ETİK KURALLAR
TEMEL İLKELER
PDR elemanlarının benimsemeleri gereken başlıca ilkeler;
(1) yetkinlik, (2) dürüstlük, (3)
duyarlı ve saygılı olma, (4) bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlılık, (5)
sosyal sorumluluk, (6) mesleki ve bilimsel sorumluluk olmak üzere altı madde
olarak belirlenmiştir.
1. Yetkinlik ( yeterlilik, ehliyet )
PDR elemanları hizmetlerini en üst düzeyde yeterlilikte
yürütmeyi amaçlarlar. Uzmanlık alanlarının, yetkilerinin sınırlarını bilirler.
Yalnızca eğitim düzeylerinin ve formasyonlarının elverdiği hizmetleri yaparlar,
özel bir durumla karşılaştıklarında varolan bilimsel, mesleki ve teknik
kaynakların ışığında ve danışanların iyilik ve çıkarları doğrultusunda en
isabetli kararları, en uygun önlemleri almaya çalışırlar. PDR elemanları;
uzmanlıkları bakımından bilimsel ve mesleksel düzeylerini yükseltmeye,
bilgilerini sürekli olarak yenilemeye ve yaşamları boyunca kendilerini özgün
uzmanlık alanlarında yetiştirmeye çalışırlar. Bunun için gerekli her tür
bilimsel, mesleksel, teknik ve idari kaynaklardan yararlanırlar.
2. Dürüstlük
PDR elemanları; kişilerarası ilişkilerinde, bilimsel ve
mesleki çalışmalarında, özellikle danışma sürecinde dürüstlüğü, doğruluğu
gerçekçiliği ön plana alırlar. Doğru olmayan beyanlarda bulunmazlar.
Kendilerini tanıtırken, eğitimlerinden, araştırmalarından ve mesleki
niteliklerinden söz ederken yanlış ya da abartılı ifadeler kullanmazlar.
Psikolojik danışman; kendi duyuş ve inançlarının, değerler sisteminin ve
gereksinimlerinin, zayıf ya da eksik yanlarının farkında olmaya çalışır.
Bunların mesleki çalışmalarına nasıl yansıyabileceğinin farkındadır. Özü sözü,
içi dışı birdir, yani duyuş ve düşünceleri ile davranış ve sözleri birbirini
tutar. Özellikle danışanları ile saydam ilişkiler kurmayı amaçlar.
3. Duyarlılık ve Hoşgörü
PDR elemanları; meslek ilişkilerinde, özellikle de
danışanlarına karşı duyarlı ve kabul edicidirler. İnsan ilişkilerinde anlayışın
her kapıyı açan bir anahtar olduğunu bilirler. Ancak, yalnızca duyarlı olmanın
yeterli olmadığını, meslektaşları ve danışanların kişilik haklarına ve
onurlarına saygılı olmanın önemini de kavramışlardır. İnsanın dünyada en
değerli varlık olduğunun bilincindedirler. Kişinin kendi problemlerini çözme
gücüne güvenirler, kendi kararlarını kendi verme ( self determination ) özgürlüğüne
içten inanırlar. Bazen idari veya hukuki zorluklara yol açsa bile,
danışanlarına ait gizli bilgileri korumak ve insanlara verilebilecek zararları
önlemek ya da en aza indirmek için her çareye başvururlar, yapabilecekleri her
şeyi yaparlar.
4. Bireysel ve Kültürel Farklılıklara Duyarlılık
PDR elemanları; toplumda değişik kesimlerin ihtiyaç ve
sorunlarının farkında olmaya ve çalışmalarında kullandıkları yöntem ve
teknikleri onların ihtiyaçlarına göre uyarlamaya çalışırlar. Bu arada yaş,
cins, din, dil, sosyo-ekonomik statü, değişik gruplara ait olma gibi bireysel
ve kültürel farklılıkların, verecekleri hizmeti olumsuz olarak etkilememesine
dikkat ederler. Danışanlar; kadın – erkek, köylü – kentli, zengin – fakir
olabilirler. Danışmandan çok farklı düşünce ve ideolojilere, inanç ve değerlere
sahip olabilirler. Bu gibi durumlarda, danışmanlar ayrım yapmaksızın hizmet
vermeye çalışırlar. Bu hususlarda önyargılı olanlara, ne bilinçli olarak
katılarak taraf tutarlar, ne de onları eleştiririler ve tartışmaya girişirler.
Danışmanlar kendilerine başvuran herkese karşı kabul edicidirler ve onlara
anlayış göstererek hizmet verirler.
5. Toplumsal Duyarlılık
PDR; temelde insana yönelik bir hizmetler bütünüdür. Bu
bakımdan bu alanda verilen hizmetlerin doğası gereği, danışmanların da birincil
görevi ve sorumluluğu, insana yöneliktir. Toplumun giderek karmaşıklaşan yaşam
koşulları içinde kişilerin yolunu bulmasına, kendisini gerçekleştirmesine
yardımcı olmaya çalışırlar.
Ancak birey toplumdan soyutlanamaz. Zira kişiler ve toplum
birbirinden ayrılması olanaksız tek bir gerçeğin iki yüzü gibidir. Toplum
bireylerden oluşur ve onların iyiliği için vardır. İnsan da ancak toplum içinde
yaşayabilir ve kendini gerçekleştirebilir. Bunlardan birine yapılan yardım
ötekine yansır. Bu bakımdan PDR elemanları, topluma olan bilimsel ve mesleki
sorumluluklarının bilincindedirler, bireylere hizmet verirken çoğunluğun
haklarını gözetirler. Toplumun yararı için bilgilerini medya yoluyla halka
yayarlar. Toplumsal felaketlere yol açan olayların psikolojik nedenlerini
belirlemeye ve bunların sonuçlarını en aza indirmeye çalışırlar. Danışmanlar
hizmetlerinin kötü amaçlar için kullanılmasını engellerler. Aynı zamanda yasama
organları ile işbirliği yaparak, halkın ve danışanların yararına olacak sosyal
politikaların ve kanunların oluşturulmasında rol alırlar. Zamanlarının bir
kısmını kişisel ya da maddi çıkar gözetmeksizin, mesleki çıkarlar için
harcarlar.
6. Mesleki ve Bilimsel Sorumluluk
PDR elemanları; etik davranış standartlarına bağlı olmayı,
görev ve rollerini iyice kavrayıp bunlara uygun davranma sorumluluğunu
yüklenmişlerdir. Hizmet verdikleri kişilerin iyilikleri ve menfaatleri
doğrultusunda ilgili kurumlarla işbirliği yaparlar, onları bu alandaki başka
uzmanlara gönderirler. Danışmanlar, meslektaşlarının bilimsel ve mesleki etik
kural ve standartlara uygun davranıp davranmamaları ile de ilgilenirler.
Gereğinde, uygun olmayan davranışları engellemek için meslektaşları ile
istişari tartışmalara girişirler.
Etik standartlar
1. GENEL STANDARTLAR
Genel standartlar; bu dokümanda yer alan psikolojik
danışma, ölçme ve değerlendirme, müşavirlik hizmeti verme gibi PDR
elemanlarının tüm etkinlikleri için geçerlidir.
a)
Yetkinlik
Sınırları
PDR elemanları ancak eğitimini gördükleri, yeterince
gözetim altında uygulama yaparak gereken biçimde yetiştirildikleri uzmanlık
alanlarında hizmet verebilir, öğretim yapabilir ve araştırmaya girişebilirler.
Yeni uzmanlık alanları ya da yeni teknikler söz konusu olduğu zaman, ancak bu
özel alanlarda ehliyetli kişilerin gözetiminde gerekli çalışmaları yaptıktan ve
denetim altında yeterince uygulama yaptıktan sonra; bu alanlarda hizmet
vermeye, eğitim vermeye ya da araştırma yapmaya girişebilirler. Henüz
gelişmekte olan ve standartları kesin belirlenmemiş olan alan ve tekniklerde ise,
psikolojik danışman danışanlarını, öğrencilerini, birlikte çalıştıkları
meslektaşlarını korumak, onlara zarar vermemek içim gereken önlemleri almaya
özen gösterir.
b)
Uzmanlık
Alanlarında Sürekli Olarak Gelişme
Psikolojik danışma, ölçme ve değerlendirme, araştırma,
müşavirlik hizmeti verme gibi çeşitli alanlarda çalışan PDR elemanları; çağdaş
ve bilimsel mesleki bilgileri, kullanılan tekniklerdeki yenilikleri izlerler.
Meslek yaşamları boyunca bu alanlardaki bilgi ve becerilerini arttırmaya
çalışırlar.
c)
Bireysel
Farklılıklar
Yaş, cins, ırk, etnik köken, din, dil, sosyo – ekonomik
düzey, sakatlık durumları gibi bireysel ayrılıklar PDR çalışmalarını önemli
ölçüde etkileyebilir. PDR elemanları mesleki uygulamaları esnasında yaş, cins,
ırk, milli ya da etnik köken, din, özürlülük,, sosyo – ekonomik düzey
farklılıklarıyla karşılaşmaları durumunda ayrımcılık yapmazlar ve taraf
tutmazlar, herkese eşit olarak davranırlar.
d)
Toplumun
Değerlerine Törelerine Saygı
PDR elemanları mesleklerini uygularken, kendilerinkinden
farklı olsa bile, bulunduğu yörenin değer yargılarına, tutumlarına, kanılarına
ve törelerine duyarlı ve hoşgörülü davranırlar.
e)
Ücret
İlişkileri
Verilen PDR hizmetleri için ücretler saptanırken, hem
danışanların parasal durumu hem de bulunulan yörede bu tür hizmetlere uygulanan
ücretler dikkate alınır. Danışman, ödeme gücü düşük olan kişileri, benzeri
hizmetleri parasız ya da çok az bir ücretle sağlayan sosyal yardım ya da kamu
kuruluşlarına göndermeye yardımcı olur. Ancak, danışman danışana sağladığı
psikolojik hizmetler karşılığında mal mülk kabul etme ya da bir hizmet isteme
gibi bir takas anlaşmasına girişmez. Bu tür ilişkilerin çeşitli çatışmalara,
anlaşmazlıklarına ve sömürülere yol açabileceğini bilir.
f)
Duygusal
– Cinsel Yakınlık
PDR elemanları, danışanları ile duygusal – cinsel
ilişkilere girmez. Duygusal – cinsel olarak sözel ya da dokunsal davranışlarda
bulunmazlar. PDR elemanları; öğrencileri, danışanları, yardımcıları, araştırma
görevlileri gibi kendi sorumluluğu altında çalışan kimseler ile duygusal – cinsel
ilişkilere girmezler. Ancak danışmanlar cinsel tacize uğramış olanlara ya da
cinsel tacizde bulunanlara da diğer danışanlara gösterdikleri saygıyı
göstererek psikolojik danışma hizmeti sağlarlar. Ayrıca, bunların hakkında
okuldan atılma, mesleklerinde terfi ettirilmeme, işe alınmama gibi durumlar da
verilecek kararlara da katılmazlar.
g)
Başkalarına
Zarar Vermeme
PDR elemanları birlikte çalıştıkları kimseleri tedirgin
etmekten, yaşları, cinsiyetleri, milli ya da etnik kökenleri, sosyo – ekonomik
düzeyleri bakımından küçümsemekten kaçınırlar. Danışmanlar; öğrencilerine,
araştırma görevlilerine, danışanlarına ve birlikte çalıştığı kişilere zorluk
çıkartmaktan kaçınırlar ve önlenmemiş olan güçlükleri de hafifletmeye
çalışırlar.
h)
Gizli
Bilgiler
PDR elemanları her tür mesleki çalışmalarında
danışanlarına ilişkin olarak özel bilgileri korumak sorumluluğu taşırlar. Belli
bir güven ortamında edinilen bu tür bilgiler ancak danışmanın kendisi ve / veya
toplum için açık bir tehlike veya zarar söz konusu olduğunda gerekli önlemler
alındıktan sonra ve danışanların bilgisi dahilinde başkalarına iletebilir.
i)
Profesyonel
Kimlik
PDR elemanları; mesleki kimliklerini, çalıştıkları
kurumdaki statülerini ve bu kurumların amaç, işlev ve niteliklerini gerçekte
olduğu gibi tanıtırlar. Ait olmadıkları ve kendilerinin mesleki niteliklerinden
farklı bir mesleğin niteliklerine doğrudan ya da dolaylı olarak sahip olma
iddiasında bulunmazlar. Mesleki kimliklerinin ve niteliklerinin başkaları
tarafından yanlış değerlendirilmesi durumunda, bu yanlışlıkları düzeltmekle
yükümlüdürler.
2. Psikolojik Danışma İLİŞKİLERİ
Bu bölümde belirtilen maddeler hem bireysel hem de grupla
psikolojik danışma ilişkilerinde geçerlidir.
(1) Psikolojik
danışma ilişkisi ancak danışanın gönüllüğü ile mümkündür. Buna göre; danışan
danışma ilişkisine girip girmemekle serbesttir. Bu özgürlüğün mümkün olmadığı
durumlarda, danışman danışana bunun nedenlerini açıklamakla yükümlüdür.
(2) Danışma
süreci içerisinde danışman danışanın kişisel bütünlüğüne saygı göstererek onun
iyiliği ve huzuru için çalışmaktan sorumludur. Danışman aynı zamanda danışanı
grup etkileşiminden doğacak bedensel ve psikolojik incinmelerden korumak için
uygun önlemleri almakla yükümlüdür.
(3) Danışman,
danışma ilişkisinden elde edilen bilgi ve kayıtların saklanması, başkalarına
verilmesi ya da yok edilmesinde etik kurallara uygun davranır. Danışma ilişkisi
ile ilgili her türlü bilgi gizli tutulur. Grupla danışma oturumlarında da grup
üyelerinin ortaya attıkları kritik bilgilerin gizli tutulması esastır.
(4) Eğer
danışan aynı zamanda bir başka profesyonel kişi ile ilişkideyse, danışman o
kişi ile temas kurarak onun onayını almaksızın, bu bireyle danışma ilişkisine
girmez. Eğer danışma ilişkisi başladıktan sonra, danışanın bir başka danışma
ilişkisi içinde olduğunu öğrenirse, danışman diğer meslektaşının iznini alır,
ancak danışan diğer danışmanla ilişkiyi kesmek istemiyorsa danışman bu
danışanıyla ilişkisini sonlandırır.
(5) Danışanın
durumu gerek kendisi gerekse başkaları için açık ve yakın bir tehlike oluşturuyorsa, danışman bu
tehlikeyi önleyebilecek, mantığa uygun bir tedbir alır veya ilgililere bu
tehlikeyi bildirir. Bu durumda danışman diğer uzman kişilerle konsültasyon
yapabilir.
(6) Danışma
ilişkisi ile ilgili tüm kayıtlar ( görüşme notları, test verileri, yazışmalar,
bant kayıtları, elektronik veriler ve diğer dokümanlar ) danışanın çalışmakla
yükümlü olduğu kurumun malı değildir. Bunlar mesleki amaçlarla kullanılır ve
danışanın izni olmadan başkalarına açıklanamaz.
(7) Danışma
ilişkisinden elde edilen veriler danışman eğitimi veya araştırma amacıyla
kullanılacağı zaman, ilgili danışanın kimliği gizli tutulur.
(8) Danışman
danışana, danışma ilişkisinde iken veya bu ilişkiye başlamadan önce ilişkiyi
etkileyebilecek amaçlar, hedefler, teknikler, danışma sürecinin kuralları ve
sınırlılıkları hakkında bilgi verilir.
(9) Danışman
rüştünü tamamlamamış veya kendi başına karar veremeyecek durumdaki
danışanlarının çıkarlarını en iyi şekilde korur.
(10)
Danışman, danışanı ile ilgili olarak mesleki
açıdan yetkili olan diğer bir meslektaşı ile konsültasyon yapabilir.
(11)
Danışman kişisel ya da mesleki yetersizliği
yönünden danışana yardımcı olamayacağını anladığında ilişkiyi başlatmadan
sakınır ya da ilişkiyi keser. Bu gibi durumlarda danışman, danışanı uygun bir
uzmana yöneltir. Danışan önerilen uzmana gitmek istemezse, danışman ilişkiyi
sürdürmek zorunda değildir.
(12)
Danışman, kendisinin objektif olmasını
engelleyecek yönetim, denetim ya da değerlendirme ilişkisi içinde olduğu bir
kişi ile danışma ilişkisine girmez, bu durumda başka bir danışmana gönderir. Ancak
başka bir seçeneğin bulunmadığı durumlarda ve danışanın durumu mutlaka danışma
yardımı gerektiriyorsa, danışmanın bu ilişkiye girmesi düşünülebilir. Aynı
durum akraba ya da arkadaşla girilecek danışma ilişkileri için de geçerlidir.
(13)
Danışman, danışanla herhangi bir cinsel –
duygusal yakınlıktan kaçınır. Danışanla cinsel–duygusal yakınlık meslek
ahlakına aykırıdır.
(14)
Psikolojik danışma yardımı ile birlikte
bilgisayar kullanıldığı zaman danışan, (a) zihinsel, duygusal ve bedensel
açıdan bilgisayar çalışmasını yürüyecek kapasitede olmalı, (b) programın amacı
hakkında bilgilendirilmeli, (c) bilgisayar programı danışanın ihtiyacına uygun
olmalı ve (d) danışan bilgisayarı kullanırken, yanlış anlama ya da uygunsuz
kullanma gibi problemleri gidermek ve daha sonraki ihtiyaçları belirlemek için
izlenmelidir.
(15)
Bilgisayarda bilgi saklanacaksa, sadece hizmet
için gerekli olan bilgi saklanır. Saklanan bilgi, bu bilginin kullanıldığı iş
biter bitmez yok edilir. En iyi güvenlik yöntemleri kullanılarak bilgisayardaki
bilginin sadece danışma hizmetlerini vermekle görevli ve sorumlu personel
tarafından kullanılması sağlanır.
3. Ölçme ve Değerlendirme
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili maddeler gerek test
gerekse test dışı teknikleri kapsayacak şekilde yorumlanmalıdır.
(1) Testi
veren, testin uygulanmasından önce ve test sonrasında test ve testin amacı ile
sonuçlarının kesin olarak nerede kullanılacağı hakkında testi alana bilgi
verir. Test puanları yorumlanırken sosyo – ekonomik, etnik ve kültürel
faktörlerin test puanlarına etkisi dikkate alınır.
(2) Bir
danışana uygulanmak üzere test seçilirken testin geçerli, güvenilir ve danışan
için hem yasal hem de meslek ahlakı açısından uygun olmasına dikkat edilir.
(3) Testi
veren kişi, uygulanan testler ve sonuçları hakkında halka bilgi verirken, yanlış
iddia ve algılamaya neden olmayacak şekilde, doğru bilgi verir.
(4) Farklı
testleri uygulama, puanlama ve yorumlama için farklı yetenek ve hazırlığa
ihtiyaç vardır. Bu nedenle testi veren bu konuda kendi yetenek ve hazırlık
sınırlarını aşan işlere girişmez.
(5) Testler
standardize edilirken, belli standart koşullar sağlanmalıdır. Danışman aracın
standardize edildiği norm grubu içinde temsil edilmeyen bireylerin veya azınlık
grubu üyelerinin performansını değerlendirirken ve yorumlarken, son derece
dikkatli olmalıdır.
(6) Testlerin
posta aracılığıyla uygulanması gibi, yeterince kontrol edilemeyen bir uygulama,
meslek etiğine aykırıdır. Ancak kendi kendine uygulanıp puanlanabilecek ilgi
envanterleri gibi araçlar bu şekilde posta aracılığı ile kullanılabilir.
(7) Test
sonuçlarının geçerli olması için test güvenliğinin sağlanması gerekir. Test
materyallerinin daha önceden özel yetiştirme için verilmiş veya yayınlanmış
olması, testin sonuçlarını geçersiz kılar. Aynı zamanda, testi alan kişiye, en
iyi test sonuçlarının hangi koşullarda gerçekleşebileceği açıklanmalıdır.
(8) Eldeki
araçlara ait sınırlılıkların olması durumunda, danışman zaman zaman araçları
gözden geçirerek güncelleştirir veya bunları amaca uygun hale getirir.
(9) Testi
veren, bireye ve gruba ait test verilerini açıklarken yeterli yorumu yapar. Bu
yorum testi cevaplandıranın özel ilgi alanı ile ilişkili olarak yapılır.
(10)
Test sonuçlarına dayanarak karara verme
sorumluluğunu taşıyan uzman, eğitsel ve psikolojik ölçme araçları, geçerlik
ölçütleri ve testlerin araştırmalarda kullanılması gibi konular hakkında
yeterli bir anlayış ve bilgiye sahip olmalıdır.
(11)
Hakkında yeterli teknik bilgi bulunmayan
araştırma araçlarının sonuçları yorumlanırken dikkatli olunmalıdır. Bu gibi
araçların kullanılmasında özel bir amaç varsa, bu testi alana açıklanır.
(12)
Uzman, eski test sonuçlarının güncelliğini
kaybetmiş olabileceğini göz önünde bulundurarak, eski test sonuçlarına dayalı
olarak yorumlar yapmaz. Bir danışanla ilgili yorumları güncel test verilerine
dayandırır.
(13)
Yazar veya yayınlayıcının onayı ve izni olmadan,
yayınlanmış testlerin bazı kısımlarının değiştirilmesi, yeniden basılması ve
başkasına mal edilmesi engellenir.
(14)
Testlerin bilgisayar aracılığı ile
kullanılmasında testi verenin (a) yorumlama yaparken ölçülen kavram ve
kullanılan araçla ilgili olarak eğitilmiş olması, (b) uygulama ve puanlama
programlarının doğru sonuç verecek şekilde uygulanması sorumluluğunu taşıması
ve (c) kullanılan bilgisayar programının dağıtımı yapılmadan önce
yorumlamaların geçerliliğinin usulüne göre belirlendiğinden emin olması
gerekir.
4. araştırma ve yayın
Bu bölümde psikolojik danışmanların araştırma ve yayın
konusunda uymaları gereken etik ilkeler belirtilmiştir.
(1) PDR
elemanları araştırmalarını düzenleme, yürütme ve rapor etme sırasında, bilimsel
yeterlilik ve ahlak ilkeleri konusundaki standartlara uyarlar.
(2) PDR
elemanları araştırmalarını, sonuçların yanıltıcı olma olasılığını en alt
düzeyde tutacak şekilde planlarlar.
(3) PDR
elemanları araştırmaya katılan ve araştırmadan etkilenen insanların haklarının
korunmasından ve huzurlarının sağlanmasından sorumludurlar.
(4) Araştırma
için yanlış bilgi verme veya bilgi vermemenin gerekli olduğu durumlar dışında,
araştırmaya katılan kişiler araştırmanın amacından haberdar edilirler. Sözü
edilen durumlarda da, araştırma sonunda gerçek kendilerine açıklanır.
(5) Araştırmaya
katılanlar gönüllü olmalıdırlar. İstemeden araştırmaya katılma, sadece böyle
bir katılmanın araştırma için gerekli olduğu durumlarda ve kişiler üzerinde
hiçbir zararlı etkisinin olmayacağı gösterilebildiği zaman uygundur.
(6) Araştırma
sonuçları rapor edilirken, araştırma sonucuna veya verilerin yorumuna etki
edebilecek, araştırmacının bildiği tüm değişkenler ve koşullardan açıkça söz
edilir.
(7) PDR
elemanları, araştırmasını tekrar etmek veya çalışmasını incelemek isteyen ehliyetli
( yeterli ) diğer kişilere yardımcı olurlar.
(8) Araştırma
sonuçlarını rapor etmede veya orijinal verileri sağlamada, deneklerin
kimliklerinin gizli tutulması için gereken özen gösterilir. Ancak,
kimliklerinin açıklanmasında, deneklerin özel izni alındığı taktirde, bu
gizliliğe uyulmayabilir.
(9) Araştırmanın
yürütülmesi ve raporun yazılmasında psikolojik danışman, konu üzerinde daha
önce yapılmış çalışmalar hakkında bilgi toplar ve bunları kaynak olarak
gösterir, aynı zamanda telif haklarıyla ilgili kanunlara dikkat eder ve hak
eden herkese şeref payı verme ilkesine uygun davranır.
(10)
PDR elemanı mesleki veya bilimsel değeri
olduğuna karar verilen herhangi bir araştırma sonucunu meslektaşlarına aktarır.
(11)
Yayınlanacak yazısı olan uzmanlar aynı yazıyı
veya kapsam bakımından benzer bir yazıyı, aynı zamanda yazılmak üzere
incelenmesi için, birden fazla dergiye göndermezler.
(12)
PDR elemanı araştırmaya veya yayına önemli
katkısı bulunanlara yazar ortaklığı, teşekkür, dipnotlar veya diğer uygun
yollarla şeref payı verir.
(13)
PDR elemanları araştırma veya yayınlamada diğer
kişi veya kişilerle birlikte çalışmayı kabul etmişse, işe zamanında başlayıp
işin bitimine kadar ilgilenmek ve gerekli olan bilginin doğruluğunu ve
tamamlığı gibi konularda söz verildiği gibi işbirliği yapmak zorundadırlar.
(14)
Araştırmanın etiğe uygun olarak uygulanmasından
araştırma yürütücüsü sorumludur. Araştırma etkinliklerine katılan kişiler,
kendi paylarına düşeni yaparak etil kurallara uygun bir şekilde sorumluluğu
paylaşırlar.
5. müşavirlik ( konsültasyon )
Müşavirlik yapma, yardım edecek bir uzman ile kendi meslek
çalışmalarında yardıma ihtiyacı olan kişi, grup ya da kurum arasında gönüllü
bir yardım ilişkisidir. Bu ilişkide müşavir ( consultant ), yardım isteyenlerin
mevcut ya da olası problemlerinin çözümüne yardım sağlamaktadır.
(1) Müşavir
olarak görevi kabul eden bir uzman, müşavirlik yapacağı kişi ve kurumlarla
ilgili bir değişikliği içeren yardım ilişkisine girerken; kendi değerleri,
bilgi, beceri ve ihtiyaçları hakkında bilinçlidir ve ilişkisinde kişi ya da
kişilerden çok, çözülecek sorunun kendisine odaklaşır.
(2) Müşavir
ve yardım isteyen kişi arasında mevcut problemin tanımlanması, amaçlanan
değişiklik ve önerilen çözüm yolları ile, ilgili anlayış ve uyuşmanın olması
gerekir.
(3) Müşavirlik
ilişkisi, yardım alanın kendi kendine yönetme yönünde uyum sağlamasını ve
gelişimini teşvik edici olmalıdır. Müşavir bu yardımı tutarlı bir şekilde
yaparak ve yardım isteyen adına karar vermekten sakınarak, onun kendi
kararlarını kendisinin vermesine yardımcı olur, gelecekte kendisine bağımlılık
geliştirmesi tehlikesine fırsat vermez.
(4) Müşavir,
hizmet için hazır olduğunu ilan ederken mesleğin etik standartlarına titiz bir
şekilde bağlı kalır.
(5) Müşavir, kurumlarda görev aldığında müşavirlik
hizmetlerinden yararlanmaya hakkı olan kişilerden ayrıca bir ücret almaz.
(6) Müşavir,
gerek kendisi ya da kurumu, gerekse yardım isteyen taraf açısından çözülecek
olan sorunun gerektirdiği bilgi, beceri ve kaynakları dikkate alınır.
6. mesleğe hazırlık
Bu bölümde başkalarını eğitmekle sorumlu PDR elemanlarının
etik sorumlulukları sıralanmıştır.
(1) Eğitim
programlarından sorumlu olan kişilerin hem öğretici hem de uygulayıcı olarak
beceri sahibi olmaları gerekir.
(2) Öğretim
elemanları; bilgi, beceri ve kendini anlama yönünde geliştirici, yeterlilik ve
uygulama açısından kabul edilmiş programlar düzenlerler.
(3) Öğretim
elemanları hazırladıkları programlar aracılığıyla öğrencilerin gelecekteki
çalışmalarını engelleyebilecek kişisel sınırlılıklarına dikkat etmelidirler.
Böylece yeterli bir hizmet vermeye yetenekli olmayan öğrencileri programdan
eleme olanağına sahip olurlar.
(4) Öğretim
elemanları, mesleğin etik sorumluluk ve ilkeleri hakkında öğrencileri
bilgilendirir.
(5) Öğrencilerin
karşılaştırma yapabilmeleri ve yönelecekleri alanları seçme olanağına sahip
olabilmeleri için eğitimciler farklı kuramsal görüşler ve anlayışlar hakkında
öğrencileri bilgilendirirler.
(6) Öğretim
elemanları, eğitim programlarını mesleğin güncel kural ve ilkelerine uygun
olarak yürütürler.
(7) Hazırlanan
programlar, öğrencilerin bireylere ve topluma hizmet sunmak idealine değer
vermelerini teşvik eder, parasal düşüncelerin mesleki ve insani ihtiyaçlara
gölge düşürmesine izin vermez.
(8) Öğretim
elemanları kendi eğitim kurumları içerisinde öğrencileri eğitim programlarına
yerleştirirken hem toplumun gerekleri hem de öğrencilerin ilgi, yetenek ve
ihtiyaçlarını dikkate alırlar.
7. özel çalışma
(1) PDR
alanında yetişmiş uzman elamanlar mevcut yasal ve idari kurallara uygun olmak
ve ilgili makamlardan izin almak şartı ile özel çalışma yapabilirler.
(2) Özel
çalışma yapan uzmanlar, ticari kazancın yanı sıra, PDR mesleğinin gelişmesine
katkıda bulunduklarını ve doğrudan doğruya topluma hizmet verdiklerini
bilirler.
(3) Özel
uygulamalarda da PDR mesleği için geçerli olan ve bu dokümanda belirtilen etik
ilkeler ve kurallar aynen geçerlidir.
(4) Özel
uygulama yapan uzmanlar çalışmalarını tanıtmak amacı ile hazırlayacakları
duyuru ve ilanlarda dürüst davranmak ve topluma doğru bilgiler vermek
zorundadırlar. Bu tür duyuru ve ilanlarda, verilecek psikolojik danışma ve
rehberlik hizmetleri ile, başvurulacak belli başlı teknikler açık ve net olarak
ifade edilmelidir. Duyuru ve ilanlarda doğru olmayan bilgiler kesinlikle yer
almamalı, uygulama yapan uzman ya da uzmanların ehliyet sınırlarını aşan
hizmetler ve teknikler, ilgili olmayan başka kişi ve kurumların adları asla bir
reklam aracı olarak kullanılmamalıdır.
(5) Özel
çalışma ile ilgili olarak topluma bilgi verirken, özellikle, hizmet verecek
uzman kişileri, bunların sahip bulunduğu derece ve sertifikaları, özel çalışma
izninin alındığı kurum, tarih ve numarası, iş yerinin adresi, telefon numarası,
çalışma saatleri ve verilen hizmetler ayrıntılı olarak bildirilmelidir.
(6) Özel
çalışma, diğer uzman kişilerle bir araya gelerek ortaklık biçiminde de
düzenlenebilir. Bu durumda, mevcut yasal gereklere aynen uyulmalı, ortaklığın
çeşidi ve ortaklar arasındaki ilişkiler belirlenmeli, özellikle, varsa farklı
uzmanlık alanları ile verilecek farklı hizmetlerin neler olduğu
belirtilmelidir.
(7) Özel
çalışma yapan PDR uzmanları çalıştıkları resmi kurumlar ile özel çalışma
yerlerini birbirinden ayrı tutmalıdır. Çalıştığı kurumun imkanlarını kendi özel
çalışma yerinde kullanmaya kalkmak ya da çalıştığı kurumun imkanları ile
kendine özel danışanlar sağlamak etik kurallara aykırıdır.
(8) Özel
çalışma yapan PDR uzmanları verdikleri hizmetler için alacakları ücreti
belirlerken mevcut mesleki ve idari örgütlerin koydukları standartlara uymak
zorundadırlar. Ayrıca, özel çalışma ile ilgili olarak, gerekli her türlü
kayıtları tutmak resmi kurumlara karşı, kar, zarar, vergi gibi, yasaların
öngördüğü her türlü gelir ve gider beyanında bulunmak durumundadırlar.
8. personel yönetimi
(1) PDR
elemanlarının çalıştığı kurumun amaç ve işlevleri hakkında yeterince bilgi
sahibi olması ve kendi çalışmalarında bu amaç ve işlevlerin
gerçekleştirilmesine yardımcı olması beklenir.
(2) PDR
elemanları görevli oldukları kurumda birlikte çalıştığı iş arkadaşları ile iyi
ilişkilere dayanan dengeli bir çalışma düzeni sağlamakla yükümlüdürler.
(3) Uzmanlar
çalıştıkları kurumlarda kendi sorumluluk sınırlar içinde kalan işlerle ilgili
her türlü bilgiyi tutmak, bu bilgilerin ve kullandığı çeşitli araç ve
gereçlerin gizliliğini sağlamak zorundadırlar.
(4) Uzmanlar
kendi çalışmalarını kısıtlayan durumlardan ya da kurum için yıkıcı ve zararlı
olabilecek gelişmelerden bağlı bulunduğu üstlerini zamanında bilgilendirmekle
yükümlüdürler.
(5) Çalıştığı
kurumlarda yönetim görevi alan uzmanlar, sorumlu olduğu birimle ilgili her
türlü çalışmayı planlamak, programlamak ve gerekli olan personeli sağlamak ve
böylece birimin en verimli bir biçimde çalışması için gerekli girişimlerde
bulunmak zorundadırlar.
(6) Yönetici
olan uzmanlar, birlikte çalıştıkları personelin her türlü mesleki gelişimini
sağlamak ve teşvik etmek üzere gerekli önlemleri almalıdırlar.
(7) Yönetici
olan uzmanlar bütün çalışmalarında, üstleri ve astları ile olan iş
ilişkilerinde meslek etik kurallarına uymayan, kanunsuz ve insanlık dışı olan
uygulamalara asla katılmamalı, bunları kesinlikle desteklememelidirler.
(8) Yönetim
görevi alan PDR elemanları sorumlu olduğu birimle ilgili plan, program, proje,
uygulama ve gelişmeler hakkında çalışma arkadaşlarına bilgi vermek
zorundadırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder