Günlük yaşamımızda küçük gruplarla tartışma ortamı çoğunlukla kendiliğinden ortaya çıkar. Ancak bu tür tartışmaların bireyin üzerindeki etkisini kontrol etmek ve bir sonuca bağlamak oldukça güçtür. Bu nedenle tartışma bir öğretim yöntemi olarak kullanılırken, belli hedeflere ulaşılmasını sağlayacak biçimde planlı ve programlı bir şekilde yürütülmesi gerekir.
TARTIŞMA NEDİR?
Tartışma
iki veya daha fazla kişinin belli bir konuda düşüncelerini sergileme yoluyla
fikir alışverişinde bulunmalarıdır.
Tartışma Yönteminin Aşamaları
1. Tartışma
Probleminin Seçimi: Tartışma problemi
seçilirken katılımcıların ilgi ve tutumları ile konuyla ilgili ön bilgileri göz
önünde bulundurulmalıdır. Konu katılımcılar için ilgi çekici olmalı ve
tartışmaya karşı güdülenmelidir. Bunun yanısıra
problem cümlesinin açık olması, konuyu tam olarak belirtmesi, konuyu
sınırlayabilmesi gerekir. Problem cümlesi soru yada düz cümle olarak ifade
edilebilir. Ancak soru cümlesi katılımcıların ilgisini çekmede ve onları araştırma
yapmaya teşvik etmede daha etkilidir.
2. Tartışmayı
Yönlendirecek Soruların Belirlenmesi:
Tartışma yönteminde eğiticiler katılımcıları sorularla yönlendirmezse
tartışmadan elde edilen sonuçlar hedefler doğrultusunda olmayabilir, konu
dağılabilir. Bu nedenle eğiticinin tartışmayı yönlendirecek açılış, gelişme ve
kapanış bölümüyle ilgili anahtar soruları önceden hazırlaması gerekir.
3. Araç ve Tekniklerin
Belirlenmesi: Tartışma sürecinde bir
çok öğretim araç ve tekniklerinden yararlanılabilir. Bu amaçla tartışmadan önce
probleme uygun dramatazisyonlar yapılabilir, sergiler ve yakın çevre
gezilebilir, yazılı materyaller okunabilir, radyo dinlenebilir ve film
izlenebilir. Bu tür etkinlikler katılımcılarda ortak yaşantı oluşmasını sağlar
ve tartışmaya katılımı sağlar.
4. Tartışmanın
Yapılacağı Fiziksel Ortamın Düzenlenmesi:
Tartışmanın yapılacağı fiziksel ortam ve katılımcı sayısı tartışmanın
niteliğini etkiler. Çok kalabalık gruplarda tartışmalar bazı katılımcıların
tartışma dışında kalmasını sağlar.
Tartışma ortamında sağlıklı iletişim kurulmasında, katılımcıların birbirlerini görmeleri önemli rol oynar. Bu nedenle katılımcıların, daire yada yarım ay biçiminde oturmasının sağlanması gerekir.
5. Değerlendirme:
Tartışma sonunda, tartışma
eğitici ya da katılımcılar
tarafından değerlendirilmeli ve sonucu özetlenmelidir.
BEYİN FIRTINASI
Yetişkinler genellikle belli bir konuya
ilişkin görüşlerini hata yapma kaygısıyla rahatlıkla açıklayamazlar.
Fikirlerini kendi kendilerine çok fazla irdeledikleri için ya konuşmayı tercih
ederler yada bilindik görüşler ortaya atarlar.
Yetişkin
eğitiminde kursiyerlerin etkin katılımını sağlamak, yaratıcı düşünme
becerilerini geliştirmek ve bazı sorunlara yeni çözüm yolları bulmak için BEYİN FIRTINASI tekniği kullanılabilir.
BEYİN FIRTINASI NEDİR?
Beyin Fırtınası, birden fazla kişinin
bir araya gelerek bir konuyla ilgili fikirlerini tartışmaksızın açıklayarak,
birbirleriyle fikir alışverişinde bulundukları, bireyin yaratıcı düşünme gücünü
geliştiren bir öğretim tekniğidir.
BEYİN FIRTINASI NASIL
UYGULANIR?
Beyin fırtınası tekniği uygulanırken aşağıdaki
etkinliklere yer verilmesi gerekir;
1.
Katılımcılara önce fikir
üretecekleri bir konu verilir. Örneğin “Bir kursta öğrendiğiniz bilgileri
çevrenizdeki kişilere nasıl ulaştıracaksınız?”
2.
Katılımcıların her birine
bu konudaki görüşleri sorulur. Katılımcının görüşü üzerinde hiçbir yorum
yapılmadan tahtaya ya da büyük bir kağıda yazılır.
Bu
aşamada aşağıdaki temel ilkelere uyulmalıdır;
·
ÖNCE DÜŞÜN-SONRA TARTIŞ: Beyin fırtınası sürecinde katılımcının fikirlerini
sınamadan, mantık süzgecinden geçirip elemeden olduğu gibi söylemesi gerekir.
Katılımcı konuyla ilgili tüm düşüncelerini rahatlıkla söyleyebilmeli, yanlış
yapmaktan korkmamalıdır. Tekniğin bu özelliği katılımcıya duyurulmalıdır.
·
FARKLI FİKİRLER İYİDİR: Katılımcıların alışılmışın
dışında, gerçekçi görülmeyen fikirlerine de değer verilmelidir. Saçma gelen bir
fikrin, geliştirildiği zaman en iyisi olabileceği unutulmamalıdır.
·
NİCELİK ÖNEMLİDİR: Konuyla ilgili ne kadar çok sayıda fikir
üretilirse, o kadar iyidir. Çok sayıdaki fikir arasından en iyisini seçmek daha
kolaydır.
·
FİKİRLERİ BİRLEŞTİR VE GELİŞTİR: Katılımcıların
gelen fikirleri geliştirmeleri, farklı fikirleri birleştirmeleri teşvik
edilmelidir.
3.
Katılımcıların fikirleri
listelendikten sonra, ortaya atılan
tüm fikirler
katılımcılarla birlikte tek tek değerlendirilmelidir. Değerlendirme
sırasında benzer olan
fikirler birleştirilir. Açık
olmayan fikirler sahibine açıklattırılır. Katılımcılarla birlikte en iyi olan
fikirler seçilir ve uygulamaya koyulur.
BEYİN FIRTINASI NE ZAMAN
YAPILABİLİR?
Beyin
fırtınası tekniği;
·
Bir probleme çözüm yolu
bulmak ve çözüm yollarından en iyisini seçmek için. Örneğin; Gecekondulaşmayı
önlemek için ne yapabiliriz?
·
Katılımcıların bildikleri
bir konuda konuşturmak ve sahip oldukları bilgilerin doğruluğunu ya da
yanlışlığını farkettirmek için.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder