EĞİTİMDE KALİTE
Özel okulu devlet okulundan ayıran özellik nedir?
Öğrencinin;
Kendisine, ailesine,
içinde yaşadığı toplumuna ve tüm insanlığa karşı sorumluluklarını yerine
getirebilmesi için; bilgi çağının gereklerine uygun olarak;
¨
problem çözme yeteneğine sahip,
¨
toleranslı,
¨
esnek düşünebilen,
¨
konuşan, dinleyen, tartışan ve geliştiren, (sağlıklı iletişim kurmanın
temel kuralları)
¨
Kaliteyi bir hayat tarzı olarak benimseyen,
¨
Bilgiye hızla ulaşan ve onu kullanan,
¨
Bilgi üreten ve paylaşan,
¨
Öğrenmeyi öğrenmiş, yeni bilgileri öğrenmeye
istekli,
¨
Üretilmeyeni üretip, bunu dünya markası haline
getiren,
¨
Girişimcilik ve standart bilinci gelişmiş,
¨
Milli değerleri benimsemiş, kendisiyle ve
toplumuyla barışık,
¨
Evrensel değerlerin bilincinde,
¨
Risk alabilen,
¨
Kişilik ve sosyal gelişimini tamamlamış bireyler
olarak yetişmeleri şeklinde özetlenebilir. Bütün bunlar insanımız için birer
kalite göstergesidir. Bu göstergeler aynı zamanda eğitim sistemimizin misyonu
olmak durumundadır.
Bizim okullarımızdaki
öğretmenlerin kalitesi öğrencilerimize ve velilerimize doğrudan yansıyacaktır.
Okul ortamında çocuklara kazandırmaya çalıştığımız özellikler bir bütündür.
Kişiler üzerinde bırakılan etki sözden çok davranışladır. Çok güzel konuşan, dersini
çok iyi anlatan fakat davranış olarak eksikleri olan öğretmenler öğrenciler
üzerinde yanlış davranışların kazanılmasında etkili olabilirler. Biz sadece
başarı mı bekliyoruz? Dışarıdan gelen öğretmenler bizim misyonumuzu ne kadar
temsil edebiliyorlar? Veya yıllardan beri bizim kurumlarımızda çalışan insanlar
ne kadar bizim misyonumuzu temsil ediyorlar?
Aslında öğretmen okulun kendisidir.
Ben bir insanı sildim mi tam
silerim? Bir daha affetmem
Doğum günümde erkek
arkadaşlarımla çekildiğim resimler?
Hocam iyi akşamlar, muck?
Hocam filan öğretmen çok
gıcık, ya öyle mi bunu söylediğiniz iyi oldu, hemen gidip müdüre haber vereyim.
Gece 00:3’e kadar cepten
mesajlaşma?
Bir öğretmenle konuşurken
öğrenciyi azarlama,
Sınıfın yapmış olduğu bir
davranıştan dolayı küsme,
Kılık ve kıyafet olarak
temsil edememe
Derse geç gelme
Derse hazırlıksız gelme
Ders anında pin pon oynama
Çocuktan nefret ettiğinizi
yüzüne karşı söyleme,
Arkasından dedikodusunu
yapma
İlk günde bu adam olmaz
deme,
Velisi geldiğinde
olumsuzluklar üzerinde durma
O zaman ilk yapmamız gereken
çalışanların yeteneklerini geliştirme ve doğru yerde kullanma olmalıdır. Bunu
için çalışanların değişmesi gerekir. Değişim için öğretmenler kendilerini
değiştirmeliler onun için de idare durumunda insanlar kendilerini
değiştirmeliler.
Kendine
güveni ve saygısı olmayan bir insanın diğer insanlar için yapabileceği pek
fazla bir şey yoktur. Ve bu durum, bütün olumsuz durumların alt yapısını
oluşturur.
Performans; İnsanların özel hayatları ve iş hayatları olmak üzere 2 grupta ele
alınırdı. Özel meselelerini iş yerine getirme, kapının önünde bırak!
biçimindeki istekler, insanın doğasına aykırıdır. İnsanlar robot değildir.
İnsanın biyolojik, psikolojik ve toplumsal bütünlüğü içersinde ele almak
gerekir.
İKY, bireyin
düşüncesini değiştirerek bireyi geliştirmektir.
Eğer
siz insan kaynağını gereği gibi yöneltip geliştiremez iseniz, insanların büyük
çoğunluğu bulundukları konumda sahip oldukları kimlikleri ile yetineceklerdir.
Gelişim ve değişim; bireyin
özgünlüğü ve tüm özellikleri korunarak yapılırsa amaca ulaşabilir.
Neden
bireyin özgünlüğü korunmalı? Şu ana kadar yaşamış bütün insanları ve bundan
sonra gelecek insanların hepsini şöyle bir sıraya dizip, tümüne tek tek bakma
fırsatımız olsaydı, kendimize benzeyen bir tek bile insanın olmadığını
görecektik. Her insan dünyada bir eşi olmayan özgün bir yaratıktır. İşte
çevresindeki insanları en az kendisi kadar seçkin, özgün, saygın “başkaları”
olarak gören kişiler değişimi yapabilecek kişilerdir.
İyi bir idarecide olması
gereken ilk özellik; yaşı, cinsiyeti, dini, milliyeti, ünvanı, mevkii, kökeni,
rengi ne olursa olsun insana saygı duyabilmektir.
Okulu
değil aslında okuldaki öğretmenleri ve öğrencileri yönettiğine inanması
gerekir.
İnsanların
bir davranışını değiştirmeyi tasarladığımızda farklılaştırmaya yönelik
etkinliklerin hedefi açıktır. Davranışları değiştirmenin yolu, onları
yönlendiren düşünceleri değiştirmektir.
Geleceğin
kaynağı olan çocuklara yönelinmelidir.
İnsan kaynağının kaynağında anne vardır. Anne insan kaynağının en başta
gelen konusu olmalıdır. Bu süreçte onlara ulaşmak için anne ve babaları gündeme
alıp izlemeliyiz. Öğretmenleri eş seçme, evlilik konusunda bilgilendirmekle
ilgili programlar olabilir. Çocuklarla ve annelerle ilgilendiğinizde
çalışanların kuruma olan bağlılıkları artacaktır.
İnsanın
performansının en yüksek olduğu iş, ilgi duyduğu sevdiği iştir. İlgi öğrenmeye
hazır oluşun alt yapısını oluşturur. İnsan ilgi duyduğu işi yaptığında başarılı
olur, başarınca da mutlu olur. Onun için;
1- İnsanın kendini tanımasını,
sevmesini sağlamak
2- İlgi duyduğu alanda çalıştırmak
3- Başka ilgi alanlarını
keşfetmesini sağlamak gerekir.
Başarı; insanın içindeki canlılığı en mükemmel
şekilde koruması, kullanması ve geliştirmesiyle yakalanabilir.
İnsanların birlikte çalıştıkları kişiler ile
bütünleşebilmeleri için empatik yaklaşım içinde olmalıdırlar. İnsan kaynağı
yöneticileri okulda çalışanların aklına, duygularına, manevi değerlerine hitap
etmedikleri zaman yönetimin dengesinin bozulacağını bilmelidirler.
İnsan kaynağı yöneticilerinin, çağın düşünce
akımları içinde gelişen yeni yaklaşımlara ve düşüncelere karşı hoşgörülü ve
açık olmaları gerekir. Yeterlilik, değer ve yargıları kalıplaştırmayan, aydın,
hoşgörülü, sorgulayıcı, “hem, hem de” düşünme biçimini kazanmış olması gerekir.
Bir marangozda hangi mesleki yeterliklerin
bulunmasını beklersiniz?
1- Kullandığı araçlara hakimiyet
2- İşlediği materyali tanıması hatta
mesleki deyimi ile ona hükmetmesi temel yeterliliklerinden ikisidir.
Ustalar, üzerinde çalıştıkları materyali çok iyi
tanıdıkları zaman sadece “işinin ehli” “iyi” ustalardır; eğer kullandıkları
araç ve gereci iyi kullanmaktan da öte konuşturuyorsa (hükmediyorsa) onlar o
konuda salt yetişmiş kişi değil, yetkin kişi, üstattırlar.
Her tür düzeydeki yöneticide olması gereken
özellikler;
1- Yönetim becerisi
2- İnsan ilişkileri
3- Teknik bilgi
Bir eczacının ilaçları tanıması, inşaat mühendisinin
demir ve çimentoya, bahçıvanın çiçek ve ağaçlara ilişkin bilgisi ne ise bir
yöneticinin insana ilişkin bilgisi de odur. Her düzeydeki yönetici için zorunlu
insan bilgisinin düzeyi mühendislik düzeyinde beklenirken, insan kaynakları
yöneticisinin insan bilgisinin düzeyinin yüksek mühendis olması gerekir.
Siz, üzerinde
çalıştığınız, işleyip, geliştirdiğiniz, öğretmen, öğrenci, personel ve veliye
ilişkin olarak ne biliyorsunuz?
İnsanların iyi ya da kötü olması kültürel ölçütlerle
değerlendirmenin bir sonucudur. Yaratılanı hoş gör, Yaratan’dan ötürü.
İnsan sesi söze, sözü resime, resimi yazıya, yazıyı
sese, sesi müziğe, müziği dansa, her şeyi başka bir şeye çevirebilir. Yüreğinde bir ışık taşır: SEVGİ
İnsanı
bir durum olmaktan çok bir süreç olarak kabul etmeliyiz. Bunun anlamı İKY okul yapısının ve yönetim
biçiminin çok yönlü, kapsamlı, değişken ve karmaşık insan davranışlarını
kabullenmeye, karşılamaya, anlamaya, yorumlamaya ve yöneltmeye hazır oluşu
demektir.
Sayın
Müdürüm;
Okulumuzda
çalışan arkadaşın çalışırken bir hata yaptığını düşünün. Bu insanın yapacağı
hatanın maliyeti ne olabilir? Kapıcı, santralci, muhasebeci, hemşire, öğretmen,
aşçı vs...
Gelişmiş İnsanın Bazı Temel İlkeleri
·
Bilinçli Çalışma
·
Hakkaniyet
·
Dürüstlük
·
Sabır
·
Onura Saygı
·
Kişisel Bütünlük
·
Tutarlı Olma
·
Üstün Kalite
·
Hizmet Etme
·
Gelişme Ve Geliştirme
·
Koşulsuz Sevgi
·
Yardım Etme
·
Yüreklendirme
İLKELER UYGULANMASA
Hakkaniyet yerine tanıdığı olan ya da güçlü olan “haklı” çıksın; kişisel bütünlüğü olan değil, iki
yüzlü, tutarsız, sahtekar insanlar takdir edilsin ve iş başına geçsinler. İnsan onuru ayaklar altına alınsın, can ve mal güvenliği
olmasın; insan canı ve onuru her an keyfi olarak elden alınabilsin. En iyi hizmet eden değil, en çok dalkavukluk
yapan göze girsin. Üstün kalite
kavramı kimseye bir anlam ifade etmesin; insanların gelişimleri ve gerçekleştirebilecekleri potansiyelleri ana - babaların, öğretmenlerin, yöneticilerin
umurunda olmasın.
Böyle bir
toplum ne durumda olacaktır?
Okulda verimlilik için neler olmalı? Kalite ile insan öğesi arasındaki mutlak
ilişkinin çok yalın biçimde anlaşılmış ve tanımlanmış olması gerekir. Kaliteye
en üst düzeyde ulaşmanın okuldaki insan kaynağının geliştirilip yöneltilmesine
bağlı olduğu bilinci, insan kaynakları yönetiminde “insana değer vermek” olarak
karşımıza çıkmaktadır.
Geliştirilmiş
insan kaynağı, ekonomik yarışma ortamında üstünlük sağlamak için en etkili
potansiyel kaynaktır. Öğretmenin işine ilişkin yakınmalarının nedeni öğretmenin
yeteneklerinin yeterince geliştirilip, anlamlı biçimde yöneltilememesinden
kaynaklanmaktadır.
İnsan
dünyaya mutlu olmak için gelir. Birilerinin bilinçli olarak yönetim adı altında
ona kaygı, korku, aşırı stres, mutsuzluk yaşatmaya hakkı yoktur. Öğretmenin
işinden sağladığı doyumun düzeyi mutluluğunun boyutudur. Yeteneklerini, kendini
tanımak ve kendini gerçekleştirmek, başarmak, takdir edilmek insan mutluluğunun
değişkenlerinden bir demettir.
Çalışanlar
arasında informal ortamlarda yöneticilerini yeren, öven, irdeleyen, onların
eylemlerini abartan söylemler ve tartışmalar yaygındır. Bu tür konuşmaları
dedikodu olarak nitelendirmek doğru değildir. Çoğu kez yönetim bilimi açısından
tahmin edildiğinden daha fazla veri, bulgu ve yorum içerebilir. Bu ortamlarda
konuşulanlar eğer yöneticilerin kulaklarına gidebilseydi, onlar da söylenenleri
basit dedikodular, boş laflar olarak yüzeysel değerlendirmeselerdi, olasıdır ki,
öğretmenleri hatta velileri rahatsız eden bir çok eylem gerçekleşmemiş olurdu.
Okul ortamında insana hizmet etmek konumunda olan
insanlara, yeteneklerini geliştirmeleri, başkalarına sunmaları, başarılı ve
mutlu olmaları için ortamlar, fırsatlar, imkanlar hazırlayan, bu amaçla çaba
sarf eden insan kaynağı yöneticilerini çalışanların baş tacı etmeleri işten
bile değildir.
Kişisel Kalite; her türlü kalitenin temelidir.
Size Ne Sağlar?
Başkaları size güven ve
saygı duyar
Heyecan verici ve geleceği
parlak görevler alma imkanınız artar
Daha az hata yapar, böylece
işleri tekrar yapmak zorunda kalmazsınız
Sizin işinizi başkasının
kontrol etmesi gerekmez
Daha çok iş başarırsınız
İnsanlar sizi eleştirmezler
Çocuk yetiştirmekte daha
başarılı olursunuz
Öz benliğinizi
güçlendirirsiniz
Hayatınızın daha çok anlamı
ve amacı olur
Yaşamınızın kalitesi
yükselir
İstikrar (Devamlılık),
Güven, İşini sevmek, Sorumluluk (Herkes yaptığı işin sorumluluğunu üstlenmeli),
Motivasyon, Takım Çalışması
Denetleme yerine; iç kontrol, grup rehberliği, ceza
yerine; koruyucu, önleyici tedbirler, gelişim; iş başında ve sürekli, iş
bölümü; grup ve takım çalışması ve iç etkileşim, hedef; daha fazla kâr yerine
öğrenci ve öğretmenlerin mutluluğu, karar süreci; üst yönetimde alınan
kararların uygulanması yerine, uygulayıcıların fikri alınarak, üst yönetime
bilgi ve veri sağlayıp ona göre karar almak şeklinde olmalıdır.
Neler Yapılabilir?
¨
Bütün çalışanların doğum günleri, evlenme yıldönümlerinde onlara
kutlama mesajı gönderilebilir.
¨
Akşamları 3-5 kişilik öğretmen gruplarıyla bir araya gelinebilir.
¨
Öğrenci velilerimizle anlaşıp onların işyerlerinde %25 indirim
yaptırılabilir.
¨
Üst düzey performans gösteren kişiler değişik şekillerde
ödüllendirilebilir.
¨
İşe yeni başlayanlara tanışma çayları düzenlenebilir.
¨
Evli çiftlere evlilikle ilgili seminerler düzenlenebilir. Geçen sene
yapılan ankette bu gibi işlerle ilgilenecek danışılabilecek bir üst kurul
beklentisi vardı.
¨
Velilere veli eğitim seminerleri yapılabilir.
¨
Velilere anne baba okulu altında kurs düzenlenebilir.
¨
Öğrencilere ihtiyaç duyulan konularda genel seminerler yapılabilir.
¨
Öğretmeni daha iyi tanıma adına ev ziyareti yapılabilir.
¨
Verilen görevler yerine getirildiğinde teşekkür edilebilir.
¨
Çocukların gelişimi yakından takip edilip öğrenci durumlarıyla ilgili
haftalık toplantılar yapılabilir.
¨
Karar almadan önce uygulayacak olanların fikri alınabilir.
¨
Etkili öğretmenlik nasıl yapılır, sınıfta gürültü olmaması için neler
yapılabilir gibi başlıklar altında görüşülebilir.
¨
Düşünce odaları kurulabilir.
¨
Öğrencilerin gelişim dönemleri hakkında daha fazla bilgilendirme
yapılabilir.
¨
İletişim ve kendini ifade etme adına kurslar düzenlenebilir.
¨
Takım çalışması ve grubun birbirini iyi tanıması için daha fazla
birlikte olmaları sağlanabilir.
¨
Ölçme ve değerlendirme her şeyi ölçmelidir. Sınav sonuçları soru, konu,
sınıf, öğretmen analizleriyle daha faydalı hale getirilebilir.
¨
Açık hedefler koymak
¨
Çocukların anne ve babalarıyla daha sıkı iletişime geçilmeli.
¨
Korku ve kaygıdan bağımsız ortamlar oluşturmak
¨
Güzel davranışlarda mutlaka takdir etmek
¨
Cesaret vermek
¨
Sabırlı olmak
¨
Önyargısız olmak
¨
Dinlendirilmelidir
¨
Tayin stresi
¨
Yapılan programlarda sponsor
bulunabilir
¨
KONU : Eğitim ve Öğretim faaliyetlerinde Kız - Erkek ilişkileri .
ETKİN YÖNETİM KOŞULLARI
Hiç hazırlıklı olmadığımız bu hassas konuda hedefler
belirleyemeden girdiğimiz ders yılında çözmek zorunda kaldığımız sorunların
işgal ettiği gündemle bile olsa bunları tartışmak umarız gelecek yıllarımıza
yarar sağlar. Kanaatimize göre meseleye üç yönden bakmak gerek .
a) İçinde bulunduğumuz toplum,
b) Bize çocuklarını veren aileler,
c) Bizim temel Eğitim değerlerimiz.
Bizler bugün ilk iki öğenin
olumsuzluklarını ayıklayarak, gündeme kendi değerlerimizi hakim kılmak
zorundayız. Bunu nasıl yapacağımız kadar "nelere öncelik vererek başlayacağız ?" cevap bekleyen soru. Bunun halledilebilmesi
için okullarımızda sosyo kültürel yönden veli profilinin çıkarılması gerek ki; önceliklere neler
konulabilir bilelim. Bu ciddi eylem plânının realize edilmesi için ise; okul örgütlenmesine
toplam kalite değerlerinin
kazandırılması gerekir.
Öyleyse
okullarımızda toplam kaliteye ulaşmak
için göz önünde tutulması gereken
önceliklerin listesine bakalım:
1) Okul kadrolarımızda temsili öne alan kimliklerin
görevlendirilmesi gerekir. Öğrencilerimiz kendilerine sunulan örnek insanları
yakınlarında görebilmelidir. Sorunların çözümü için çabalamaktansa kaliteli rehberler istihdam edilmelidir.
Temel rehberlik değerlerinden uzak, öğretim makinesi
gibi kimselerin öğrencilere sağlıklı davranışlar kazandırmaları çok zor.
2) Her kurum kendi ölçeğinde öncelikli hedeflerini
ve bunlara ulaşım yollarını mevcut kadroları içinde belirlemeli.
3) Her kurum kendi personeli arasında etkin bir
iletişim zeminini sağlamalıdır, bu hedefe giden yollarda takılmayı azaltır.
4) Uygulamaların her aşamasında, fikir alışverişleri
raporlarla kayda alınarak gelenek oluşturulmalıdır.
5) Yıl sonlarında idarecilerden, ilgili birimlerden
ders yılının genel bir değerlendirmesi, olumlu ve olumsuz yönleri, sebepleri, çözümleriyle
birlikte alınmalıdır.
6) Her dönem
içinde en az bir kez okulların üst yönetimi, öğretmen, personel, velileri
değerlendirme amacıyla dinlemeli, okul yöneticilerinin değerlendirmeleriyle
kıyaslamalıdır.
8) Okullar, eğitim verdikleri yaş ve cins gruplarında
örnek öğrenci, örnek rehber ve örnek
idareci kimliğinde anlaşmalıdır. Özellikle idari birimlerde okul vizyonunu
temsil edebilecek, kadrosuna hakim dirayetli yöneticilere ihtiyaç vardır.
9) Okulların fiziki koşulları mevcut imkanlar içinde
ıslah edilmeli ve böylece öğrencilere sportif ve kültürel aktiviteler için
alanlar bulunmalıdır.
10) Okullarda bayan rehberler ve idareciler istihdam
edilerek konuya bayan gözüyle de bakılmalıdır.
11) Eğitimde bireysellik mutlaka sağlanmalı,
öğrenciler ders yılı başında aile profili de dahil taranarak (kayıt sırasında görüşmeler yapılıp
kayda alınabilir. Kendi okullarımızdan gelen öğrencilerin son iki yılını
kapsayan gelişim raporları okullarından mutlaka istenmelidir) geldikleri
okullardan alınan raporlara bakılarak, genel ölçüler içinde tanımlanmalı
özelliklerine göre yakın takibe alınmalıdır.
Öğrencilerde öncelikle: okuma,
yazma, dinlediğini not etme, temiz defter tutma, düzgün konuşma, eşyalarına
sahip olma, düzgün beslenme, zamanı iyi kullanma alışkanlıklarının ilk
basamakları 5.sınıfa kadar kazandırılmalıdır. Bu hususlarda eksikliği olan öğrenciler
velilerine bildirilerek konunun ciddiyeti anlatılmalıdır.
Eğitim başarısızlıklarının temel konuları bunlardan
oluşmaktadır .
Bunun için de imkanlar seferber edilmelidir.
(Kültürel faaliyetler için fiziki imkânlar, öğrencilerle özel ilgi birimleri,
okuma salonları, vb.)
12) Okullarda şeklî disiplin
altyapısı mutlaka sağlanarak bunun devamlılığı sağlanmalıdır. Veliler ve
öğrenciler genel işleyişteki aksamalara karşı son derece duyarlıdır. Bu konuda
güven verebildiğimiz ölçüde etkinliğimiz artacaktır. Bizim çözülme noktamız da
burasıdır. (Törenler, nöbetler, derse giriş-çıkış, kılık-kıyafet kontrolleri,
sıkı denetlenmeli.)
13)Uyumsuz öğrencilerin velileri okula çağrılarak
görüşülmeli, konunun önemi kendilerine anlatılmalıdır. Ailesi doğru konum
alamayan öğrencilerde ailenin sebep olduğu olumsuzluklar, velilerine mutlaka
iletilmelidir. Okulun temel eğitim değerlerinin önce aileler tarafından
benimsenerek, ev ortamında beslenebilmesi çok önemli. Ailelerin yanlış
tutumları bizim bir yıllık emeğimizi boşa çıkarabilmektedir. Okul bu olumsuz
etkiden korunmak için gerekenleri yapmalıdır .
14) Rehberlik servisi, yaş ve cinse bağlı gelişim
evrelerini ve kırılgan noktaları öğretmenlere anlatarak bütüncül rehberlik
tarzı oluşturulmalıdır.
15) Sahasında başarılı, olgun kimlikli bay
bayanlardan okullara davet edilerek gelecek yaşantılarda cinsel kimliğin
gerekleri, kişiliğin önemi, sosyalleşmenin ön koşulları kendi ifadelerinden
dinletilebilir.
Yukarıda
belirttiğimiz maddeler, bir tarzı tanımlamaktadır. Bu kazanılmadan yönetimde
etkin bir irade oluşamayacak, böylece her bir sorun için ayrı ayrı çözümler
aranacaktır. Bu sistemde uygulanacakları Rehberlik servisleri zaten karşılayabilir.
DİNLEMEK KONUŞMAKTAN DAHA ÖNEMLİDİR
Kişi kendine ve karşıdaki ile kurduğu ilişkiye önem
veriyorsa dinleme davranışı önem kazanmaya başlıyor. İnsan ilişkilerinde çoğu
kez teşhis koymadan reçete yazan doktorun durumuna düşeriz; karşımızdakinin
esas sorununun, vermek istediği mesajının ne olduğunu anlamadan, hemen
konuşmaya başlar, kendi paradigmalarımız içinde yarattığımız dünyadan, onun
sorunlarını anladığımızı sanırız. Okuma, yazma, konuşma ve dinleme arasında
üzerinde en az durulan ve eğitim konusu olan dinleme yeteneğidir. Dinlemenin
temelinde karakter yatar. Bireyin karşısındakine güven duyabilmesi için kendini
dinleyenin karakter sahibi bir kimse olduğuna inanması gerekir. Kişiyi tek ve
emsalsiz gördükçe, onu anlamak için gerekli dikkat ve ilgi göstermek
kolaylaşır.
Dinleme Düzeyleri
1-İlgisizlik- Önemsememe
2-Seçici
dinleme
3-Dikkatle
dinleme
4-Empatik
dinleme
DİNLEMEDE KALIP TEPKİLER
1-
Değerlendirme
2-
Araştırma, deşme
3-
Akıl verme
4-
Yorumlama
AKTİF DİNLEMENİN TÜRLERİ
1-
İçeriği yansıtma
2-
Duyduğu anlamı kendi sözleri içinde ifade etme
3-
Hem anlamı hem de duyguları ifade etme
4-
Anlam ve duyguları yorumuyla birlikte yansıtma
·
Çocuğuna gerçek servet
bırakmak isteyen ana- baba, ona iyi dinlemeyi öğretir. Publilus Syrus
Tüm Bedeniyle Dinleyen:
¨
Karşıdakini yüreklendirici bir tutum takınır.
¨ Oturuşu dikkat ettiğini
belli eder.
¨ Sakin fakat dikkatli olur.
¨ Konuşana uygun zamanlarda
başıyla dinlediğini belirtir.
¨ Göz temasına önem verir.
¨ Sadece söylenenleri değil,
söylenmeyen ilişki mesajlarına da kulak verir.
¨ Dinlediğini her davranış ve
tutumuyla belli eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder