Öğrencilerinizle
sınıfta belli bir süre çember düzeninde veya
‘’ U ‘’ düzeninde bir oturma
planı uygulayın. Böylece hepsinin sizi
aynı anda rahatça görmesi mümkün olacak. Eğer tahtayı kullanmanız gerekirse
ayaklı bir tahta kullanın ve aralarında bazen yer değiştirin böylece hepsine
aynı fiziksel yakınlığı sağlayabilirsiniz.
Onlara nasıl olduklarını sorun
duygularını açmak isteyen öğrencileriniz olursa onlar sizin için birer yardımcı
gibidir. Her sınıfta böyle birkaç öğrenci çıkar. Bu tarzda öğrencilerin daha
fazla duygularını açabilecekleri sorular sorun. Gönüllü öğrenciler sayesinde
onların ardından diğerleri de sohbete katılmak isteyecektir.
Sessiz bir sınıfla da karşılaşabilirsiniz bu durumda konuyu dolaylı
yollardan siz açın. Yine sınıfınızdaki öğrencilerden olmayan , vefat eden ,
yakınını yitiren mal kaybına uğrayan var mı sorularını mutlaka sorun !!!! Bu
sorular çok önemli sorular ! Konuyu
açarken kapsamını dar tutun bu duyguların daha yoğun yaşanmasını sağlayacaktır
!!
Konuşmak isteyen tüm çocuklara
bu fırsatı sağlayın ve yine çok önemli sessiz kalanların üstüne de gitmeyin.
Hatta sohbet esnasında tüm sınıf sessizleşebilir. Sessizliğe izin verin !
Öğrenciler depremle ilgili
duygularını anlatırken onlara geri bildirim(feedback) verin. Mesela ‘’ sen
aslında bayağı korkmuşsun ! ‘’ gibi.
Size katılmasa da önemli olan geri bildirimi vermiş olmanızdır. Olaylara ‘’ayna
‘’ tutun yani ; onların yaşadıklarını siz yaşasaydınız neler hissederdiniz bunu
onlarla paylaşın !!!
Şunu sakın unutmayın acı yaşanması güç bir duygudur ve hafiflemesi zamana bağlıdır !! Seminerde bir öğretmenin
acıyı tarifi şöyleydi :
‘’ Eğer bir insanın sevdiği biri ölürse
kalbinin köşesinde kırk tane mım yanarmış ve sonra geçen zamanla her gün belki
de her hafta bir tanesi sönermiş bütün mumlar sönüp de bir tanesi kalırmış o
hiç sönmezmiş ve arada bir o acıyı insana yeniden hatırlatırmış ‘’...
SON BİR ÖNERİ ; anasınıfı ve birinci sınıf öğrencilerine
depremi resimlemelerini daha büyük öğrencilere de yazarak anlatmalarını
söyleyin !! Buy çalışmalar çocukların duygularını farklı şekillerde ortaya
koymaları için bir fırsattır...
Not : Bu seminer Marmara üniversitesinde görev yapan
Prof. Dr. Yankı YAZGAN tarafından 15
eylül 1999 da verilmiştir. Sizlere aktarılan bu değerli fikirlerinin sizlere
iletişim yollarını açmada kolaylık sağlayacağını umuyorum !!!
Çalışmalarınızda
başarılar dilerim !!!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder