ÖĞRENCİYİ TANIMA TEKNİKLERİ
ÖĞRENCİ YETERLİLİKLERİNİ SAPTAMADA ÖĞRENCİYİ TANIMA TEKNİKLERİ REHBERLİK VE ÖĞRENCİYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Çağdaş eğitimin başlıca özelliği
buyurucu değil, yol gösterici olması, öğüt vermeyip güçlüklerin çözümünde
yardım etmeye çalışması, bireyi, ilgi, anıklık (istidat) ve yeteneğine göre
yöneltmesidir. Rehberlik bu anlayışın sonucu olarak ortaya çıkmış bir eğitim
uygulamasıdır.
Son psikolojik gelişmeler yeni tip
insan anlayışının doğmasına yol açmıştır. Bu tip insanı, her şeye boyun eğen
değil, çevresine iyi uyum yapabilen, “kendini gerçekleştiren insan” tipidir.
Eğitimin amacı, insanın kendini gerçekleştirmesi için gerekli ortamı
sağlamaktır. Bu amaç rehberliğin de görevselliğidir.
Öğrenci kişilik hizmetlerinden olan
rehberlik, eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. Rehberlik çalışmalarından olarak,
son yıllarda okullarda rehberlik servisleri kurulmaya başlanmış, okul düzeyinde
örgütlenmeye geçilmiştir.
Ülkemizde rehberlik, eğitimin her
kademesinde düşün olarak çok eskiden beri ele alınmışsa da bu alandaki ilk
çalışmalara, bazı il Milli Eğitim Müdürlüklerinde ve bazı okullarda 1950
yılında yabancı uzmanlar yardımı ile başlatılmış, bir kısım öğretmenleri
yetiştirmek üzere çeşitli kurs ve seminerler açılmıştır.
VIII. Milli Eğitim
Şura kararı ile rehberlik çalışmalarına hız verilmiş, üçüncü Beş Yıllık Kalkınma
Planında ve Milli Eğitim Temel Kanununda rehberlik çalışmalarına önem verilmesi
konusu ele alınmıştır.
Rehberliğin planlı
olarak uygulama alanına girişi ise, 1970 - 1971 öğretim yılına rastlar. Bu
dönem içinde 24 orta dereceli okulda kurulan servisler 1971 - 1972 de 50’ye,
1972 - 1973 te 72’ye 1973 - 1974 öğretim yılında 121’e çıkartılmıştır. .
Rehberlik servisi
bulunan okullarda rehberlik çalışmaları “Okul Rehberlik Danışma Kurulu”
tarafından yürütülür. Bu kurul, okul müdürünün başkanlığında; okul müdür baş
yardımcısı ve yardımcı, danışman rehber, grup rehberi, bir sınıf öğretmeni, bir
eğitsel kol yöneticisi, okul doktoru, bir veli temsilcisi, dışarıdan bir uzman,
iş alanları kuruluşlarının temsilcilerinden oluşur.
Rehberlik örgütü bulunmayan
okullarda ise rehberlik çalışmaları, öğretimin yanı sıra sınıflarda
başlatılmakta ve sınıf öğretmenliği yoluyla yürütülmektedir. Bu nedenle orta
öğretim kurumlarında rehberlik servisi adı altında de denenmekte olan rehberlik
örgütü çalışmalarının yanı sıra IX. Milli Eğitim Şûra kararı ile bu öğretim
yılı tüm orta öğretim kurumlarında rehberlik çalışmaları her sınıfta uygulamaya
konulmuş. Her okula gerekli uzman verilememesi nedeniyle bu çalışmaların sınıf
öğretmeni aracılığıyla yürütülmesi uygun görülmüştür.
Rehberlik çalışmalarının yürütülmesi
her ne kadar uzmanlığı gerektirmek ise de, bu işi en iyi gerçekleştirecek, bir
çocuğa yapılması gerekeni, en iyi yapacak durumda olan insan, sınıf öğretmenidir.
Öğretmen çocuğu en iyi tanıyan ve ona en yakın olan kimsedir.
Öğretmen olarak bizim sorumluluğumuz
iki türlüdür. Birincisi; öğrencilerin okulda bulundukları süre içinde en iyi
şekilde gelişmelerini sağlamak, ikincisi de; yaşamları boyunca çevreye uyum
yapabilecek, insanlar için yararlı olacak yetenekte yetişmelerine yol göstermeye
çalışmaktır. İnsan enerjisinin korunması da tüm rehberlik çalışmalarının ortak
amacıdır.
Bu broşür, rehberlik örgütü olmayan
okullardaki sınıf öğretmenlerine rehberlik saatlerinde yardımcı olabilmek amacı
ile hazırlanmıştır. Ancak burada yapılan açıklamalar sınıf öğretmeninin etkinliklerinin
tümünü kapsamamaktadır. Sadece bu çalışmalara başlangıç, bir ön bilgi
durumundadır.
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ NEDİR?
Okullarda eskiden beri aynı ad
altında yürütülmekte olan bir kuruluştur. Eğitim çalışmaları arasına çocuklara
rehberlik için girmiş bulunmaktadır. Fakat bu kuruluş okullarımızın büyük bir
kısmında, belki eğitsel kol çalışmalarından daha da az anlaşılmış ve daha da az
etkin bir durumda yürütülmüştür. IX. Milli Eğitim Şûra kararlarına kadar sınıf
öğretmenliği çalışmaları için programda yer ve saat ayrılmamıştır. IX. Milli
Eğitim Şûra kararında “Rehberlik ve Eğitsel çalışmalarla görevlendirilen her öğretmene (sınıf öğretmenliği
görevi) adı altında haftalık en çok ders saati sayısını geçmemek şartıyla,
branş dışı olarak, haftada üç saat ek ders ücreti ödenir” şeklinde belirtme
yapılarak bu çalışmalar daha etkin hale getirilmiştir.
Sınıf öğretmeninin görevleri IX.
Milli Eğitim Şûra kararında şöyle belirtilmiştir:
- Diğer sınıf öğretmenleriyle işbirliği yaparak yıllık çalışma programı hazırlamak ve kendi grubunda uygulamak;
- Danışman rehber veya grup rehberi ile işbirliği yaparak öğrenciyi tanımak ve gerekli bilgileri toplamak için fiş, gözlem kartları anket vb. doldurmak; kendi grubunda uygulamak ve sonuçları dosyaya işlemek;
- Başka okullardan gelen öğrencilere ait kişisel dosyalardaki bilgileri incelemek ve değerlendirmek;
- Öğrencilerle, öğretmenlerle, ailelerle görüşmek ve gerektiğinde sonuçları grup rehberine veya danışman rehbere bildirmek ve öğrenci kişisel dosyasına işlemek;
- Öğrencilerin ders seçmelerinde kendilerine yardım`etmek;
- Aile, okul yönetimi ve öğretmenlerce sorunu olduğu saptanan öğrencilerle görüşme yapmak ve gerektiğinde sonucu danışman rehbere bildirmek;
- Okul, iş ve meslek seçimlerinde öğrencilere yardım etmek,
- Öğrencilerin eğitsel kol çalışmalarına istekli ve etkin bir şekilde katılmaları için tedbir almak;
- Ortaya çıkabilecek kişisel ve ailevi sorunların çözülmesinde öğrencilere yardim etmek;
- Öğrencileri başkaları ile iyi ilişkiler kurmanın yolları üzerinde düşündürmek;
III. SINIF ÖĞRETMENİNE OKULUN KATKISI NE OLMALIDIR?
Sınıf öğretmeninin belirtilen bu
görevleri yerine getirmesinde okul,
müdür, müdür
yardımcıları, öğretmenler, teknik ve yardımcı hizmetler personeliyle yardımcı
olmak zorundadır. Şöyle ki:
- Okul, her öğrenci hakkında daha etraflı kayıtlar yapmalı ve bunları biriktirmelidir. Rehberlik için en önemli kaynak hiç şüphesiz öğrencinin kendisidir. Bununla beraber bir öğrencinin düşünüşü, duygusunu ve davranışını açıklayan ve sınıf öğretmeni tarafından kolaylıkla elde edilmesi mümkün olmayan çeşitli bilgilere de gerek vardır. Bu bilgiler okulun daima kayıtlarında bulunmalıdır. Kişisel dosyalarda yaşam değeri olan istatistikler, başarı notları test puanları, öğrencinin çalışmaları, sevdiği işler, ilgileri, spor etkinlikleri, öğrencinin başarı ile yaptığı çalışmalar, özellikle rehberlik edecek olanlara yapıcı telkinler verebilmek için çocuk hakkındaki anlamlı olaylar yazılmalıdır. Her sınıf öğretmeni çocuğun kayıtlarını tamamlama sorumluluğunu duymalıdır. Bu kayıtlar, kolaylıkla yararlanılabilecek bir yerde bulunmalıdır.
- Okul, testlerden daha geniş ölçüde yararlanmak için bazı çalışmalara girişmelidir.
- Okul, rehberlik sorunlarında öğretmene yardım edecek şekilde bu alanda yetişmiş kimselerden zaman zaman (konferans, seminer vs.) şeklinde yararlanma yoluna gitmelidir. Okul müdürü, öğretmenlere ve sınıf öğretmenlerine meslekte yetişme olanağı verebilmek için ilgili kurumlara başvurarak seminerlere katılmalarını sağlamalı, Rehberlik tekniklerindeki son gelişmelerden öğretmenlere uyarıda bulunmalı ve bunları uygulanmasına çalışmalıdır.
- Okul çevrede var olan iş olanaklarını araştırarak; sınıf öğretmenlerine bu konuda gerekli bilgileri vermelidir.
- Okul, öğrencilerin sorunlarını ve gereksinmelerini inceleme de sınıf öğretmenlerine yardımcı olmalıdır.
- Okul rehberlik programı, sınıf öğretmeninin anlayış ve işbirliği sağlanarak hazırlanmalıdır. Rehberlik çalışmalarının büyük bir kısmını yürütecek olanın, sınıf öğretmeni olduğu unutulmamalıdır.
- Okul rehberlik alanı ile ilgili yayınları öğretmenlere duyurabilmelidir.
- Okul, sınıf öğretmenliği saatlerini, okul eğitim programının normal bir parçası olarak düşünmelidir.
- Sınıf öğretmenliğinin işler hale getirilmesi için, okul öğretim üyeleri, sınıf öğretmenliğinin değer ve amaçlarını incelemeli, şimdiki durumdaki kullanılış şeklini değerlendirmeli ve her sınıf için bir öğretmen seçmelidir. Bütün sınıf öğretmenliği saatlerini koordine edecek bir komite oluşturulmalıdır.
- Bu komitede sınıf öğretmenleri, öğrenci temsilcileri, eğitsel kol temsilcileri ve okul aile birliği temsilcileri yer alabilir.
- Okul bir veli günü düzenleyerek, velileri rehberlik çalışmaları hakkında aydınlatmalı, onların katılmasını sağlamalıdır.
IV. SINIF
ÖĞRETMENİNİN REHBERLİK ÖN ÇALIŞMALARI NELER OLMALIDIR?
Sınıf öğretmenliği
saati, öğretmen ve öğrencilerin gereksinme ilgi, olgunluk düzeyleri ve çevre
koşulları içinde çalışmalara girişmek için toplandıkları bir saattir. Fakat bu
ne bir ders saati, ne de bir etüt saatidir. Öğrencilere ahlâk dersi vermek için
ayrılmış bir saat de değildir. O halde bu saatin verimli bir şekilde
kullanılabilmesi için öğretmen ve öğrencilerin, bütün bir dönemi kavrayacak
şekilde, bu saatte ele alacakları sorunları ve çalışmaları programlaştırması
gerekir. Aksi takdirde bu saat, herkesin birbiriyle konuştuğu, ödevlerin
yapıldığı bir saat olmaktan kurtulamaz.
Sınıf dediğimiz bir grubu yönetecek
olan öğretmenin de grup yönetim tekniklerinde yetişmiş bir kimse olması, ele
aldığı öğrenci grubunun psikolojik özelliklerini bilmesi, toplumu tanıması ve
girişilecek çalışmalara karşı ilgi duyması gerekir.
Grup rehberliğinde önemli olan
bireydir. Her bireyin, gereksinme, ilgi ve davranışları göz önünde
bulundurulur. Bireye belli bir grup içinde yardım edilir. Buna göre grup
rehberliği; bireysel rehberliği destekleyen ve kolaylaştıran bir çalışma
olmaktadır. Sınıf öğretmeni, grup çalışmalarında ne kadar etkin olursa olsun,
bu çalışmaları bireysel rehberliğe götürebilmelidir.
Demokratik yaşam, bireylerin
birlikte çalışmalarını, az veya çok derecede ayrıcalıkları ile birlikte
yaşamalarını gerektirmektedir. Ayrıca grup dinamizminin bireyleri üzerindeki
etkisi de kuvvetlidir. Birey, grup içinde kendi benliğini ve davranışlarını
dener, gerekli değiştirmeleri yapabilir. Bunun yanı sıra grup rehberliğinin
bireysel rehberlikten daha ekonomik olması, bir öğretmenden ve yetişmiş elemandan
birden çok çocuğun yararlanabilme olanağının olması, grup rehberliğine daha çok
önem verilmesini gerektirmektedir.
Sınıf grup çalışmalarına
girişilmeden önce, öğrenciler arasında iş bölümü yapılmalı, grup için gerekli
elemanlar seçilmelidir. Grup rehberliğinin başarı ile yapılabilmesi için de
sınıf sayısının 30’u geçmemesi ve grup bireyleri arasında yaş, ilgi,
gereksinme, sorun gibi yönlerden uygunluk bulunması gerekir. Girişilen
çalışmalarda belli süreler de değerlendirilmelidir.
A - Program yapımına geçmeden önce
sınıf öğretmenler kurulu aşağıdaki konular üzerinde durmalıdır:
- Öğrencilerin sorunları ve gereksinmeleri nelerdir?
- Her ders konusu en yararlı şekle nasıl getirilebilir?
- Her sınıf ve şubenin yapabileceği yardımlar nelerdir?
- Öğretmenler öğrencileri hakkında, hangi teknikle, ne gibi bilgiler toplayabilirler?
- Öğretmenler, öğrencilerle nasıl görüşme yapmalıdır?
- Hangi öğrenci sorunları, sınıf öğretmenleri tarafından karşılanmalıdır?
Sınıf öğretmenleri
aşağıdaki anketlerle öğrencileri daha
yakından tanıyabilir.
OTOBİYOGRAFİ
Adı Soyadı :
Sınıfı :
- Nerede doğdunuz?
- Ailenizle olan ilişkilerinizi anlatır mısınız?
- Ailenizde en çok sevdiğiniz kişi kimdir?
- Ailenizi şu sıralar huzursuz eden sorunlar nelerdir?
- Geçmişte ve hala sizi tedirgin eden problemler nelerdir?
- En iyi arkadaşınız kimdir?
- Yapmaktan hoşlandığınız işler nelerdir?
- Okulda en çok hoşunuza giden nelerdir?
- Okulda hiç sevmediğiniz şeyler nelerdir?
- Yaşantınız boyunca etkisi altında kaldığınız olay ya da olaylar var mıdır?
- Geleceğe ilişkin planlarınız nelerdir?
KİMDİR BU ?
Kimdir bu ; bulunduğunuz sınıf içinde
nasıl tanındığınızı anlamak
amacıyla hazırlanmış bir tekniktir. Aşağıda sınıf
arkadaşlarınızı tanımlayan özellikler
sıralanmıştır. Her özelliği dikkatlice
okuyunuz, her özellik sınıf
arkadaşlarınızdan kimin davranış
özelliklerine uygunsa noktalı
boş yere o arkadaşınızın adını ve soyadını yazınız. Okuduğunuz özellikler kendinize uygunsa kendi
isminizi yazınız. Hiç kimse uygun
değilse o özelliği
boş bırakınız.
Yanıtlarınız kesinlikle
gizli tutulacaktır. İçtenlikle
cevaplayınız.
ÖZELLİKLER
- Sürekli yalnız kalmaktan hoşlanan .................................................................................
- Sürekli arkadaşlarıyla birlikte olmaktan hoşlanan..........................................................
- 3- Çok bencil,devamlı kendi dediği olsun isteyen............................................................
- Her zaman herkese yardım etmek isteyen.......................................................................
- Çok çalışkan hep yüksek not alan................................................................................
- Dersleri çok zayıf devamlı kırık not alan........................................................................
- Çok nazik kimseyi kırmaz..............................................................................................
- Çok kırıcı ve kaba davranışı olan...................................................................................
- En çok sevilen...................................................................................................................
- Sınıfında hiç sevilmeyen..................................................................................................
- Sınıfın en neşelisi.............................................................................................................
- Sınıfın en düzgünü ..........................................................................................................
- Arkadaşlarıyla kötü geçinen...........................................................................................
- Arkadaşlarıyla kötü geçinene.........................................................................................
- Sorumluluk duygusu güçlü olan.....................................................................................
- Sorumluluk duygusu zayıf olan ....................................................................................
- Daima temiz ve düzenli...................................................................................................
- Temizliğe önem vermeyen düzensiz...............................................................................
- Çok yalan söyleyen...........................................................................................................
- Hiç yalan söylemeyen.......................................................................................................
- En çok dedikodu yapan....................................................................................................
- En iyi sır saklayan............................................................................................................
- Sınıfta lider olan..............................................................................................................
- Şakadan anlamayan ,alınan................................................................................................
- Şakadan, hoşlanan..............................................................................................................
- Hayalci düşünen................................................................................................................
- Gerçekçi düşünen..............................................................................................................
- Sinirli ve aniden parlayan..................................................................................................
- Sakin ve soğuk kanlı.........................................................................................................
- Öğretmenlerle iyi geçinemeyen.......................................................................................
- En zekice buluşlar yapan.................................................................................................
- En güç anlayan,zor kavrayan............................................................................................
- Aceleci ve telaşlı ...............................................................................................................
- Çok sabırlı ve sakin............................................................................................................
- Haksızlıklara tepki gösteren..............................................................................................
- Haksızlıklara boyun eğen..................................................................................................
ÖĞRENCİ PROBLEMLERİNİ TARAMA LİSTESİ
Sevgili öğrenciler,
Bu listede kız ve erkek öğrencilerin
problemlerini bulacaksınız. Listeyi yavaş yavaş okuyun. Sizi üzmekte ve
düşündürmekte olan her problemi numarasına dikkat ederek işaretleyin.
- Gözlerimden rahatsızım.
- Sık sık başım ağrıyor.
- Kulaklarımdan rahatsızım.
- Genellikle yemeklere karşı iştahsızım.
- Dişlerimden rahatsızım.
- Okulumuz çok bakımsız ve temiz değil.
- Okuldaki spor faaliyetlerini yeterli bulmuyorum.
- Fen dersleri için labaratuvar yeterince kullanılmıyor.
- Sosyal faaliyetlere yeterli zaman ayrılmıyor.
- Çok fazla ev ödevi veriliyor.
- Ders programları iyi ayarlanmıyor.
- Dersler ilgi çekici hale getirilmiyor.
- Bir günde birden fazla dersten yazılı yapılıyor.
- Derslere çok çalıştığım halde başaramıyorum.
- Kitaplara karşı ilgim yok.
- Matematik dersinde yeterince başarılı değilim.
- Sınıfta konuşmaktan çekiniyorum.
- Ders çalışmaktan hoşlanmıyorum.
- Kafamı derse iyice veremiyorum.
- Yabancı dil dersini anlamada güçlük çekiyorum.
- Edebiyat ve kompozisyon dersinde başarılı değilim.
- Aile içinde yeterince sevilmediğimi hissediyorum.
- Ailem bana çok fazla baskı yapıyor.
- Annemle anlaşamıyorum.
- Babamla anlaşamıyorum.
- Kardeşimle anlaşamıyorum.
- Ailem bana karşı çok ilgisiz.
- Evde ders çalışabileceğim bir odam yok.
- Ailem istediğim mesleği seçmeme izin vermiyor.
- Başkaları ile rahat ilişki kuramıyorum.
- Çekingenim, kendime yeterince güvenim yok.
- Başkalarına güvenemiyorum.
- Herhangi bir şeyde önder olmaktan çekiniyorum.
- Kendimi olduğumdan farklı gösterdiğim için üzülüyorum.
- Sıkıntılarımı anlatabileceğim kimsem yok.
- Topluluk içerisinde nasıl davranacağımı bilemiyorum.
- Çok çabuk tesir altında kalıyorum.
- Çok çabuk heyecanlanıyorum.
- Yanlış arkadaş seçiyorum.
- Sinirliyim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder