GÜVEN DUYGUSUNUN KAZANDIRILMASINDA TEŞVİK
Güven duygusu çocukluğun ilk yıllarında çocuğun ane ve
babasıyla kurduğu ilişkiler çerçevesinde oluşmaya başlar. Çocuğun ilk yaşlarda sevgi ihtiyacı annenin çocuğu
kocaklaması,emzirmesi,ilgi göstermesi dokunması ,v.b şekilde giderilir. eğer
sevgi ihtiyacı giderilmezse ileriki
yaşlarda bu çocukta güvensizlik duygusunun oluşmasına sebep olur. Örneğin,
küçüklüğünden beri yetyetiştirme yurtlarında
kalan çocuklara baktığınızda hep karamsar bir yüz ifadesi ,başkasından
bir şeyler bekleyen ,başkasına bağımlı olduğunu fark edeceksiniz. Eğer biz çocuklarımızın böyle olmasını
istemiyorsak onlara güven duygusunu kazandırmak zorundayız.
Güven duygusu çeşitli yollarla öğretilebilir. Ben size bu
yollardan teşvik etme yöntemini anlatacağım.
Teşvik
etmek ,çocuğu olduğu gibi kabul etme ,hep güzel yönleri öne
çıkarma,olumlu yönlere odaklaşmadır. yani olumlu bir tutum içine girmektir.
Örnek olarak Fatih Beyin arkadaşları
eleştirirken hep olumlu yönler üzerinde
odaklaşmasını gösterebiliriz. Anne-baba olarak hepimiz çocuklarımızın iyi
olmasını isteriz. Bunun için her şeyi yaptığımızı söyleriz. Fakat
yaptıklarımıza baktığımızda çok yanlış
yaptığımızı görebiliriz. Ben size şöyle bir tablu ile
göstereyim.yaptıklarımızın nekadar
yanlış olduğunu göreceğiz.
Çocuğumuzun;
Sorumluluğunu bilen,bağımsız biri olmasını istiyoruz ,ona hiçbir vazife
vermiyoruz,iş yaptırmıyoruz bütün işlerini biz yapıyoruz. Böylece onu kendimize
bağımlı hale getiriyoruz. Sormluluk almasını engelliyoruz.
Saygılı ,anlayışlı
olmasını istiyoruz . buna karşılık
onlarla alay ederiz ,küçük düşürürüz böylece onlara değerli olmadıklarını
hisetirmiş ve saygısızlığı öğretmiş
oluruz.
Çocuğumuzun bizi seven birisi
olmasını istiyoruz. Meşgul olduğumuzda çocuğumuz bizden sevgigöstermemizi istediğinde onu
önemsemeyiz.
Çocuğumuzun ilgilenen birisi olmasını
isteriz ; onunla ilgilenmeyiz.
Çocuğumuza güven kazandırmak için bazı fedakarlıklarda bulunmamız
gerekiyor. Bunun için bazı tutum ve davranışlarımızdan vazgeçmemiz gerekiyor.
BIRAKMAMIZ GEREKEN TUTUM VE DAVRANIŞLAR
Olumsuz Beklentiler:Hepimizin çocuklarımızla
ilgili olumsuz bazı beklentileri vardır.Biz bu beklentilerimizi beden diliyle
veya direkmen belirtiriz. Veçocuklarda buna inanırlar. Örneğin çocuğun
sınavı kazanacağına inanmıyorsak bu nu
bir şekilde iletiriz. Ve çocukda buna inanır.bu duyguyla hareket
eder.
D Gerçek ışı Yüksek Beklenti: her çocuğun belli bir kapasitesi ve
yetenekleri vardır.Anne-babalar bunu bildikleri halde yinede çocuklardan seviyelerinin üstünde şeyler beklerler.Buda
çocuğun olaşamayacağı bir beklenti
olduğundan çocuğu güvensizliğe sevk ediyor. Örneğin;ahmet amcanın çocuğu deneme
sınavlarında şeyler beklerler.Buda
çocuğun olaşamayacağı bir beklenti
olduğundan çocuğu güvensizliğe sevk ediyor. Örneğin;ahmet amcanın çocuğu deneme
sınavlarında 40 net yapıyor. AHMETamca çocuğunun vali olacağı beklentisi
içerisindedir. Ama obölümü kazanmak içinde 100,net gerekiyor.Böyle bir beklenti
çocuğun olaşamayacağı bir beklenti olduğundan çocuğu güvensizlik duygusuna
kapılmasına sebep oluyur veçocuk çalışmayı bırakıyor.
Kardeşler Arası Yarışmayı Destekleme:
Çoğu zaman farkında olmadan çocklarımız arasındaki yarışmayı körökleriz
.Bbirisini tutarız öbürünü iteriz. Birisi iyi diğeri düşük not almıştır birini
över diğerini yere vururuz .Böylece bir rekabet ortamı oluşturmuş oluruz .bu
rekabet ortamı içinde düşük not alan öbürünü engellemeye çalışır. İyi not alan
ise bulunduğu konumunu kaybetme korkusu ve endişesiyle güvensizlik duygusuna
kapılmaktadır .
AŞIRI
HIRS.Bazı anne-babalar hep mükemel olmayı isterler. Ve yenilgi ihtimali
olan işlere girişmezler. Çocoklarındanda bunu beklerler. ÖR. En iyi ,mükemel ,kusursuz ,birisin
Buçocuk
için olaşılması güç bir şey olduğu için çocuk buna olaşamadığı içinde
kendini değersiz his edecek .
AŞIRI
KORUYUCU ANNE-BABA TUTUMU: Bazı anne
-babalar yılar sonra gelen ilk çocuk olması ,veya çocuğunun iyiliği için çocuğuna iş yaptırmaz bütün
ihtiyaçlarını karşılar elüstünde büyütür kötü olmasın diye sokağa çıkartmaz. Bu şekilde yetişen çocoklar hep başkalarına bağlı kalırlar vekendi başına
kaldığı zaman endişeye kapılır.Örneğin buanlattığımız şekilde yetişen biri olan
murat ı babası bir işe yerleştiriyor
akşama işi bırakıyor ve babasıyeni bir
iş buluyor murat bu işede ancak
yarım gün dayanıyor. Çünkü şimdiye kadar iş yapmadığı için kendine
güvenmiyor.
AŞIRI
İTİCİ -BASKICI TUTUM VE DAVRANIŞLAR: Aşırı baskıcı ve itici,rededici
tutumlar yüzünden çocuklar duygularını dile getiremiyorlar.Duygularını hep
içine atarlar. Ve öyle bir hale gelirki dolar vebir şekilde patlak verir. Örneğin; cinsel konular konusunda çok baskıcı
olan toplumumuzda bu konulardaki
duygularımızı ifade etme çok zor. Ercan
adında bir arkadaş bir kıza aşık oluyor. Ne duygularını kıza iletebiliyor nede kimseye anlatabiliyor. Acaba kıza
söylesem neder ailesi duyarsa neolacak kızla çıksam ne diyecekler.... v.b.
böyle bir iç çatışması yaşıyor ve ruhsal dengesi bozulmuş bir şekilde
psikiyatri servisine götürülüyor .
ÇOCOĞUMUZA GÜVEN DUYGUSU
KAZANDIRMAK İÇİN YAPMAMIZ GEREKEN
TUTUM VE DAVRANIŞLAR
Olumlu Olun:
çocuklarınıza karşı olumlu bir tavır takının. Sürekli güzel yönleri
üzerinde yoğunlaşın. Çocoğunuz maç
mı oynamış maçta güzel orta açmışsa onokta üzerinde
odaklaşın eksiklikleri öne sürdükçe çocuk kendini değersiz hiseder.
Çocuğunuz
bir şeylerle uğraşırken ona karışmayın. Karıştığınız zaman ona şöyle bir
mesaj vermişoluruz : ben sana güvenmiyorum>.ve
bu şekilde onun kendini yetersizlik
duygusuna kapılmasınasebep olmuş oluruz.
Örneğin; çocuğunuz daha
yürüyemiyor kanepeye çıkmak için tırmanıyor.Siz çocuk düşer diye kaldırıp kanepeye koydunuz. Böylelikle çocuk kendini
değersiz hisedecek. Bunun yerine onun yakınında durup bıraksak kendi çıksa
çocuk kanepeye çıktığında zafer kazanmış
gibi kendini güçlü hisedecek
vekendinegüven duyacaktır.
Eğer
çocuğunuz yardım isterse ona güven telkin
edin. Örneğin; yapabilirsin, sana güveniyorum, .........yapmıştın v.b.
ifadelerle ona güven verin.
Eğer
önerilerde bulunacaksanız önerilerinizi
yumuşak bir tavırla onun fikrine sunun.
Emir verir gibi sunmayın.
Örneğin; bu şekilde yapsanız
nasıl olur, ben böyle yapmıştım iyi olmuşttu acaba
siz ne dersiniz.
Çabaları
ve ilerlemeleri öne çıkarın.
Çocuğunuzdaki gelişmeleri öneçıkararak onun geliştiğinin farkına
varmasını sağlayın. Bununlada yetinmeyip gösterdiği gayretleride öne çıkararak
onunla ilgilendiğinizi ve değer verdiğinizi hisettirin. Ö rneğin; Baya
çalışmışsın ,notunu yükseltmen e sevindim
,işi bitirmemişsende baya
yapmışsın.......
Katkılarını Belirtin: çocuklar bir
faydalarının olduklarını hisettikleri zaman kendilerini değerli hisederler. Çocuğunuzun başarılı olduğu işleri ona verin
. ve aileye katkısı olduğunu hisettirin. Örneğin çocuğunuz alışveriş işlerini
iyi yapıyorsa alışveriş işlerini ona
yaptırıı taktir edin. Böylelikle çocuğunuz kendisininde birşeyler
yapabileceğini öğrenecek ve kendine güvenduyacaktır .
Övgü
yerine teşvik edin. Övgü rekabet
vekarşıllaştırmaya dayandığı için çocukların hem güçlü hemde güçsüz
yönleriniolumsuz etkiler. Örneğin
, ; çocuklarınızdan biri 5, diğeri 3 aldı diyelim. Eve geldik lerinde 5 alan çocuğa afferin benim güzel oğlum
seninle gurur duyuyorum. 3 alan çocuğa ise kardeşin nekadar güzel not almış sen
çalışmıyorsun tembelsin..vb.tepkiler gösterdiniz. Düşük not alan çocuk
kendisine değer verilmediği için kardeşini kıskanacak ve onu engelemeye çalışarak onu küçük düşürmeye çalışacak. İyi
not alan çocuk ise bulunduğu konumu kaybetme endişesiyle yeni işlerde acaba
başaramazsam neolacak korkusuyla
girişimde bulunamayacak.
Övgü sadece başarılı durumlarda en
iyiye verilen bir ödül niteliğindedir. Bu yönüyle bir kontroletme aracı niteliğitaşıyor. Çocuğu övdüğünüz zaman çocuk şöyle bir hise kapılır. Ben sadece
başarılı olduğum zaman değerliyim. Ohalde değerli olarak kalmak için sürekli
başarılı olmalıyım. Bu durum olaşılması güç bir durum olduğundan çocuk hata
yapma endişesiyle girişimde bulunmaktan kaçacaqktır. Teşvik ise çocuğun başarısız olduğu durumlarda çocuğa güven kazandırmak amacı ile yapılır.
Teşvikte kıyaslama yoktur. Çocuğu olduğu
gibi kabul etme vardır.Gayretleri ve ilerlemeleri katkıları ön plana çıkarma vardır.
ÖVGÜ
TEŞVİK EDİCİ OLABİLİRMİ
Övgünün
teşvik edici olması şunlara
bağlıdır:
Çocuğun Amacı:eğer çocuk ilgi çekmek
,intikam almak amacıyla övgü
kazanmaya çalışıyorsa teşvik edici
olmaz. İlgiyi çektikten sonra köşesine
çekilir.sadece ilgi ihtiyacı olduğu
zaman girişimde bulunur
işibittikten sonra işbirliğide biter.
Anne-babanın
amacı:anne-baba çocuğu kontrol etmek amacıyla övgüye baş vuruyorsa başarılı
olmaz.
Övgüşekli:
Eğer çocuk bir beklenti içinde ise övgü başarılı olmaz. Çocuk övgüyü
herhangibir beklentisi olmadan kabul etmelidir.
ÖVGÜNÜN
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNDEKİ YERİ
Çocukları motive etmenin en etkili yolu
teşvik etmektir. Acaba övgünün yararlı
olduğu durumlar yokmu*? Varsa nasıl olmalıdır?
Anne
-babalar şu amaçla övgüyükullanabilirler;
Önemli
bir gelişmeyi farketmek ve teşvik etmek için:Uzun zamandan beri hiç iyi not
almamış olan çocuğunuzun yüksek notlar almaya başlaması ,büyük işler başarması
vb.
Çocuğun çok düşük bir güven duygusu varsa vekendi güçlü
yönlerini tanıyamıyorsa onun kendini tanımasına yardım etmek için :Örneğin;
güzel oynadın> ,, vb. mesajlarla hem kendi güçlü
yönlerini görmesini hemde kendine güven duymasımı sağlamış oluruz. Çocuk
büyüklerine karşı anlayışlı ise ve övdüğüduğurur.onun için çocuğunuzu överken
aşırıya gitmemenizi nüzde bağımlı olmuyorsa övgü etkili olur. Eğer siz çocuğunuzun övgüye ihtiyacı olduğunu ve ona güven
vereceğine inanıyorsanız öv- güyü kullanın.
Övgünün Etkili Olması İçin Kılavuz
1-Belirtin: Davranışın övgüye değer
yönünü övün.Örneğin: sobayı güzel kurmuşsun ,kornerleri iyi kullanıyorsun,şimdi
daha iyi konuşuyorsun.vb.
2-Gelişmeyi vurgulayın: örneğin
;...ilerletmen güzel ..,baya öğrenmişsin.,vb...fakat çocuğu gayretsarfetmesi
için zorlamayın.
Aşırı övgü ümütsüzlük doğurur. Onun
için çocuğunuzu överken aşırıya gitmemenizi tavsiye ederiz. Teşvik ise
çocuğunuzun kendini değerli hisetmesini ve güven duygusunun gelişmesini sağlar.
TEŞVİK
DİLİ
Çocuklarımızla
ilgili yorumlarda bulunurken onların yaptıklarınını yargılayacı ifadeler
kullanmamaya dikkat etmeliyiz. Çoğu zaman güzel ifadelerle onları överiz.Bu
yorumlarımızla değer yargılarımızı belirtir
ve çocuklarımızın kendilerine inandırmaktan uzak kalırız. Değer ifade eden
ifadeler kullanmamaya dikkat etmeliyiz. Örneğin; mükemmel;iyi ,kötü,vb.. bunun
yerine teşvik edici ifadeler kullanmalıyız.
KABUL EDİCİ İFADELER
GÜVEN
GÖSTEREN İFADELER
<...edebilirsin>
sana
güveniyorum>
Katkıyı
,güçlü yönleri vurgulayan ve takdir edici ifadeler
Çaba
vegelişmeyi farkeden ifadeler:
<...baya çalıştığın belli oluyor.>
işi
bitirmemiş olabilirsin ama bayada bitirmişsin.>
HAZIRLAYAN
Cahit
TUNÇ

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder