BÖLÜM I
ERGENLİK DÖNEMİ VE İLGİLERİ
Kısaca ilgiyi tanımlarsak bireyin özel bir çaba
harcamadan, zevk alarak bir eyleme yönelmesidir şeklinde tanımlanabilir. İlgi
iç ve diş uyaranların etkisiyle oluşur. Müzik dinleme, kitap okuma, hocanın
kravatına asılma gibi...
İlgiler bireyden bireye bir çok faktöre bağlı olarak
farklılaşabilir. Yaş, cinsiyet, zeka aile gibi faktörler en önemli olanlarıdır.
- Yaşa göre insanların ömürleri boyunca ilgilerinde değişmeler olur. fakat en çarpıcı değişim ergenli yıllarındadır. değişen yaşla birlikte zihinsel olgunluk artar. Değişen yaşla birlikte görev ve sorumluluklar artar. Böylelikle ergenin ilgileri de değişir. Mesela;üç yaşındaki çocuğun ilgisi oyuncaklarıyla oynamak ilen on beş yaşına gelince ilgisi kızlar peşinde koşmak olabilir.
- Cinsiyete göre; kız ve erkeklerin ilgilerindeki değişiklikler iki nedene bağlıdır. Birincisi, her iki cinsin biyolojik farklılıklarından gelmektedir. Cinsiyet farklılığı beden yapısı, kas gücünde farklılıklar getirir. Mesela erkeklerin badi yapması, kızların ise el-sanat işlerine yönelmesi...
Cinsiyete bağlı ikinci değişken ise kültürel yargılardan gelmektedir.
Kızların ev işlerine ilgi duyması gibi...
- Beden yapısına göre; bazı etkinlikler sağlam bünye ve kas güce gerektirir. Fatih hocanın sandalye kaldırma ilgisi buna örnek olabilir.
- Aileye göre; ailenin uğraşıları, ekonomik durumu ve anne-babanın beklentileri de ergenin ilgilerini etkiler. Aile kültürlü veya zengin ise ergenin ilgileri de o derece zengin ve kültürlü olur.
İLGİ ÇEŞİTLERİ
İlgiler üç şekilde
sınıflandırılır. 1-kişisel ilgiler 2-serbest zaman ilgileri 3-meslek ilgileri
- Kişisel ilgiler:bireyin kendi tercih ve alışkanlıklarını kapsar. Saç tipinin amerikan olması veya kot pantolon giymesi gibi...
- Serbest zaman ilgileri: Ergenin serbest zamanda yapmaktan hoşlandığı ilgilerdir. Müzik dinleme veya kitap okuma gibi...
- Maslek ilgileri: ergenin mesleksel ilgilerini kapsar.
Serbest zaman ilgileri
dönemden döneme değişir. Mesela genç biri kitap okumaktan hoşlanıyorsa yaşlı
biri torunlarıyla oynamaktan hoşlanır.
ERGENLİKTEKİ ORTAK İLGİLER
Ergenlikteki yaygın ortak ilgiler daha çok cinsiyete bağlı olarak
değişir. Ergenliğin başında koleksiyon yapma, evcil hayvan besleme, şiir yazma,
hatıra defteri tutma gibi ilgiler daha yaygındır.
Kişisel ilgiler yani giyim,
kuşam ergenliğin ortalarında devam eder. Karşı cinse ilgi tüm ergenlikte sürer.
Macera ilgisi ergenliğin ortalarında başlayan bir ilgidir.
BÖLÜM II
ERGENLİKTE MESLEĞE YÖNELTME
Ergenlik dönemi, gencin bir sonraki okul ve mesleği seçme gibi iki
önemli kararın alındığı dönemdir.
Meslek seçimi insanların hayatında bir dönüm noktasıdır. Bu yüzden
ergenin mesleklere ait bakış açısının genişletilmesi için iyi bir rehberliğe
ihtiyaçları var.
OKULDA MESLEĞE YÖNELTME
Okulun esas amacı öğrenciyi hayata ve mesleğe hazırlamaktır. Mesleğe
yöneltme ilkokuldan yüksek öğretime doğru farklılık göstermektedir. Hatta bana
sorarsanız bu çocuğun embriyo dönemine kadar uzanmaktadır. Daha çocuk ana karnındayken
anne oğulsunun büyüyüp doktor olacağını söylemesi gibi...
Þ Okul öncesi mesleğe
yöneltme: meslekleri rol oynama tekniğini ile çocuklara tanıtma olabilir. Tüm
mesleklerin insan hayatı için önemli olduğuna dikkat çekilebilir.
Þ İlk öğretimde mesleğe
yöneltme:ders konuları ile meslekler arsındaki ilişki gösterilebilir. Çocukları
çevredeki kişilerle görüştürülerek meslek bilgisi artırılabilir. Sekizinci
sınıftan sonra 3308 sayılı çıraklık kanunu tanıttırılabilir.
Þ Orta öğretimde mesleğe
yönelme: öğrencilerin kendilerine uygun alanlara gitmeleri için yönlendirme
yapılabilir. Lisedeki alanlarla yüksek öğretim programları arasındaki ilişki
anlatılabilir.
MESLEK SEÇİMİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Ergenin meslek seçiminde çeşitli faktörler etkili olmaktadır. Şimdi
bunlara kısaca göz atalım.
Þ Zeka: Zeka bireyin öğrenme
hızını gösteren önemli bir niteliktir. Bir mesleki uğraş ne kadar karmaşık ve
zor ise o meslekte çalışan insanların seviyeleri o aranda yüksek olur. Kişi
zeki ise daha itibarlı bir mesleğe yönelecektir.
Þ Yetenek: bireylerin bir etkinliği yapabilme
konusundaki doğuştan getirilen yatkın olma ve öğrenme ile kazanılmış yapabilme
becerisine denir. Mesela çocuğun sayısal yeteneği iyi ise matematik, fiziki
kimya gibi alanlara yönelecektir.
Þ Kişilik: kişilik bireyin
diğer insanlardan ayıran tüm özelliklerini kapsar. İnsanlar kişiliklere göre
farklı istek ve ihtiyaç içindedirler. Mesela insanlara yardımı çok üstün
tutanlar doktor veya hemşire olur.
Þ Cinsiyet: kız veya erkek
olma ilgilerde ve fiziksel güçte
farklılık kılar. Ayrıca kültürel yargılarda önemlidir. Mesela ülkemizde
kızların kasap olmaması gibi...
Þ Aile: bireyin melek seçimini
etkileyen aileye ait en önemli özellik ailenin ekonomik durumudur. Orta
düzeydeki ailelerin çocukları daha itibarlı mesleklere yönelmektedir.
Þ Akran grubu : akranların meslek tercihleri ergenin geleceğe
yönelik düşüncelerini etkiler. Ergenler bir mesleği seçerken etrafındaki
arkadaşların kine bakıp seçiyor.
BÖLÜM III
ÇOCUĞA VE ERGENE KÖTÜ DAVRANMA
Çocuğa kötü davranma terimi yerine çocuğu istismar etme veya taciz etme
gibi terimlerde kullanılır.
Bedensel istismar: fiziksel istismar da
dene bu türdeki istismar çocuğun
anne-baba veya yetişkinler tarafından örselenmesidir. Bu türdeki istismar
duygusal istismara da yol açar.
Çocuğun davranışını değiştirmek için dayak altında yapılan şiddet
fiziksel istismardır.
Yapılan araştırmalara göre tek
ebeveynli veya anne veya babadan biri tarafından terk edilme istismarı
artırmaktadır.
Ayrıca 5 ve 17 yaşındakiler daha fazla istismara maruz kalmaktadır.
Niye derseniz . çünkü yeni anne alan kişi daha çocuk sahibi olma konusunda
yeterince sorumluluk sahibi değildir. Ayrıca 17 yaşındakiler ise ergenliğe yeni
girmişler dolayısıyla anne-baba veya öğretmenlerle çatışabilir.
Duygusal istismar: En yaygın olan istismar
biçimidir. Red edilen, aşağılanan , yalnız bırakılan çocuklar duygusal
istismara maruz kalmaktadır. Ergen bunun karşısında kendisini değersiz
hissediyor.
Cinsel istismar: kız veya erkeklerin yetişkinler tarafından taciz
edilmesidir. Ülkemizde en yaygın olanı telefonla müstehcen konuşma, açık saçık
hikayeler ve sarkıntılık görülmektedir. Laf atma en yaygın olarak görülen cinsel istismar
davranışıdır. Aile içindeki ensest ise en kötü sonuçlar verendir. Mesela Reha
Muhtar ‘ n programında böyle babası tarafından taciz edilen bir kız
çıkartmıştı. Kız babası tarafından yapıldığı için çok yıkılmış idi.
ÇOCUK İSTİSMARINI ÖNLEME
İstismarın önlenmesi için yetişkinlerin, anne-baba ve öğretmenlerin bu
konuda hangi davranışların istismar niteliği taşıdığı ve hangilerinin taşımadığı
konusunda bilgilendirilmesi gerekir. Televizyonda da şahit olduğumuz gibi
öğretmen dayağın ölçüsünü kaçırmakta ve çocuğu aşırı dövmekte.
Ayrıca çocuk istismarı konusunda Türk Ceza Kanunu’nda önleyici kanunlar var.
BÖLÜM IV
EREGENLİK VE BAĞIMLILIK YAPAN MADDELER
Sigara, alkol ve madde kullanımı genellikle çocukluk sonlarında ve
ergenlikte olmaktadır. Bunlar içerisinde en yaygın olarak kullanılan ise sigara
kullanımıdır.
1990 yılında liseli gençler üzerinde yapılan bir araştırmaya göre bir
psikoaktif maddeyi kullananların oranı % 6.9’ dur. Madde kullanımı erkeklerde
kadınlara göre iki kattır.
Uyuştururcu ile fuhuş ve suçluluk arasında bir ilişki vardır. Mesela
kızların uyuşturucu ile fuhşa yatırılmaları veya kadınların uyuşturucu parası
için fuhuş yapmaları gibi...
Bunun yanında genç uyuşturucu almak içim parayı da suça yönelerek sağlayabilir.
Sigara içen ergenlerin okul başarısı içmeyenlere göre daha düşüktür.
Dikkati bir noktada yoğunlaştıramıyorlar. Ayrıca çocuk sigarayı içen erkektir
diye düşünüp içmeye yönelebilir.
MADDE BAĞIMLIĞI ERGENİN TEDAVİSİ
Afyon, eroin bağımlısı olanlara daha az etkili olan maddelerin
verilmesi daha iyi olur. Bağımlı olanın arkadaş çevresinden koparılması güçtür.
Bu yüzden grup tedavisine yönel inmelidir. Böylelikle bireyler gerçek
duygularının farkına varırlar ve içini döküp güven duygusu geliştirir.
Ayrıca aile kişiye destek olmalı hatta anne-baba ayrı ise bile ergenin
iyileşmesi için birleşmelidirler. Ayrıca tedavi uzundur bu aşamada sabır çok
önemlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder