Ayşe AYDIN
Y&R'ın çeşitli
ülkelerdeki iki bin 400 çalışanı arasında yaptığı ankete göre Avrupa'nın en iyi
10 markası seçildi. Sonuçlara göre 10 firmanın ortak özellikleri 'odaklanma'.
Anket sonucunda bu firmaların ticari hayatları tek tek inceleniyor.
'Avrupa'nın en iyi 10 markası
hangileridir?' sorusunun birçok kişiye göre pek belirgin bir cevabı yok. New
York kökenli reklam şirketi Young & Rubicam'in (Y&R) trend
araştırmaları yapan bölümü Intelligence Factory, bu soruya bir cevap buldu.
Araştırma'nın ilk aşamasında Y&R şubesi bulunan 10 Avrupa ülkesi
belirlendi. Bu ülkelerdeki Y&R'larda çalışan, sekreterinden yöneticilerine
kadar, toplam iki bin 400 kişi arasında anket yapıldı. Anket sonuçlarına göre;
Adidas, DaimlerChrysler, Heinken, IKEA, L'Oreal, LVMH, Nokia, Philips,
Telefonica ve Virgin, Avrupa'nın en iyi 10 markasına sahip olan şirketler.
Bu markaların sahip oldukları
özellikler neler? Intelligence Factory'nin Genel Müdürü Marian Salzman'a göre
sebep bu şirketlerin tüm ürünleri için geçerli olan tutarlı pazarlama
teknikleri. Salzman bu çıkarımı yaparken en iyi markalı bu 10 şirketin her
alanda iyi olduğunu düşünmediğini vurguluyor. Örneğin Salzman'a göre Virgin
hazır giyim sektöründe başarılı olamadı. DaimlerChrysler ise finansal verileri
açısından çok iyi bir tablo çizmiyor. Sonuçlar markanın, bir işin başarısında
tek etken olmadığını kanıtlıyor.
Anket sonuçlarına göre ilk 10
arasına giren firmalar tek tek incelendiğinde, güçlü markaların nasıl
yaratıldığı ve ayakta kaldığı anlaşılıyor. Sonuçlara göre, bir firma güçlü bir
marka yaratmak için müşterilerine 'odaklanmak' zorunda.
1989'a kadar sektörde lider
olan Alman kökenli Adidas, bu yıldan sonra uluslararası pazarda
gerilemeye başladı. Aynı yıl Fransız girişimci Bernard Tapie tarafından satın
alınan şirket, üç yıl sonra yeniden devredildi. Saatchi & Saatchi
firmasının eski yöneticilerinden Robert Louis firmayı devraldı ve adeta yeniden
doğmasını sağladı. Louis, Nike'ın reklam kampanyaları için kullandığı kişileri
transfer etmekle işe başladı. Bunların başında başarılı Rus tenisçi Anna
Kornikova, Ünlü İngiliz Futbolcu David Beckham ve Yeni Zellanda'nın rugby
takımı oyuncuları geliyor. Ünlü sporculara odaklanarak yürüttüğü reklam
çalışmalarıyla Adidas, sektördeki liderliğini koruyor.
DaimlerChrysler, izlenmeye değer bir firma olarak
değerlendiriliyor. Salzman'a göre şirketin geçmişi hatalarla dolu. Şimdilerde
ise firma uluslararası düzeyde reklam ve pazarlama çalışmaları yaparak
ürünlerini sunmaya hazırlanıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder