İLETİŞİMİN ÖNEMİ
Ülkemizde ve dünyada iletişim
önemi ülke politikalarınca ve
şimdilerde özel şirketlerin
ataklarıyla daha çok anlaşılmaya başlanmıştır. Ülkemizde ve dünyada
iltişim için harcanan paralar ortadadır.
ÖRNEK: Bizim ülkemizin milyarlarca dolar harcayarak
uzaya fırlattığı TÜRKSAT uyduları bunun
apaçık örneğidir.
Özel müteşebbislerde de
bunun örneğini görmekteyiz. Buna da örnek verecek olursak dünyanın en zengin
insanlarından Bill Gats sahip
olduğu microsoft firması ve Türkiye de
yine bir iletişim firması olan
Turksellin sahibi Mehmet Karamehmet
ülkenin en zenginleri arasındadır.
İLETİŞİM
İletişim bilgi üretme,aktarma ve anlamlandırma
sürecidir. Bu tanımdan da anlaşılacağı gibi
iletişimde eğitimin rolü
çok büyüktür zira bilgi üretmek
,aktarmak, anlamlandırmak
tamamen eğitimin işidir. Bundan
sonraki bölümde de bu
durum üstünde duracağım.
İLTİŞİMDE EĞİTİMİN
ÖNEMİ
Biraz
önce de bahsettiğim gibi iletişimde
eğitimin önemi tartışılmamaktadır. Bizim kültürümüzden önek verecek olursak :
Sivas ve Kayseri arasında yaşanmış bir olay bu olayda en
çok dikkat çeken olay
iletişim ve eğitim eksikliğin ne boyutlara vara bileceğidir.(1980) Kayseri ve Sivas sınır iller
olması hasebiyle aralarında
yaşanan iç çatışmalar iletişimi
de etkilemiş normal şarlar
altında insan ilişkilerin yoğunlaştırmak amacıyla yapılan bir
etkinlik olan futbol büyük olaylarla bitmiştir.39 insanın vefat
ettiği bu olaylar dahada büyümeden zorda olsa kapatılmıştır. Bunu sadece
bu olayda olduğunu söylemek yanlıştır. Zira dünyanın her
yerin de böyle vakalar olmaktadır. Aramalar sonucun da
insanlar sanki savaşa gider
gibi döner bıçakları
v.s. ile görülmektedir İletişimi böyle
anlıyorlar. Yine toplumuz da çarpıcı
örnekler verecek olursak talk
show program yapımcısı
Beyazın verdiği bir
örnek verecek olursak. İki takım
taraftarları karşı karşıya
geçerek başlarlar şöyle
iletişime geçerler. Bir taraf
öteki tarafın en kutsal
varlığı anasına , öteki tarafta
o tarafın anasına küfretmeye
başlar iletişim budur işte.
Diğer
bir ciddi b,r
kurum olan TBMM kurumun halide
ortadadır. Zira Tayland’dan
sonra en iletişimin
yoğun yaşandığı meclis
bizim meclisimizdir. En ciddi kurumuz
bilen bu haldedir.
Fakat
bu kadar karamsar bir
tablo çizmemiz halinde
sıkılacağınız için konuyu
bu durum da ne
yapmamız gerektiği konusuna
çekmemiz gerektiğini düşüncesindeyim . Ne yapmamız gerektiği
ise aşikardır. Eğitim ve
iletişime gerektiği kadar
önem vermemiz gerektiğidir. Bunun için
çocuğumuz ne ve ne zaman
ve nasıl davranmamız
gerektiğini bilmemiz gereklidir.bunun için de
beni dikkat ile
dinlemeniz gerektiği kanısındayım .
GELİŞİM DÖNEMLERİNİN İLTİŞİME ETKİSİ
Anne
karnındayken çocukla iletişim
başlar zira hepimiz duymuşuzdur anne karnındaki
bir çocuk müzik
dinletildiğinde rahatladığı fakat
tam tersi bir durumda
ise olumsuz etkilendiği
bilimsel araştırmalar da
ispatlanmıştır.3 aydan sonra bu durumun
geçerli olduğu bilinen
bir başka önemli
bir durumdur.
A) 0-2 Yaş Grubu :Bu yaş gurubunda ki etkiler yaşam
boyu deva ettiği
bilimsel araştırmalarda
kanıtlanmıştır. Bu da bu
yaş döneminin önemini
ortaya koymuştur. Örnek verecek
olursak Pirematüre doğan
bir çocuk yaşam boyu
zayıf ve çelimsizdir v.s. Bu dönemdeki özellik ve gereksinimlerini algılama düzeyleri ilerdeki hayatındaki iletişime de
önemli etkisi vardır. Yine
bu dönem yine
dengeli bir iletişim
kurmamız çok önemlidir. Bu aslında bütün
hayatımız boyunca dikkat
etmemiz gerekli bir
tutumdur.
B) 3-6 Yaş Grubu : Çocuk artık
bu dönemde yürümeye
başlamıştır. Bu önünde çevrenin
çocuk üzerinde çok
büyük etkisi vardır. Artık
sizin kadar çevredeki
bakkal Mehmet amcası
ile de etkileşime girecektir .Bu yaş
dönemine biz inat
yaşı da diyoruz. Zira bun yaş da
ileriki yaşta etkileyecek
olan tuvalet eğitimi verilmektedir. Çocuk ve anne arasında
büyük bir yarış
başlamaktadır. Bu sonucu olarak
ya anne ya da
çocuk kazanacaktır. Bu da ya
çocuğun sıkılgan veya
otariteye karşı geleceği bir
tutum sergilemeye başlıyacağı bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır. Bu durum da
cengeli bir tutumla ve
hoşgörü ile atlata biliriz.
İletişim de optimal etken
hoşgörüdür.
C) 6-12 Yaş Grubu
: Artık çevre
okul çevresidir. Buna göre
okulu seçmek gereklidir. İlk
okulu bitiren bir
çocuk artık 500000 kelimeyi kullana bilecek bir
seviyededir. Bu yaşın en büyük
sorunu televizyondur. Anne ve
babanın en dikkatle durması gerekli
olduğu dönemdir.
D) Ergenlik Dönemi
:Ruhsal
bedensel ve sosyal olarak tamamen
değişe bileceği unutulmaması
gerekli olduğu bir zaman dilimidir. Uysaldır ,hırçınlaşır;
sosyaldir, içine kapana bilir v.s. Kişiliğin oturduğu dönem
olduğu için sorunlar
sağlıklı iletişim ve olumlu
özdeşimlerle kurulmalıdır.
Ebeveynler bu dönem deki
hataların çoğunun onlardan
kaynaklandığını düşünülmelidir.
Zira bu
yıllarda özdeşim kurarak
haraket etme olasılığı büyüktür. Yanlış hareketlerin sebebini
bulmak istiyorsanız dönün
bir aynaya bakın. Sözlerden ve öğüt vermeden
çok eylemlerle örnek olmalıdır.
Buna davranışlarla doğruyu göstermede
diye biliriz. En iyi iletişim
şekli ise duymak dinlemek ,
dediğini anlamaya çalışmaktır. Çocuk bu
dönem de beslenme kadar
duygusal desteğe de çok
ihtiyacı vardır.
YAYGIN ANA – BABA TUTUMLARI
1)DUYGUSAL İLİŞKİ
BOYUTU
A)KABUL EDİCİ
TUTUM
B)REDDEİCİ TUTUM
2)DENETİM BOYUTU
A)KISITLATICI TUTUM
B)HOŞGÖRÜLÜ TUTUM
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN TUTUMLAR
1)Emretme,yönetme
2)Uyarma
,tehdit etme
3)Ahlak
dersi verme ,
4)Öğüt
verme
5)Yargılama
,eleştirme ,suçlama
6)Ad
takma , gülünç duruma düşme
7)Teşhis
etme ,Tahlil etme
8)Güven verme teskin,Teselli etme
9)İncelemek
,Araştırmak
10)Konu değiştirmek
İLETİŞİMİN ÖNELİ FAKTÖRLERİ
A) SEÇENKLERİ ARAŞTIRMA : Toplumun iletişimin gelişmesinde
şimdi işleyeceğimiz konuların
çok önemi vardır. Çocukları bir
birey olarak kabul
ederek davranışlarımızı ona göre
ayarlamamız gereklidir. Çocuklara
derin bir hoşgörü ve
iç görü kazandırarak
onların sorunlarını daha
akılcı bir şekilde
çözümlemelerini sağlıya biliriz.
Bunun en
etkili şekilde uygulandığı alan
ise seçenekleri araştırmadır.
Seçenekleri araştırma
yerine ana ve babaların en
çok yaptığı olgu
ise öğüt vermedir. Her hangi
bir olay karşısında
bizim kültürümüzde de
yaygın olan öğüt verme olgusudur.
Bunun yerine çocuklara
hayata hazırlamada etkili
olacak iç görü ve kendi
kendine kararını verme
sonucuna katlanma sağlayacak olan
seçenekleri araştırma konusuna eğileceğiz. Örnek bir
olay verecek olacak olursak:
Ç-
Beden eğitimi Hocası ile
geçinemiyoruz.
B-Bunun
için ne yapabiliriz bir
bakalım(çocuktan fikir almaya çalışarak)
B-sence en
iyi fikir bu mu
olmalıydı?
B-Bunun
sonucunda olan olayların
sana neye mal olacağını biliyormusun?
Bunun
gibi iletişimde bulunarak çocuğun çevresiyle ile olan etkileşimlerini seçenekleri
araştırma metoduyla hareket
etmesini sağlaya bilmeliyiz.
Bizdeki klasik şekli ise
Ana –baba ve oğlu veya kızı
ile 3 atımlık konuşması bile
yoktur. Bunun sonucu olarak bir toplum
iletişimi bir stadyum insan bir birlerinin en kutsal varlığı
olan anasına küfretmek olarak görecektir.
B) SORUNU SAHİPLENME: Sorunun kimde
olduğunu bilmek sorunun yarısını çözmek demektir. Bizim toplumuzda sorunun
kimde olduğu bile
bilmiyoruz. Veli geliyor çocuğum
çok sorun diyor
anlatmaya başladığında ise suçun 10/9
adam da çıkıyor.
C) BEN MESAJI :
Çocukları etkileye bilmek için hislerimizi,düşüncelerimizi onlar
tarafından anlaşılması için en
faktördür. Onlar öğüt verme değil
bunu yaparsan üzülürüm. Buradaki espiri ise
çocuğa karşı ise anne baba ve öğretmenin kredi kullanmasıdır.
Örnek:
Ehliyeti yeni almış
oğlunuz geldi, arabayı
alabilirmiyim dedi,
B-
Kaza yaparsan ben
bundan sonraki hayatımda
ızdırap çekemem.
E)
HATA YAPABİLME
-
Çocuğun hata yapa bilme
cesaretini geliştirelim
-
Hatalar öğrenmeye yardımcıdır.
-
Hata tehlikesi ile yaşamak hata yapma oranını artırır.
-
Bir çok insanın ilişkisi yanlış
bulmaya ve hataya odaklanmıştır bu da toplumdan uzaklaşmasını sağlayacaktır.
-
Hata kaçınılmazdır ama önemli olan
yanlıştan sonraki yaptığımızdır.
-
Gününüzün farkında olun.
-
Kendinizi değerli bulun.
-
Aşırı hırs aşağılık duygusu
ile doğru orantılıdır.,
-
Cesaretinizi muhafaza edin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder