Gunumuz isletmelerinin global rekabet denizinde
basariya ulasmalari oldukca zorlasmistir. Bir baska ifade ile, isletmelerin
mevcut yonetim teknikleri global rekabetle birlikte etkisiz kalmistir. Bu durum
isletmelere basariya ulasma yonunde pek cok yonteme basvurma zorunlulugunu
beraberinde getirmistir. Uygulanmakta olan en etkili yöntem "Insan
Kaynaklari Yonetimi" dir.
Insan Kaynaklari Yonetimi, firmanin hedeflerine ulasabilmesi
icin gerekli olan faaliyetleri gerceklestirecek yeterli sayida kalifiye
elemanlarin ise alimi, egitimi, gelistirilmesi, motivasyonu ve
degerlendirilmesi islemidir. ( Louis Boone- David Koontz, Contemporary
Business, Dry Press, 5th Edt. 1988, s.266) Insan Kaynaklari Yonetimi felsefesi,
"isletmede en degerli varlik insandir" temeline dayanmaktadir.
Insan
Kaynaklari kavraminin revacta olduguna en guzel ornekler; gazetelerin
"insan kaynaklari" sayfalarinin hazirlanmasi , "insan
kaynaklari" yayinlanmasi dergilerinin ve hepsinden onemlisi isletmelerin Insan Kaynaklari Departmanlarini
kurmalari olarak gosterilebilir.
Insan
Kaynaklari Yonetimi asagidaki faaliyetleri yurutmektedir:
- Insan Kaynaklarinin stratejik ve islemsel bakimdan planlanmasi,
- Politika Olusturma,
- Elemanlarin secilmesi, ise alinmasi ve ise alistirilmasi (Mesleki Oryantasyon Egitimi)
- Ucret ve maas konusundaki uygulamalari ustlenmesi,
- Organizasyon genislemesi,
- Yoneticilerin ve calisanlarin gelisimi ve egitimi,
- Esit istihdam firsati ilkesine uygun davranis,
- Calisanlarla iliskiler,
- Organizasyon ici iletisim,
- Calisanlarin sosyal guvenlik ve ozluk islerinin yurutulmesi,
- Calisanlara yonelik endustri iliskileri faaliyetlerine imkan tanima,
INSAN KAYNAKLARI YONETIMININ ALT FONKSIYONLARI
§Egitim
ve Gelistirme
§Kariyer
Planlama
§Performans
Degerlendirmesi
§Personel
Secimi ve Yerlestirme
§Sosyal
Guvenlik
§Endustri
Iliskileri ve Sendikal Iliskiler
§Ozluk
Isleri
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
YAKLAŞIMI
Askin KESER
Tarihsel gelişim sürecine bakıldığında, insanlık
tarihinde pekçok yönetim modeli geliştirilmiştir. Klasik Yönetim modeli ile
başlayan bu süreç, 21. yüzyıla yaklaştığımız şu günlerde, İnsan Kaynakları
Yönetimi olarak devam etmektedir. Bu süreci daha iyi kavramak için, yönetim
kavramını açıklamak gerekmektedir.
Bir tanıma
göre yönetim, "Hedeflere, insanla ulaşma sanatıdır" . Diğer bir
tanıma göre yönetim, "Bir işletmede amaca ulaşma yolunda girişilen
çalışmaların düzenlenmesi ve ortak bir amaca yöneltmesi sürecidir" . Ortak
bir amaca yöneltme kavramı, işletmenin rekabette üstünlük sağlaması temeline
dayanmaktadır. Yönetim biliminin popülerlik kazandığı günümüzde, giderek daha
fazla yönetici sorunlarını çözmek için yeni yönetim araç ve tekniklerine
başvuruyor . Bu tekniklere başvurmadaki temel nedenler; bireyin örgüt içinde
daha etkin ve verimli hale getirilmesi, bireyin motivasyonunun arttırılması,
işletmeyi daha karlı ve piyasada, rakiplerine karşı etkin hale getirilmesi
olarak sıralanabilir. Bu noktada yönetim modellerini tarihsel gelişim süreci
perspektifinde incelemek yararlı olacaktır.
Klasik
Yönetim Modeli'nin Temsilcisi, Frederic W. Taylor, "Bilimsel Yönetim
Modeli'ni" geliştirmiştir. Taylor, üretimi arttırma amacıyla,
zaman/hareket etüdleri yapılması gereğini ortaya atmıştır . "Taylorizm"
ya da "Bilimsel Yönetim"in temeli, daha önceden zaman/hareket
araştırması mühendislerinin planladığı bilimsel işlemlerin, yani beyaz yakalı
"beyinlerin" verdiği emirleri mavi yakalı "ellerin"
gerçekleştirilmesine dayanmaktadır . Taylorizm, işyerindeki sosyolojik ve
psikolojik faktörleri hesaba katmayışı ve işçilerle yöneticiler arasında
herşeye rağmen menfaat çatışmaları olabileceğini ihmal etmiş olması yönünden
eleştiri almıştır.
Klasik Yönetim Modeli'ne tepki olarak, Elton Mayo
öncülüğünde geliştirilen Neo-Klasik ekole göre, "genel" ve demokratik
yönetim sayesinde daha yüksek bir beşeri tatminin elde edilmesi ve organizasyon
hedeflerinin daha etkili biçimde gerçekleştirilmesi mümkün olur . Hawthorne
Araştırmaları ile insan ilişkileri kavramı önem kazanmıştır. Bu araştırmalar,
"Beşeri Münasebetler" hareketinin ve bir bakıma da organizasyon
teorisinde Neo-Klasik hareketin başlangıç noktasını teşkil etmiştir. Neo-Klasik
ekol, örgütte bireyin önemi ve duyguları üzerinde durmuştur.
Douglas
McGregor, Neo-Klasik ekolü geliştirerek; insan kaynaklarından en yüksek düzeyde
ve en iyi biçimde yararlanmanın nasıl gerçekleşebileceği konusunda o güne kadar
yapılan araştırmalardan elde edilen sonuçları özetlerken, öte yandan bu
sorunlara ilginç bir yaklaşım modeli getirmiştir . McGregor bireyi, X ve Y
teorisi ile iki ayrı grupta incelemiştir.
X teorisi, Klasik Yönetim Model'ini temel olarak alıp; bireyin çalışmaktan hoşlanmadığını, sorumluluktan kaçtığını, ceza ve denetimle daha iyi yönetilebileceğini öngörürken; Y teorisi ise, bireyin çalışmaktan, katılımdan, sorumluluk almaktan ve kendini geliştirmekten yana bir tutum içinde olduğunu vurgulamaktadır.Y teorisi bireyin sosyal yönünü dikkate alma konusunda, kendinden önceki yönetim anlayışına katkılar sağlamıştır.
X teorisi, Klasik Yönetim Model'ini temel olarak alıp; bireyin çalışmaktan hoşlanmadığını, sorumluluktan kaçtığını, ceza ve denetimle daha iyi yönetilebileceğini öngörürken; Y teorisi ise, bireyin çalışmaktan, katılımdan, sorumluluk almaktan ve kendini geliştirmekten yana bir tutum içinde olduğunu vurgulamaktadır.Y teorisi bireyin sosyal yönünü dikkate alma konusunda, kendinden önceki yönetim anlayışına katkılar sağlamıştır.
William
Ouchi, Z teorisi ile McGregor'un X ve Y teorilerini geliştirmiş ve
organizasyonlardaki bireylere ileri düzeyde katılımı ve etkinliği öngörmüştür.
Ouchi'nin teorisinde işletmede bireyin artan önemi ele alınmıştır. Diğer yandan
Z teorisi, günümüz İnsan Kaynakları Yönetimi Model'ine ulaşılmasına önemli
katkılar sağlamıştır.
Özellikle
80'li yıllarda yoğunlaşan ve Dr. Edwards Deming'in geliştirip Japonya'da
uyguladığı Toplam Kalite Yönetimi, tüm dünyada Yönetim alanında önemli
yenilikler getirmiştir.
Toplam
Kalite Yönetimi'nin temel felsefesi, işletmenin her alanında kaliteyi
arttırmaktır. Kaliteyi arttırma çabasında olan işletme, sürekli bir gelişme ve
yenilik içerisindedir .Toplam Kalite Yönetmi'nde eğitim konusuna çok fazla önem
verilmekte ve işletmelerde çalışanlara yoğun eğitim programları
uygulanmaktadır. Çünkü işletmedeki kalitenin arttırılmasında tüm çalışanlar
sorumludur. Sorumluluğun gerçekleştirilmesi ancak ileri düzeyde uygulanacak
eğitim programları ile sağlanır.
Klasik
Yönetim anlayışıyla başlayan yönetim aşamaları Tablo-1'de de görüldüğü gibi
İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) aşamasına kadar gelmiştir.
Tablo-1
Yönetim Biliminin Tarihsel Gelişim Süreci *
Yıl/Dönem Yönetim Modelinin Adı Yönetim Modelinin
Temsilcisi Yönetim Bilimine Etkisi
1900-1920 Bilimsel Yönetim Frederic W. Taylor
Üretimi ve verimliliği, işbölümü yardımıyla arttırmak
1930-1940 Beşeri Münasebetler Elton Mayo İnsan
faktörünü yalnızca ekonomik varlık olmaktan ziyade "sosyal ve ekonomik
varlık" olarak nitelendirmektedir.
1950-1960 X-Y Kuramı Douglas McGregor Örgütte
bireyin psikolojik ve sosyolojik kimliğine de önem verilmesine dikkat
çekmiştir.
1960-1970 Z Teorisi William Ouchi Bireyin örgütte öneminin arttığını vurgulamıştır.
1960-1970 Z Teorisi William Ouchi Bireyin örgütte öneminin arttığını vurgulamıştır.
1980-1990 Toplam Kalite Yönetimi Edwards Deming
İşletmenin rekabette en önemli silahının kalite olduğunu savunmuştur. Bu
modelde kaliteden tüm personel sorumludur.
1990 ve Sonrası İnsan Kaynakları Yönetimi - Organizasyonda çalışanlar arasındaki ilişkileri etkileyen tüm yönetim karar ve hareketlerini içerir, işletmede insan fak-törünün önemini vurgular.
1990 ve Sonrası İnsan Kaynakları Yönetimi - Organizasyonda çalışanlar arasındaki ilişkileri etkileyen tüm yönetim karar ve hareketlerini içerir, işletmede insan fak-törünün önemini vurgular.
* Tablo Capital Dergisi, Eylül-96, Sayı:9, sayfa 96'dan
yararlanılarak hazırlanmıştır.
Toplam Kalite Yönetimi uygulamalarının, tüm dünyada
ağırlık kazanmaya başladığı 80'li yıllarda yaşanan birtakım değişimler,
işletmelerde insan faktörünün kavranması ve İKY'nin gelişmesine büyük katkı
sağlamıştır . Bu değişimler;
a)
Mikroelektronikteki
gelişmeler,
b)
Rekabetin globalleşmesi,
c)
İşgücünün yapısındaki
değişme,
d)
Üretim teknolojisindeki
değişmelerden oluşmaktadır.
Bu değişimler, işletmelerinde insan faktörüne önem
veren Japon işletmelerini, Batılı rakipleri karşısında avantajlı konuma
getirmiştir. Global pazarda Japonya'ya yenik düşen Batılı ülkeler 1980'li
yılların sonlarına doğru Japonyanın başarısından da esinlenerek İnsan
Kaynakları Yönetimi şeklinde bir örgütlenmeye gitme ihtiyacı hissetmişlerdir.
İKY bir tanıma göre, "Firmanın hedeflerine
ulaşabilmesi için gerekli olan faaliyetleri gerçekleştirecek yeterli sayıda
kalifiye elemanın işe alımı, eğitimi geliştirilmesi, motivasyonu ve
değerlendirilmesi olarak" tanımlanmaktadır.
İKY,
dört önemli fonksiyona sahiptir. Bunlar:
a)
Personel Temini,
b)
Eğitim-Geliştirme,
c)
Motivasyon,
d)
Bireyi Koruma.
Diğer bir anlatımla, İKY, örgütte personel seçimi, personelin
işe yönlendirilmesi, teşvik edilmesi ve birtakım risklere karşı korunmasından
oluşan faaliyetleri yürütmektedir .
Şekil-1 İnsan Kaynakları Yönetimi Yaklaşımı
Kaynak: David De Cenzo, Stephen P. Robbins, Human
Resources anagement, John Wiley&Sons Inc., 1996, s.12.
İnsan Kaynakları Yönetimi yaklaşımı Şekil-1'de
görüldüğü gibi, İnsan Kaynakları Yönetimi'nin temel fonksiyonları, alt
fonksiyonları ile birlikte incelenmiştir. Ayrıca şekilde,
"Küreselleşme-Dışsal Etkiler-Yasalar-Endüstri İlişkilerii ve Yönetim
Uygulamaları gibi İnsan Kaynakları Yönetimi'nin şekillenmesinde etkisi bulunan
konular yer almaktadır.
İnsan kaynağını, örgütün hedef ve amaçları
doğrultusunda verimli ve etkili bir şekilde kullanma amacına hizmet eden İKY,
işgörenlerin ihtiyaçlarının karşılanması ve mesleki bakımdan gelişmelerinin
sağlanması gibi sorumlulukları da yüklenmektedir . İnsan Kaynakları
Yöneticiliği, günümüzde heyecan verici, dinamik bir meslektir. Bu mesleğin
karmaşıklığı ve yaşamsal önemi, İnsan Kaynakları Yöneticisi'nden çok şey bekler
. İnsan Kaynakları Yöneticileri, dünyadaki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler
içindeki yerlerini araştıran ve gören yöneticiler olacaktır. Bu konularda karar
mercii olan üst yönetimleri aydınlatan, yönlendiren, ikna eden, değişim plan ve
stratejilerini önceden ve zamanında belirleyip uygulayabilen, rakiplerinin
üstünlüklerini onların yönetim felsefelerinde arayabilen tipte yöneticiler bu
yönetim modellerinin yönetici tipleri olacaktır9.
İnsan Kaynakları Departmanı ile Personel Departmanı
arasında oldukça ciddi farklar bulunmasına karşın bu iki kavram birbiriyle
sıkça karıştırılmaktadır. Personel Departmanı, organizasyonlarda yer alan insan
kaynaklarının günlük yönetimiyle ilgili aktiviteleri içerirken, insan
kaynakları yönetimi, insan kaynaklarının stratejik planlamasını ve yönetimini
kapsar10. Diğer bir anlatımla, işletme stratejisinin belirlenmesi, uygulanması
ve denetlenmesi11 gibi konularda faaliyetleri bulunan İnsan Kaynakları
Departmanına karşın Personel Departmanı, sadece bireye ait bir takım işlemlerin
yapıldığı bir birim olmaktan ileri gidememiştir.
Tablo-2'de
İnsan Kaynakları Yaklaşımı ile Personel Yönetimi Yaklaşımları arasındaki
farklar sistematik olarak incelenmiştir.
Tablo-2
İnsan
Kaynakları Yönetimi ve Personel Yönetimi Arasındakı Farklar
Konular Personel Yönetimi İnsan Kaynakları Yönetimi
Çalışanlarla İlişkiler Muhalefetçi Geliştirici ve İşbirliği içinde
Oryantasyon Zaman zaman tepkisel İş odaklı
Çalışanlarla İlişkiler Muhalefetçi Geliştirici ve İşbirliği içinde
Oryantasyon Zaman zaman tepkisel İş odaklı
Organizasyon Ayrı bir fonksiyon Birleşik bir
fonksiyon
Müşteri Yönetim Yönetim ve çalışanlar
Müşteri Yönetim Yönetim ve çalışanlar
Değerler Emir-eşlik uyumu Müşteri ve problem odaklı
Uzmanların Rolü Düzenleyici ve kayıt tutucu Problemleri anlayıp uygun çözüm üreten
Uzmanların Rolü Düzenleyici ve kayıt tutucu Problemleri anlayıp uygun çözüm üreten
Genel Çıktı Bölümsel düşünce ve hareket Farklı
düzeydeki insan kaynaklarını işlet-menin ihtiyaçlarıyla birleştirmel
Kaynak: Michael Armstrong,
Human Resources Management Strategy&Action, Clays Ltd., !992, s.175,
Aktaran: Serpil Aytaç, İnsan Kaynakları Yönetimi'nde Kariyer Anlayışı ve Bir
Uygulama, yayınlanmamış Doçentlik Tezi, 1996, s.11.
Dünyada yaşanan küreselleşme akımına bağlı olarak,
İKY, Türkiye'de de uygulanmaya başlanmıştır. Ancak gerçek anlamda İKY
uygulamalarına, birkaç holding ve çok uluslu şirketlerin ülkemizde kurulu olan
işletmelerinde rastlanmaktadır. Ülkemizde de İnsan Kaynakları Departmanı ile
Personel Departmanı karıştırılmaktadır. Personel Departmanları pekçok
işletmemizde nitelik ve nicelik olarak değişikliğe uğramadan İnsan Kaynakları
Departmanına dönüştürülmüştür. Oysa, İKY'nin rolü, çalışanların motivasyonunu
ve verimin yükseltecek bir ortamın yaratılması ve bu ortamın korunup
geliştirilmesi için gerekli politikaları ve teknik bilgiyi sağlamaktır12 .
Sonuç olarak, İnsan Kaynakları Yönetimi, üretim ilişkilerinde insan kaynağının
önemini vurgulayan, üretim sürecinde işin sosyal boyutunu yeniden organize eden
21. yüzyıla damgasını vurması beklenen yeni yönetim tekniği olarak karşımıza
çıkmaktadır.
KAYNAK KİTAPLAR
Mesleki Egitim-Uluslararasi
Calisma Burosu-Ankara-1987 Çagdas Personel Yonetimi-Dogan
Canman-TODAIE-1995 Kamu ve Ozel Kesimde Personel
Yonetimi-Halil Can/Ahmet Akgun/Sahin Kavuncubasi-Siyasal Kitabevi-1995 Yonetim ve Organizasyon-Ismail Efil-Bursa-1989 Isletmelerde Kisi Degerlendirmede Psikoteknik-Ilhan Erdogan-Istanbul Isletme Fakultesi-1990 Calisanlarin Is Doyumu Uzerine Bir Inceleme-Gulten
Incir-MPM-1990 Yonetici Egitimi-Omer
Peker-TODAIE-1994 Insan Muhendisligi-Nuvit
Oskay-Fahrettin Telseren Yayinlari-1994 Kapitalizmin
Gelecegi-Lester Thurow-Sabah Kitaplari-1997 Yoneticilik
Dersleri-Mustafa Ozel-Iz Yayinlari-1996 Personel
Yonetimi-Ceyhan Aldemir/Alpay Ataol/Gonul Budak Zirveye
Goturen Yol Yonetim-Nurullah Genc-Timas Yayinlari-1994 Personel Secimi ve Basari Degerlendirme-Ilhan
Erdogan-Istanbul Universitesi Yayinlari-1991 Yeni
Gercekler-Peter Drucker-Is Bankasi Yayinlari-1994 Çagdas Orgutlerde Insan Kaynaginin Onemi-Aytac
Acikalin-Pegem Yayinlari No:7-1996 Cok Uluslu Sirketler
ve Insan Kaynagi Yonetimi-Gulten Kutal/Ali Riza Buyukuslu-Der
Yayinlari-1996 Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelisme-Husnu
Erkan-Turkiye Is Bankasi Yayinlari-1994 Rekabet Ustu-Edward
De Bono-Remzi Kitabevi-1996 Yonetim Uygulamasi-Peter
Drucker-Inkilap Kitabevi-1996 Etkili Insanlarin 7
Alikanligi-Stephen Covey-Varlik Yayinlari-1996 Global
Paradoks-John Naisbitt-Sabah Kitaplari-1994 Yeni
Bir Uygarlik Yaratmak-Alvin ve Heidi Toffler-Inkilap Kitabevi-1996 Basarili Egitim Programlari-Kay Tytler Abella-Oteki
Yayinevi-1994 Megatrends 2000-John
Naisnitt/Patricia Aburdene/Form Yayinlari-1990 Cagdas
Yonetim Kavramlari Ve Kalkinma Modelleri-Bengt Karlof-Inkilap
Kitabevi-1993 Meslek Intihari-Donald W.
Cole-Ilgi Yayincilik-1989 Ucuncu Dalga-Alvin
Toffler-Altin Kitaplar Kitabevi-1981 Isletme
Yonetiminde Egitim ve Gelistirme-Erdogan Taskin-Der Yayinlari-1993 Yeni Gucler Yeni Soklar-Alvin Toffler-Altin Kitaplar-1992
Strateji Bir Devrimdir-Gary Hamel-Istanbul
Konferans Metni-Capital Yonetim Dizisi-2 Besinci
Disiplin-Peter Senge-Yapi Kredi Yayinlari-1996 Rekabet
Dersleri-Michael Porter-Capital Yonetim Dizisi-3 Is Dunyasinin Yeni Gozdesi Benchmarking-Capital&Arthur Andersen-Ekim
1997
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder