1* Zamanın ne büyük bir değer olduğunu ona
öğretmeliyiz.
.Lütfen
şunları bir düşünün.
Günde 5 dakika yılda
30 saat,
Günde 1 saat yılda
15 gün eder.
Bir gecede 8 saat uyku
yılda 4 ay uyumak demektir.
“Basit bir insan zamanı nasıl
öldüreceğini,değerli bir insan nasıl kazanacağını düşünür.”
SCHOPENHAVER
“Zaman,
istesek de istemesek de geçmesiyle
sonuçlarından sorumlu olacağımız bir kaynaktır.”
“
Günün her saatini dün olduğundan daha iyi olabilmek için kullanmalısın.
Victor PAUCHET
“Zaman; sessiz bir testeredir.”
Immanuel KANT
2*Sürekli
kendini geliştiren bir insan olmasını sağlamalıyız.
( Bilgilerimize güvenme yerine , kimseyi
küçümsemeden herkesten almamız gereken birikimlerin bulunduğu bilincini) onlara
çok iyi anlatmalıyız.
Herkes neyi ne kadar bildiğinin şuurunda olmalıdır. Bizim
toplumumuzda azıcık bir şey bilen, her şeyi bildiğini iddia eder ve her konuda
yorum yapmaya, akıl yürütmeye kalkar.
“ Bildiğimizi zannetmemiz , öğrenmemizin en
büyük düşmanı olmuştur.”
Mark TWAIN
“Anlamak istemeyene hiç bir şey öğretemem.”
KONFÜÇYUS
“Bireyi geliştirmeksizin daha iyi bir dünya
kuramayız.”
Madame CURIE
“En iyisi gençlerde öğrenme hevesini ve
sevgisini uyandırmaktır. Yoksa kitap yüklü eşek yaparız onları. Kırbaç zoruyla
bilim dolu çanta taşıyorlar onlar. Oysa bilimi evimizde saklamak
yetmez,evlenmek gerek onunla.”
MONTAIGNE
“Bir şey bildiğimi biliyorum; o da hiç
bir şey bilmediğimdir.”
SOKRATES
3*Ona hedef ve gaye aşılamalıyız.
Yoksa çalışmaz.
”Başarılı olanlar
nereye gittiklerini bilenlerdir.”
Mark CAINE
“Amaçsız bir insan dümensiz bir gemiye
benzer.”
Thomas
CARLYLE
4* Onlara sadece sözlerimizle değil
davranışlarımızla da örnek olmalıyız. Söylenen ve yapılan bir olmazsa güven
kaybolur.
“Nasihat etmek kolay, örnek olmak zordur.”
La
ROCHEFAUCAULD
”Verdiği öğütleri kendi de tutan en
muhterem insandır.”
SHAEKSPEARE
“Çocuklar öğütlere kulaklarını
kapatır,ama örneklere gözlerini açarlar.”
Peter BURWASH
“İyi bir örnek, insanları yola getirmek için
en iyi metot değildir, tek çaredir.
Albert
SCHWEITZER
“
Çocuklar tenkitlerden ziyade modellere muhtaçtırlar .”
JOUBERT
“İnsanları düzeltebilmemiz için önce kendimizi
düzeltmemiz gerekir.”
HZ:ÖMER
“En iyi nasihat iyi örnek olmaktır.”
MALCOLM
5* Onlara şahsiyet kazandırmalısınız.
“Çocuklara yetişkin muamelesi
yapınız, fakat onlardan yetişkin gibi davranmalarını beklemeyiniz.”
R.Rowel DAWEE
Şahsiyet kazandırmak için.
1-Onları
kesinlikle başkalarının yanında aşağılamayınız.
2-Yanlarına girince selam veriniz.
3-Kendilerine bir şeyler ayırarak,”bu eşyalar
( veya bu vazife ) senindir, bunlardan sen mesulsün” deyin. Yani onlara
sorumluluk verin.
4-Büyüklere yapıldığı gibi, sık sık hatırını
sorun.
5-Hastalanınca mutlaka arayın,hastalığı ile
ilgilenin.
6-Dertlerini sorun,varsa çözüm ile ilgilenin.
Çözümü mümkünse ertelemeyin. Çünkü,o an için onun en büyük meselesi o dur.
7-Özel günlerinde,küçük bile olsa hediye alın.
8-Onları şımartmayın.
“Hayata, dayanıksız ve hercai insanlar vermek
istemiyorsanız çocuğu şımartmayınız.
9-Onları dövmeyin.
“Hayata,
sevgisiz ve güvensiz insanlar vermek istemiyorsanız çocuğu dövmeyiniz.”
6* Onlara okuma alışkanlığı kazandırmalıyız.
“Kurnaz insanlar okumayı küçümser,basit
insanlar ona hayran olur,akıllı insanlar da ondan yararlanır.”
Francis BACON
“İnsanın hayvaniyeti yemekle,insaniyeti
de okumakla olur.”
Namık KEMAL
“Okuma zevkini öğrenen,mesut insandır.”
Con HERSEL
“Okumasını bilirsen her insanın bir
kitap olduğunu görürsün.”
W. E. CHANNING
“Her yer,her zaman ve her türlü
ortam,okumaya müsaittir,okumak için hiç bir engel yoktur. Okumak için “zamanım
yok”,”fırsat bulamıyorum”…diyen kimse, zamanı kullanmayı bilmeyen ve ömrünü boş
şeylerle heder eden kimsedir.”
Ekrem SAĞIROĞLU
“Okumak için kendi kendimizden zaman
çalmalıyız.”
Prof. Dr. İsmail L. ÇAKAN
“Okumayı öğrenmek sanatların en
zorudur.”
GOETHE
“İyi bir lider,kitapsız yaşayamaz.”
Thomas
JEFFERSON
7* Yerine alternatifini koymadan yasak getirmemeliyiz. Çünkü
yapılmasını doğru bulmadığımız şeyleri kesin bir dille menetmek çözüm değildir.
Niçin yapılmaması gerektiğini ona mantıki ve hissi delillerle izah
etmeliyiz. Yoksa insanlar men edildikleri şeylere karşı daha fazla
isteklidirler. İnsanları yanlışlarından vazgeçirmek için, onlara daha iyi bir
alternatif sunmak lazım.
BİR HİKAYE
Fakir bir kız çocuğu, yere
atılmış bir şekeri görür. Hemen onu alıp ağzına götürürken, oradan geçen birisi
durumu görür, koşar. “At onu yere, pistir, hasta olacaksın!’ Derse de çocuk
şekere daha fazla sarılır. Adam bir anda ne yapılması gerektiğini anlar. Hemen
orada bulunan bir şekerci dükkanına dalar, bir çikolata alarak kıza uzatır ve
“al bunu ye, at o şekeri yere” der. Çocuk hiç duraklamadan şekeri fırlatır ve
çikolatayı alır; adama sevinç dolu gözlerle bakar.
8* Onlar için mükemmel bir çevre oluşturmalıyız.
Topluluğun
eritme gücü vardır. Topluluk (toplum, kitle) insana kendi rengini verir.
İnsanlar iyi yada kötü alışkanlıkların çoğunu topluluk içinde kazanırlar.
Öyleyse dostlarınızı; içinde yer alacağınız topluluğu seçmek, büyük ölçüde
hayatınızı seçmek manasına gelir.
9*Onun iyi huy ve kabiliyetlerini geliştirmeliyiz.
Bunun için de;
1- Gördüğünüz en
küçük kabiliyeti taktir ediniz. Ve bunu samimiyetle sevinçle ve yapınız.
2- Karşınızdaki
kimsede ortaya çıkarmak istediğiniz meziyeti onda varmış gibi gösteriniz ve
buna inandırınız. Yanıldığınızı göstermemek için bütün gayretiyle çalıştığını
göreceksiniz.
“Namuslu ve dürüst sayılan bir insan, kendini
namuslu ve dürüst göstermek için her şeyi
yapar.”
THOMAS
10* Aradığı bilgiye nasıl
ulaşabileceğini öğretmeliyiz.
Hangi bilgiyi veya neyi, nerede,
nasıl elde edeceğini öğrenmeli. Bunu yaşantısında uygulayabilmeli.
11* Değerli insanların farkına varıp, onlardan istifade etmesini
öğretmeliyiz.
Her işi ehline sormalı, ehil kişilere iş vermeli ve onların sözlerine
değer vermelidir.
“ Bir
kör bir başka köre yol gösterirse ikisi de çukura yuvarlanır.”
Matthew HENRY
12* Ezbere bilgi sahibi olma yerine,
kulağa ve göze gelen bilgiyi sorgulama yollarını öğretmeliyiz. mü sahip
olduğunuz bilgiler kimlerin Çünkü; önemli olan
bilgimizin miktarı değil kalitesidir. Kalite ürünün ihtiyaca uygunluk
derecesidir. Hiç düşündünüz hangi ihtiyacını giderir? Ne kadar çok bildiğiniz
değil, bildiklerinizin ne işe yaradığı önemlidir.
Bilgi çağının insanları bizim gibi
bilgi öğrenen değil; bilginin nasıl üretildiğini, nasıl kullanabileceğini ve
bilgiye nasıl ulaşabileceğini öğrenen kişiler olacaktır.
Bir
şeyi dinlerken veya okurken en az şu üç soru zihinden geçmelidir:
1.
Bu
bilgi faydalı mı ? Özü nedir ?
2.
Evet
ise nerede , nasıl ?
3.
Kullanılabilir
veya uygulanılabilir bir bilgi mi ? En önemli bilgi; bilginin nasıl kullanılabileceğini bilmektir. Bilgiyi
kullanma sanatını öğrenin. Beyninizi bilgiyi taşımak için değil, işlemek için
kullanın. (Ajanda sf. 69)
13- Eleştirel
bakış açısına sahip olmasını sağlamalıyız.
14- Onu Etkin
düşünen insan kılmalıyız
Etkin düşünen insan, ne zaman ve
nerede, hangi tür düşünmenin gerektiğini bilir ve onu yapabilme gayret ve
gücünü kendinde hisseder.
Bu bahsedilen zihni kapasitelerin ve
vasıfların hepsine birden sahip olmak çok zordur. Fakat bunların hepsi bir
ekipte bulunabilir. O açıdan herkes kendi kabiliyetlerini diğerlerinin
kabiliyetleriyle birleştirerek daha güçlü olmanın yollarını açacak, sosyal
davranışları ve eğitimi kazanmalıdır. Yine herkes düşünmenin bir ekip işi
olduğunu unutmamalıdır. Etkin düşünen bir adam analizde, sentezde ve birşeyin
değerini anlamada ve belirlemede, tecrübe sahibi olan kimsedir. O, ne zaman,
nasıl zihni kabiliyetlerini kullanacağını bilir. O, yeni fikirlere ve
düşüncelere açıktır. İlgi sahası geniştir ve diğer kimselerin bazı düşünce
kabiliyetlerinde ve özelleştirmiş bilgi kümelerinde, kendini aydınlatıp
zenginleştireceklerini bilecek kadar da mütevazı ve alçak gönüllüdür. Bu yüzden
etkin düşünebilen kişi doğruyu araştırmada, kendi zihnini diğerininkinin yanına
koyarak birlikte çalışır.
Nasıl sağlanır? Kendini
geliştirmenin temel esası insanın kendisini bilmesi ve tanımasıdır.
İnsan kendi kapasitesinin farkında olmalıdır. Hangi vasıflarda 4, hangi
vasıflarda 5 yıldızlıdır.
İnsan, düşünürken veya karar
verirken, sahip olduğu kötü tutum ve alışkanlıkları da yazmalıdır. Örneğin,
hatalı varsayımlar yapma, hemen sonuçlara geçme, aceleci olma, uygun şekilde
dinlememe gibi özellikleri varsa bunun farkında olmalıdır. İnsan doğru ve etkin
düşünmeyi ve karar vermeyi bu konuda iyi olan insanların yanında çalışarak
öğrenebilir.
14- Sorumluluk
bilinci kazandırmalıyız.
“Vazife duygusu en büyük terbiyeci güçtür.”
Albert SCHWEITZER
“ Yüklendiğimiz vazife ne kadar zahmetli
olursa, ruhumuzu o nispette eğitir ve yüceltir.”
Andre GIDE

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder