Her 100
çocuktan en az ikisinin üstün yeteneklere ve hünerlere sahip oldugu
bilinmektedir. Eflatun, bu çocuklari "Altin Çocuklar" diye
adlandirir.
Üstün
yetenekli çocuklarin en önemli özelligi, ögrenme hizlaridir. Bu tür çocuklar,
digerlerine göre daha erken yasta konusma, okuma ve yazmayi ögrenirler. Doymak
bilmez meraklariyla sürekli yeni seyler ögrenme azmi tasirlar. Eger anne
babalari, ögretmenleri ve arkadaslari, bu çocuklara gerekli ilgiyi gösterir,
sabirla onlari dinler ve motive ederlerse, ruhi krizlere düsmeden kendilerinden
beklenen performansi gösterirler. Aksi takdirde ilgisizlik, hor görülme ve
baski gibi sebepler yüzünden yetenekleri körelir.
Üstün
yetenekli çocuklarin yaklasik yarisi, okula gitmeden önce okumayi ögrenmekte,
bagimsiz olarak çalismaya ve arastirmaya da daha erken yasta baslamaktadirlar.
Bitip tükenme bilmeyen enerjileri sebebiyle yanlis olarak bazen kendilerinin
hiperaktif oldugu söylenmektedir. Görev ve problemleri organizeli, hedefli ve verimli
bir sekilde ele alarak çözerler. Ögrenme, arastirma ve kesfetme konusunda fitri
motivasyonlari mevcuttur.
Bu
çocuklar, genellikle kendilerini yasitlariyla ayni seviyede görmezler. Bir
kismi tecrit edilmislik veya bir köseye itilmislik hissine kapilirlar. Içine
kapanikliklari sebebiyle arkadas sayilari birkaçi geçmeyebilir. Okullardaki
dersler onlari sikabilir. Bunlardan bazilari, yasitlariyla birlikte olabilmek
için yeteri kadar basarili olmak istemeyebilir. Eger duygulari beslenmezse,
toplum disinda kalabilir, hatta suça meyilli hale gelebilirler.
Yetiskinler,
bu çocuklarin özel ihtiyaçlarini farkedip potansiyellerini
degerlendirebilmeleri için onlara yardimci olmalidirlar.
Üstün
yetenekli çocuklar, birbirleriyle çok etkili ve verimli bir iletisim
kurabilmekte, böylelikle anlasilmaz olma sikintisindan bir derece
kurtulmaktadirlar. Dolayisiyla bu çocuklarin katildiklari ortak proje ve
programlarin önemi büyüktür.
Tecrübesiz
anne, babalarin evdeki üstün yetenekli ve hünerli çocuklariyla ilgilenmesi hiç
de kolay olmaz. Özellikle okul öncesi dönemde böyle bir ebeveyn, yardima ve
rehberlige muhtaçtir. Bu baglamda ailelerin birbirlerine destek olmalari ve
tecrübe aktarimi da ihmal edilmemelidir.
Üstün
yetenekli bir çocugun yetismesindeki kilit nokta saygidir; farkliligina saygi,
fikirlerine saygi, hayallerine saygi. Kabiliyetlerin yesermesi için özel
müfredatlar, yazilimlar ve programlar yaninda huzurlu, emin ve sicak bir aile
ve okul ortami da gereklidir.
Cosmicus
Vakfi, "Altin Çocuklar Projesi"yle bu tür üstün yetenekli çocuklari
tespit edecektir. Bunun için de anne-babalar ve ögretmenlerle irtibat kurulacak
zeka, akademik kabiliyet, yaraticilik, kisilik, sanatsal yetenek ve liderlik
testlerinden yararlanilacaktir. Daha sonra mentorlar, multimedya destekli
egitim yardimiyla bu çocuklarin yeteneklerinin gelisimine yardimci olacaktir.
Amaçlar
·
Üstün yetenekli çocuklarin egitimleri için gerekli ihtiyaçlarin egitimciler,
ebevenyler ve toplum tarafindan dikkate alinmasi ve karsilanmasini saglamak
· Bu çocuklarin yeteneklerini gelistirmeleri için ortamlar olusturmak
· Kendi yetenek, davranis ve amaçlarini anlamalari için yardimci olmak
· Ebeveynler ve egitimcilere danismanlik hizmeti sunmak
· Bu çocuklarin egitimiyle ilgili politikalari desteklemek
· Üstün yetenekli çocuklarla ilgili bir uzmanlik merkezi haline gelmek
· Hizla degisen bir dünyadaki gelismelere ayak uydurmalarina yardimci olmak
· Bu çocuklarin yeteneklerini gelistirmeleri için ortamlar olusturmak
· Kendi yetenek, davranis ve amaçlarini anlamalari için yardimci olmak
· Ebeveynler ve egitimcilere danismanlik hizmeti sunmak
· Bu çocuklarin egitimiyle ilgili politikalari desteklemek
· Üstün yetenekli çocuklarla ilgili bir uzmanlik merkezi haline gelmek
· Hizla degisen bir dünyadaki gelismelere ayak uydurmalarina yardimci olmak
Sonuçlar
·
Üstün yetenekli 12 cocugun tespit edilmesi
· Bu cocuklarin velilerinin, onlara daha cok imkan saglamalari konusunda ikna edilmeleri
· Cocuklarin yaratici düsünce, liderlik, psikomotor ve sanat yeteneklerinin gelistirilmesi
· Cocuklarin ve ailelerin kendi aralarinda fikir alisverisi yaparak birbirlerine destek olmalari
· Konferans, yayin ve basin bildirileriyle kamuoyunun bu konuya dikkatinin cekilmesi
· Bu cocuklarin velilerinin, onlara daha cok imkan saglamalari konusunda ikna edilmeleri
· Cocuklarin yaratici düsünce, liderlik, psikomotor ve sanat yeteneklerinin gelistirilmesi
· Cocuklarin ve ailelerin kendi aralarinda fikir alisverisi yaparak birbirlerine destek olmalari
· Konferans, yayin ve basin bildirileriyle kamuoyunun bu konuya dikkatinin cekilmesi
Hedef Grup
6-12
yaslar arasindaki üstün yetenekli cocuklar
Faaliyetler
·
Mentorlar icin hizmetici egitim
· Multimedya destekli egitim
· Üstün yetenekli cocuklarin egitimiyle ilgilenen diger kurumlarla irtibat
· Dokumantasyon merkezi olusturma
· Internet araciligiyla cocuklarin üstün yetenekli akranlariyle tanismasi ve yazismasi
· Web sayfasi hazirlanmasi
· Müzik dersleri
· Müze ziyaretleri
· Üstün yetenekli cocuklarin velileri ve ilgili yetiskinler icin bir konferans
· Multimedya destekli egitim
· Üstün yetenekli cocuklarin egitimiyle ilgilenen diger kurumlarla irtibat
· Dokumantasyon merkezi olusturma
· Internet araciligiyla cocuklarin üstün yetenekli akranlariyle tanismasi ve yazismasi
· Web sayfasi hazirlanmasi
· Müzik dersleri
· Müze ziyaretleri
· Üstün yetenekli cocuklarin velileri ve ilgili yetiskinler icin bir konferans
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder