya parçası uzun süre insanların kendisini
bulmasını beklemişti. (Kayalar ve öteki cansız şeyler bir kimseyi
bekleyemezler).
İnsanları,
yerleri ya da eşyaları iyi ya da kötü, güzel ya da çirkin olarak tanımlayan
sözcükler konusunda dikkatli olun. Bu tür sözcükler değer yargısı belirten
sözcüklerdir ve bir gerçeği göstermekten çok yazarın düşüncesini belirtirler.
Böyle değer yargısı taşıyan birkaç örnek verelim:
§Yönetici zalim bir adamdı. (Bunun gerçek
yargılardan kabul edilmesi için yazarın, yöneticinin niçin ve ne kadar zalim
olduğunu gösteren örnekler vermesi gerekir).
§Yılan çirkin bir hayvandır. (Bu yalnızca
kendi düşüncesidir. Yılanları seven insanlar bu düşünceye karşı çıkabilirler).
§Lütfi Kırdar iyi bir valiydi. (Yazar,
Kırdar’ın valiliği sırasında iyi ve yararlı davranışlarından örnekler vererek
bunu kanıtlamalıdır).
§Kazım Paşa savaşı ve döğüşmeyi severdi.
(Bunun doğru bir bilgi olması için, paşanın savaşla ilgili düşüncelerini, kendi
sözleriyle belirttiği bölümlere yer verilmelidir).
Bir şeyin iyi, kötü ya da en iyi, en kötü, en büyük,
vb. olduğunu belirten, genellikle “en” sözcüğünü içeren bilgilerden kuşku
duyun. Bir şeyin en üst derecesinden söz eden bilgilerin doğruluklarını
kanıtlamak için karşılaştırılan her şeyin iyice denetlenmesi gerekir.
Örneğin,
§ “Dünyadaki en yaşlı papağan budur” derse,
bunun gerçek olmadığından emin olabilirsiniz. Bu savın doğruluğunu kanıtlamak
için dünyada yaşayan tüm papağanların, yaşını araştırmak gerekir ki, bu da
olanaksızdır.
Aşağıda buna benzer birkaç örnek görüyorsunuz:
§en eski ev
§en yüksek direk
§en küçük serçe
§en güzel kız
§en büyük fil
§en çok kullanılan metal
Böyle
tanımlamalara rastladığınız zaman, doğruluklarını kanıtlamak için daha başka
bilgiler aramanız gerekir.
Doğru bilgileri bulmak için yapılacakların
listesi
Doğru
bilgileri ararken aşağıdaki listeden yararlanın. Bu liste size düşünmeniz ve
yapmanız gereken şeyleri anımsatmakta yardımcı olacaktır.
1. Ne çeşit bir bilgi aradığınızı öğrenin.
§“Kim?” sorusu, yanıtı bir
insan adı olan bilgileri arar.
§“Nerede?” sorusu, yanıtı bir
yer adı olan bilgileri arar.
§“Ne zaman?” sorusu, bir
olayın ne zaman geçtiğini belirten bilgileri arar.
§“Ne?” sorusu, genellikle
maddeyle ve olayların açıklanmasıyla ilgili bilgileri arar.
§“Kaç? ” sorusu, yanıtı sayılar
ve ölçüler olan bilgileri arar.
§“Niçin? ” ve “nasıl”
soruları, olayların oluş biçimini ve nedenlerine açıklayan bilgileri araştırır.
2. Sorunuzdaki anahtar sözcük ya da sözcükleri bulun.
Önce anahtar sözcüğün
yazılışından emin olun. Böylece, bir liste ya da dizindeki alfabetik sıralamada
sözcüğün yerini kolayca bulabilirsiniz.
§Anahtar sözcük bir insan adı
mıdır?
§Anahtar sözcük bir yer adı
mıdır?
§Anahtar sözcük bir madde adı
mıdır?
3. Bilgileri nerede arayacağınızı düşünün.
Ansiklopediler,
insanlar, yerler ve maddelerle ilgili bilgileri kapsarlar. Ayrıca içlerinde
bazı cetvel ve haritalar da bulunur.
§Sözlüklerde her gün
kullanılan sözcüklerle ilgili bilgiler vardır.
§Atlaslar, yerlerle ilgili
bilgileri cetvel, tablo ve haritalar yoluyla verirler.
§Yıllıklarda kısa bilgiler
cetveller şeklinde verilir. Bunlar genellikle belirli bir yılla ilgili
verilerdir.
4. Başvuru kitabını doğru kullanabiliyor
musunuz?
§Önsözü okudunuz mu?
§“Konular” ya da
“içindekiler” bölümüne baktınız mı?
§Dizindeki anahtar sözcükleri
aradınız mı?
Uzun
bir yazıdan yararlanıyorsanız, aradığınız bilgileri içermesi olası bölümü
bulmanızı sağlayacak ana bölüm başlıklarını incelediniz mi?
§Cetvel ya da tablolara
baktınız mı?
§Resimlere, şemalara ve
haritalara göz gezdirdiniz mi?
Daha
fazla bilgi toplamak için kitaptaki göndermelerden yararlandınız, önerilen
öteki bölümlere baktınız mı?
Başka başvuru kitaplarından
yararlanmanızı sağlayacak kaynakçaları kullandınız mı?
5. Bulduğunuz bilgileri denetleyin.
§Bilgiler güncel mi?
§Bilgiler arasında çelişki
var mı?
§Bilgiler doğru mu?
Okul
ya da kent kitaplığınızın, zevk için kitap okumaktan başka, aradığınız
bilgileri bulmak için de yararlanabileceğiniz büyük ve ücretsiz bir kitap
deposu olduğunu unutmayın.
18. sayfadaki adların alfabetik sıralanması
§Atakan, Gül
§Başarır, Müge
§Çetin, Ali Niyazi
§Demiray, Osman Nuri
§Erenel, Mümtaz Zeki
§Eroğlu, Deniz
§Gürlü, Namık Kemal
§Işıltan, Melek
§Seferoğlu, Hilmi
Temel, Arif Hikmet
§
BİLGİLİK
WEBSTER ANSİKLOPEDİSİ
CİLT - 5 Sayfa, 21-45’ten alınmıştır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder